Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Mozi cikkek
Főzés |
Ozpetek, a Hárem című, szintén egzotikum és erotika témakörében mozgó munkája után úgy érezhette, nincs szüksége többé a cirkalmas mázra, lehet a homoszexualitás témájában újat mondani fürdők, sikátorok és eunuchok nélkül is. Igaza van. Csakhogy a már alkalmazott séma, a homoszexualitással való szembesülés-döbbenet-elfogadás hármassága önmagában nem elég sem az ügy szempontjából olyan lényeges hitelességhez, sem a művészi színvonalhoz, de még a cselekmény életben tartásához sem.
A fiatalon elhunyt férje homoszexuális kapcsolatára rádöbbenő asszony története lehet érdekesség, a bohém és csupa szív meleg közösség élete azonban még ezt a szintet sem üti meg. A percenként elhangzó "nem az a fontos, hogy honnan jöttél, hanem, hogy milyen vagy belül" típusú kijelentések kapcsán csak azon izgulhat a néző, nehogy erre a bohém és csupa szív közösségre szakadjon az a rusztikus, vastaggerendás plafon.
Evés |
A homoszexualitással foglalkozó filmek közül sokban kap központi szerepet a csillogás, a zene, az életöröm, de csak azért, hogy a számok szüneteiben még erősebben szembesüljünk egy amúgy közhelyes ténnyel: ők is csak ugyanolyan emberek, mint bármelyikünk. A flitter, az áj ken szörvájv, a bohém életmód pedig csupán a társadalmi kényszerekre adott válaszreakció.
Ha van másfél óránk a témára, érdemesebb azt Ozpetek első munkájára szánni, vagy olyan filmekre, mint a Priscilla, a sivatag királynője, az Otthonom Idaho, vagy A fiúk nem sírnak.
Tudatlan tündérek
színes feliratos olasz-francia filmdráma, 106 perc, 2001
rendező: Ferzan Ozpetek
operatőr: Pasquale Mari
zene: Andrea Guerra
szereplők:
Margherita Buy
Stefano Accorsi
Serra Yilmaz
Andrea Renzi (Massimo)
Gabriel Garko
Erika Blanc
Rosaria De Cicco