Árpád
-1 °C
9 °C

Unalmas pedofilia

2004.09.13. 10:22
Miért nem gondol semmit a papok által megerőszakolt kisfiúkról Almodóvar? A Rossz nevelés kriminek szimpla, melegfilmnek közhelyes, művészfilmnek pedig nem túl eredeti.
Elfogult vagyok Almodóvarral szemben, ami érthető egy olyan rendezővel kapcsolatban, aki elég merész ahhoz, hogy a giccs porcelánjaival egyensúlyozva teremtsen művészetet. A rokokósan túlburjánzó érzelmek, a negédes párbeszédek, a némafilmes hevülettel kibontakozó konfliktusok nála nem állnak össze kemény cukordarabbá, mint amikor az ember nagyot harap a vattacukorból.

#alt# Sőt, Almodóvar kristálypoharakkal, porcelán figurákkal és egyéb csecsebecsékkel zsúfolt vitrinjén keresztül különlegesen törik meg a fény, sajátossá színezve az addig egyértelműen tónusokkal bíró világot.

A nagy várakozásokkal megelőzött Rossz nevelés hozza a teljes almodóvári univerzumot, a melegeket, transzvesztitákat, nyíltan vállalt érzelmeket, és szokás szerint elkerüli a giccset is. Hogy aztán meglepő módon a spanyol rendezővel kapcsolatban soha nem emlegetett csapda legyen a veszte: az unalom.

Távolságtartás

A fiúneveldében játszódó, önéletrajzi ihletésű történet ugyanis hiába kavarja az idősíkokat, és hiába látjuk a sztorival párhuzamosan az abból készülő filmet is. Hiába a meleg romantika, a jó kedélyű transzvesztiták és a férfiszerelem éles konfliktusai, mindez mégis érdektelen marad.

A Rossz nevelés mozgatórugóját a főszereplők gyermekkori megaláztatásainak kellene felhúzniuk. A pedofil papról azonban csak annyi derül ki, hogy szerelmes a kisfiúba, és ezért mise után időnként megerőszakolja, ami persze nem szép dolog, a nézőt mégis érdekelné a háttér is, hogy megragadhassa a tragédiát.

Almodóvar mintha nem érezné magáénak filmjét, szépen felmondja a történetet, miközben nem gondol a leírtaknál többet a szereplőiről. Így lehet, hogy a Rossz nevelést - a rendező többi mozijától eltérően - nem a finoman kirajzolódó kapcsolatok és konfliktusok tartják mozgásban, hanem egy bűnügyi szál.

A film kriminek viszont nem elég csavaros, ahogy művészfilmnek nem túl eredeti, melegfilmnek pedig elég közhelyes. Almodóvar filmjét csak azért nem rugdosom tovább, mert az előző nap kényszerültem megnézni az Én, a robot című Will Smith-darabot, ami után a Rossz nevelés olyan volt, mint pofon helyett a vattacukor. Ki lehet bírni.

Rossz nevelés, színes feliratos spanyol romantikus dráma, 105 perc, 2003

rendező: Pedro Almodóvar
forgatókönyvíró: Pedro Almodóvar
operatőr: José Luis Alcaine
díszlettervező: Antxón Gómez

Szereplők:
Fele Martínez
Gael García Bernal
Daniel Giménez Cacho
Lluís Homar
Javier Cámara

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.