John Malkovich |
A film rendezője (Spike Jonze) végül is két nagyobb témát boncolgat történetében: az egyik a szerelem (sötét verem), a másik az amerikaiak pszichomániája. A szerelmi szál elmondhatatlanul rendhagyó, a pszichotéma paródia határán mozgó feldolgozása pedig egyszerűen zseniális (nem hozok példát, tessék megnézni).
A pazar történet pazar figuráit pazar színészek játsszák. Külön kiemelném Malkovichot, aki nem enged a kísértésnek, és nem játssza túl erre szinte csábító szerepét, sem amikor önmagát alakítja, sem amikor azt, hogy más játssza őt, sem amikor azt, hogy ő játszik mást (mondtam, hogy bonyolult). De a többiek is lenyűgözőek, a meseszép Cameron Diaz például olyan meggyőzően slampos feleség, hogy nekem fél óra kellett az azonosításhoz, a nem olyan meseszép Catherine Keener játékából süt az erotika, John Cusack pedig egyszerűen hibátlan, részemről Oscart mindenkinek.
Legvégül arra hívnám fel mindenki figyelmét, hogy ez a film bizony egy mese, amelyben a logika szerepe kezdetekben elenyésző, majd egyre csökken. Azoknak, akiket taszít a realitás és a következetesség teljes hiánya, az epizódszereplő Charlie Sheen-t tudnám idézni: The truth is for the suckers (az igazság a veszteseknek való)