Barbara, Borbála
-5 °C
3 °C

A rövidtáv-felejtő magányossága

2001.05.28. 10:08
Kapcsolódó cikkek (2)
A Memento első nézésre egy zseniálisan megforgatott, időben visszafelé játszódó akciókvíz, sot puzzlethriller - bár ehhez a műfaj-meghatározáshoz a film forgalmazói nem biztos, hogy hozzájárulnának. Pedig: egy amnéziássá lett egykor sasszemű biztosítási revizor mániákusan keresi felesége megerőszakolóját és gyilkosát, úgy hogy közben polaroid-felvételek, söralátétekre és cetlikre írt jegyzetek és a testére varrt tetoválások alapján tájékozódik a kegyetlen világban. Ezek a vizuális mankók, mint megannyi éles macsete vágnak utat a hősünk fejében lakozó emléktelen űrbe, másrészt viszont a nézőket vezeti bele a susnyákba, nyakig.
Colombo, most segíts!
"Kizökkent az idő; - Ó, kárhozat!
Hogy én születtem helyre tolni azt."
William Shakespeare: Hamlet, dán királyfi, I.felv., 5. szín

Nagyvárosi túlélők
Guy Pearce és Carrie-Anne Moss
Az angol Christopher Nolan második filmjét elhalmozták a függetleneknek járó jelentősebb elismerésekkel, köztük az independencia netovábbjaként jegyzett Sundance Filmfesztivál egyik díjával. A kiemelt figyelem elsősorban a forgatókönyvnek (Jonathan Nolan) szól és a fősodorhoz képest valóban szokatlan mesélési módnak.

A Memento ugyanis időben visszafelé játszódik, rükverc haladunk időben és cselekményben. Hogyan lehet filmben hátrafelé menni? Először is úgy, ha visszafelé tekerjük a szalagot (REW gomb a videón). Ezt a lehetőséget egyetlen egyszer, a film legelső jelenetében süti el a rendező: hosszasan nézzük végig, amint egy legyezgető kézben a véres hullát mutató polaroid fénykép kifehéredik, azaz közeledik az exponálás időpontja felé.

A hosszú és szuggesztív jelenet hamar akklimatizálja a nézőket a kétórás hátmenethez, innentől kezdve már nem teljesen szokatlan, hogy a hagyományosan vetített (PLAY-gomb) jelenetek időben szintén fordítva vannak összevágva, úgy mintha például Bud Spencer először verné szét a falut, és csak azután dühítenék őt fel a helybéli csokkerek.

Szóval szokatlan, főleg ha szokásoson a Múmia2-őt vagy a Sacra Coronitát értjük. Ha viszont a térben és időben is csavart Lynch-filmeket vagy akár Tarantino mainstream-kultusszá lett Ponyvaregényét vesszük például, akkor láthatjuk, hogy az idővel 'szokatlanul' bánó narratívának vannak eredetibb és leleményesebben alkalmazott változatai is.

Az első percekben még pattanásig feszült figyelmünk a pazltrilla szabályát megismerve hamar lanyhulni kezd, és már csak Carrie-Anne Moss (Matrix, Csokoládé) érzékiségén és Joe Pantoliano (Matrix) tenyérbemászó stílusán horgad fel pupillánk - az előbbi hozott anyag, a második viszont echte színészi teljesítmény. Hasonlóan jól játszik a főszerepben Guy Pearce (Szigorúan bizalmas, Priscilla, a sivatag királynőjének kalandjai) is, aki remekül mutatja be hogyan lesz egy biztosítási topnyomozóból bosszúvezérelt özvegy és lézengő ritter egyszerre.

Köszönjük, Colombo! /Peter Falk balra el./

Memento
Színes feliratos amerikai thriller, 113 perc, 2000
rendező: Christopher Nolan
író: Jonathan Nolan
forgatókönyvíró: Christopher Nolan
zeneszerző: David Julyan
operatőr: Wally Pfister
jelmeztervező: Cindy Evans
producer: Jennifer Todd , Suzanne Todd
executive producer: Aaron Ryder , William Tyrer
látványtervező: Patti Podesta
szereplő(k):
Guy Pearce (Leonard Shelby)
Carrie-Anne Moss (Natalie)
Joe Pantoliano (Teddy)
Mark Boone Jr. (Burt)
Stephen Tobolowsky (Sammy)

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!