Miklós
-7 °C
2 °C

A part

2000.03.25. 00:10
A Part egy szép film, amiben szép emberek szép helyeken láthatók. Kurva szép helyeken, ahogy egyikük, Etienne, oly találóan megjegyzi. Nagyjából ennyit érdemes tudni erről a filmről. (Ideális program egy langyos tavaszi estére.)

Elveszett Paradicsom

Bár a forgatás helyszínéül szolgáló Phi Phi Le sziget természetvédelmi terület, a thai Királyi Erdészeti Hivatal engedélyezte a filmeseknek a helyszín átalakítását. A Fox stábja bulldózerekkel ment neki Maya Beach homokdűnéinek, megindítva az eróziót. A filmesek kiirtották a természetes növényzetet és 60 nem őshonos pálmafát is ültettek a parton. A forgatás befejeztével a helyszínt - amennyire lehetett - visszaállították eredeti állapotába. A természetes eróziónál is jobban pusztítja azonban a dűnét a turizmus: a szigetet naponta többszáz ember látogatja meg, hogy úszhasson abban az öbölben, amelyben az isteni Leo is áztatta testét.

A filmbéli partot minden oldalról sziklák zárják el a tengertől, Maya Beach azonban egy U alakú öbölben fekszik. A filmben számítógéppel montíroztak egy sziklát az U szájába, így teremtve meg a világtól elzárt lagúnát.

Rendező: Danny Boyle

Szereplők:
Leonardo DiCaprio .... Richard
Tilda Swinton .... Sal
Virginie Ledoyen .... Françoise
Guillaume Canet .... Étienne
Robert Carlyle .... Daffy

Alex Garland: The Beach c. Betty Trask-díjas regénye alapján
Magyarul: A Part, Park Kiadó, 1950 Ft, megrendelhető a Könyv.Indexen

Danny Boyle a pornófilmek dramaturgiai szerkezetét követi. A történet mellékes, karakterek nincsenek, motivációk is csak csínján. Máskülönben érdektelen jelenetek rendez azért kerülnek egymás mellé, mert megfelelnek a filmet mozgató egyetlen szervezőerőnek: ami a pornó esetében maga a coitus, az a Part-ban a már említett szépség. Mert itt tényleg minden és mindenki szép - ami nem kis teljesítmény a Trainspotting rendezjétől, aki korábban a randaságból komponált slágert. Ezután már csak az Elfújta a szél remake-je következhet.

Darius Khonji operatőr, gondolom, azt gondolta magában, hogy ez a film jár neki. Elég volt abból, hogy mindenki a film noir hivatalos operatőreként kezelje! A David Fincher-rel és Jean-Pierre Jeunet-vel végiggürcölt évek során elég olyan dolgot fényképezett össze, mint az Alien 4, a Hetedik vagy a Harcosok klubja - akkor most Darius, inkább irány Hawaii, mondhatta magának. És tényleg: vakítóan fehér homok, a Nap körül figyelő szivárvány, éjszakai tábortűz, óceánban és verítékben fürdő emberi testek - tényleg el lehet csöppenni. Ha azt mondom, hogy még a cápa is szép (pedig az gonosz), akkor el lehet képzelni, hogy hogy néznek ki a jók!

A forgatókönyv egyébként megint egy adaptáció, és már megint lusta volt valaki (itt gondolatban a forgatókönyvíróra mutatok), hogy kinyesse a mesélőt és ezzel megkíméljen attól, hogy a főszereplő szétdumálja narrációjával a filmet. Az utóbbi időben ugyanezt tették más főszereplő-kollégák is a Napfény ízé-ben, az Amerikai szépség-ben vagy a Harcosok klubjá-ban is - például. Meg kellene ezt valahogy úszni, mert (nekem legalábbis) kell az az érzés, hogy én is ott vagyok a fövenyen, a homokban, a dzsungelben a papagájok között vagy a francia kiscsaj sátrában. Viszont, ha a hátsó hangszóróból folyton Leonardo sutyorgó hangja liheg a nyakamba, akkor biztosan kizökkenek. Ilyenkor szinte érzem, ahogy végigfolyik a hátamon a nyála.

De ha már a Nő kedvéért mindenképpen be kell ülnöd egy olyan mozira, amiben a kis nyálgép a főszereplő (miután a Titanic-ról hallani sem akartál), a Part nem egy rossz választás. Legalább a háttér "kurva szép".