További Mozi cikkek
Egyetlen dolog kényszerített a moziba: a kíváncsiság. Vajon mi vehette eszét az Európai Filmakadémia zsűrijének, hogy éppen az utóbbi tizennégy év során lapossá csépelt témát díjazza? A rendszerváltást humoros formában bemutató film ráadásul hat kategóriában kapott kitüntetést.
Szocialista romantika
A díjeső a zsűri zavart reakciójának köszönhető. A történet, amelyben egy család, a beteg anyát kímélendő, a Fal lebontása után is életben tartja az NDK-t, egyrészről pont olyan, amilyennek gondolnánk. Wolfgang Becker Koltai Róbertbe oltott Török Ferencként kavarja a szálakat.
A rendszerváltós zsáner szabályai szerint a néző hol édesbús emlékezésbe, hol kaján tréfába, hol heroikus helyzetekbe vettetik. Miközben persze mindent áthat a szerethető naivitás és a forradalmi romantika.
A rózsaszín oldal
Mégis. Egy idő múlva döbbenten figyeljük a bravúrt, ahogy a rendező az érzelgősség határán egyensúlyoz. Igaz, annak túlsó, rózsaszín oldalán. Amikor azonban túl mélyre süppednénk az érzelmekbe, mielőtt végzetesen narancsosak lennének a lemenő nap fényei, vagy a humor öncélú ökörködésbe csapna át, a rendező különös érzékkel vált.
Az egymás tekintetébe feledkező szerelmespár a kép szélére csúszik, hogy a hatásosan komponált látvány kerüljön a középpontba. A börleszk megrázó hitelességű, tragikus jelenetekbe fut. A melodráma pedig jelzés nélkül csap át gunyoros kritikába.
A rendező-forgatókönyvíró ráadásul tudja azt, amit a Coen testvérek kísérleteztek ki a galaxis legborzalmasabb filmműfajában, a romantikus komédiában. Nevezetesen, hogy a jól megírt humoros jelenetek elvisznek akár egy közhelyektől hemzsegő filmet is. Míg Ethan és Joel szándékosan vegyítette a gagyit a mesterivel, Wolfgang mintha a megérzéseire hagyatkozna. Az emberi gesztusok, váratlan fordulatok és a kaján történet az NDK-ba menekülő kapitalistákról – ha az utolsó utáni pillanatban is –, de visszakormányozza a filmet a giccs mélyvizéről.
A Good bye , Lenin! úgy billeg a végletek közt, mint artista a kötélen, és a néző elképedve nézi a végeredményt. Beckernek pedig, jó közönségfilmesként, pont ez volt a célja. Sőt, a szabadon áramló történet még a zsűri figyelmét is elterelte a bántó közhelyről, amire a film valójában épül.
Ha NDK és rendszerváltás, akkor részemről inkább a Lövés utáni csend. Igaz, azon nem röhögtem ennyit.
Good bye, Lenin! – Színes német vígjáték, 118 perc, 2002
rendező: Wolfgang Becker
forgatókönyvíró: Wolfgang Becker, Bernd Lichtenberg
operatőr: Martin Kukula
jelmeztervező: Aenne Plaumann
zene: Yann Tiersen
Szereplők:
Daniel Brühl
Katrin Saß
Maria Simon
Chulpan Khamatova v
Florian Lukas
Alexander Beyer
Burghart Klaußner
Michael Gwisdek