Jönnek a 200 millió dolláros szuperfilmek

2004.04.19. 22:17
Tíz éve forgatták az első 100 millió dolláros büdzséjű szuperprodukciót Hollywoodban, idén viszont már több 200 milliónál drágább filmet is készítenek, pedig a legtöbbet az olcsó, de újszerű alkotásokkal lehet kaszálni.
1951-ben még rekordnak számított, amikor a Quo Vadis 7 millió dolláros költségvetésből készült, 10 évvel ezelőtt jelentek meg az első 100 millió dolláros büdzséjű filmek, a legújabb szuperprodukciók, a Trója, a Csodálatos Pókember, a Van Helsing és társaik azonban már a 200 milliós határt ostromolják. Hollywoodban senki sem örül a hatalmas summáknak.

"Nem jó így az élet. Egyetlen 200 millió dolláros költségvetésű filmmel már teljes cégek jövőjét tesz az ember kockára. Hatalmasak a tétek, ez már másfajta üzlet" - idéz a Variety egy, a neve elhallgatását kérő produkciós főnököt, aki azonban nem egyedül van ezzel a véleménnyel.

A legjobb példa arra, hogy egyetlen filmen állhat vagy bukhat minden, a Van Helsing. Mint múlt héten beszámoltunk róla, a vámpírvadászos Universal-produkcióra teljes termékcsoport, a Transylvania című tévésorozat, DVD-k, különböző platformokon futó videojátékok és vidámparki látványosságok épülnek, amelyek sikerét nagyban befolyásolhatja, hogyan teljesít maga a mozifilm.

Az olcsóbb jobb

Amennyiben beválik ez a soha nem látott mértékű és integráltságú árukapcsolás, amelyet a Variety "szinergiaszimfóniának" nevez, az elkerülhetetlenül hatással lesz nemcsak a Universal, de az egész filmgyártás és filmmarketing jövőjére is. Márpedig sokan úgy látják, hogy kimondottan negatív hatással: ilyen csillagászati büdzséknél a stúdiók biztosra fognak menni, azaz a filmeseknek nem engedik majd a kísérletezést, ragaszkodni fognak a bevált formulákhoz, ami ahhoz vezet majd, hogy a mamutprodukciók még kiszámíthatóbbá válnak, még kevesebb lesz bennük az eredetiség.

Az egész tendencia paradoxona, hogy minél nagyobb a költségvetés, annál nehezebb behozni egy film árát, ráadásul sokszor nem a drága filmek hozzák a nagy bevételt: elég az első Mátrixra, a Blair Witch Projectre, a Bazi nagy görög lagzira vagy épp A passióra gondolni, de példaként említhetők a Van Helsing szörnyeinek, Drakulának és Frakensteinnek az önálló filmjei is: a Universal 1931-ben kimondottan alacsony költségvetésből készítette a Drakulát, amely akkori mércével mérve - és meglepetést okozóan - kasszasiker lett, akárcsak ugyanabban az évben a Frankenstein. Kérdés az is, vajon a Van Helsinget és társait emlegetik-e majd hetven év múlva?

Cinematrix