Joel és Ethan Coen testvérek bevált módszerüket követve osztották le a szerepeket mostani filmjükhöz: együtt írták a forgatókönyvet, Joel rendezett, Ethan pedig megszerezte a pénzt. A megszokott munkametódus az ő esetükben azonban nem jelent önismétlést, sőt úgy tűnik, filmről-filmre sikerül meglepetést okozniuk. Nem kizárólag pozitívat.
Az ember... a második világháborút követő években egy kaliforniai kisvárosban játszódik, itt él(degél) segédborbélyként szikár arcú főhősünk. Ed Crane persze legkevésbé sem
fő, főleg nem
hős, mindenesetre ő a mi mesemondónk és néha szemünk is egyben. Saját életét osztja meg velünk, pontosabban életének utolsó fejezetét, mely a következő tömör alcímet viselhetné: "Utam a villamosszékbe".
Ez a higgadt, objektív stílus amúgy sem állna távol tőle: hiába roppan meg mellette sorban élete néhány kulcsfigurája, ő csak nyugodtan szívja a staubot - lassan hunyorítva, mint egy benyugtatózott Humphrey Bogart. Figarónk magánodüsszeiáját füstfátylon keresztül követjük végig, melyet a társasjáték analógiájára akár kispolgári passivity-nek is nevezhetnénk. No pátosz, no érzelem - Ed Crane mindent csak elszenved, eltűr.
Billy Bob Thorton (
Halott ember,
Tisztességtelen ajánlat,
Monster's Ball) a borbély szerepében a filmtörténet egyik legnagyobb alakítását nyújtja, annak ellenére, hogy látszólag semmi a különlegeset nem kell produkálnia a rendszeresen lelassított közeli felvételeken. Hajvág, üzletköt, önvéd - mindezt szenvtelen arccal, reszelős hangon. Hibátlan.
Hasonlóan karakteres az Oscar-díjas Frances McDormand (Fargo, Majdnem híres, Arizónai ördögfióka) a borbély felesége, illetve James Gandolfini (The Sopranos, A mexikói) a borbély feleségének szeretője illetve a borbély barátja szerepében. De gyakorlatilag az egész színészgárdát fel lehetne sorolni, mivel a legutolsó epizódszereplőig mindenki telitalálat a saját szerepében.
Külön meg kell említeni Roger Deakins operatőr lélegzetelállító képeit, melyek jelentről-jelentre önálló fénykölteményként funkcionálnak. A fekete-fehér árnyék-fény kompozíciók végig hangsúlyosak, ám a film végén meg-megbicsakló és egyre laposodó történet miatt végül fel is borítják a tartalom és forma egyensúlyát. Az egyre csak fakuló cselekményt végül már sem a klasszikus film noir képek, sem a jellegzetes Coen-humor nem tudja felszínen tartani: az utolsó fél óra lassú halál. Sajnos.
A mozikba került kópia után már kár azon ábrándozni, mit és hogyan lehetett volna egy hajszállal átvagdosni, hogy a vége kevésbé legyen nyögvenyelős. Ez a végső verzió: hibái ellenére is kihagyhatatlan.
Az ember, aki ott se volt - The Man Who Was not There
fekete-fehér feliratos amerikai romantikus dráma, 116 perc, 2001
rendező: Joel Coen
forgatókönyvíró: Ethan Coen, Joel Coen
zeneszerző: Wolfgang Amadeus Mozart
operatőr: Roger Deakins
díszlettervező: Chris Goran
zene: Carter Burwell
producer: Ethan Coen
látványtervező: Dennis Gassner
vágó: Tricia Cooke, Ethan Coen, Joel Coen
szereplő(k):
Billy Bob Thornton (Ed Crane)
Frances McDormand (Doris Crane)
James Gandolfini (Big Dave)
Michael Badalucco (Frank)
Katherine Borowitz (Ann Nirdlinger)
Jon Polito (Creighton Tolliver)
Scarlett Johansson (Birdy Abundas)
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!