Judit
-2 °C
8 °C

Kosztümös gettó

2002.04.02. 16:01
Kapcsolódó cikkek (1)
Bár Hasfelmetsző Jack csak mellékállásban szedi áldozatait, mégis bebizonyítja, hogy az ő bomlott elméjéből mászott elő az egész huszadik század.
Hangulatfestő elemek
Hasfelmetsző Jack nemcsak a sorozatgyilkos szakma megteremtője, a Drakulához, Freddy Krugerhez vagy Dr. Hannibal Lecterhez hasonló, ösztöneinkből előkúszó és félelmeinkből táplálkozó rémek prototípusa, de a huszadik század egyik szimbóluma is: már a viktoriánus Angliában megérezte az új idők hullaszagot hozó szelét, és messze megelőzte korát rémtetteivel. A London szegénynegyedeiben garázdálkodó gyilkosok szerint egyenesen az elkövetkező évszázad hírnöke volt, ezért nem meglepő, hogy pár évtized alatt ikonná vált, és ma már Mickey Egérhez vagy a Coca-Colához hasonlóan a modern, globális kultúra meghatározó viszonyítási pontja. Ezt a gazdag jelentést használják ki a Hughes testvérek, akik új filmjükben túllépnek a véres szikével rohangáló, fekete köpenyes őrült kliséjén, és Hasfelmetsző Jack története kapcsán arról a társadalomról mesélnek, mely lerakta a mi világunk alapjait.

Johnny Depp visszafogott ópiumfüggő gesztusa
A film azt a gyilkosságokhoz kapcsolódó összeesküvés-elméletet dolgozza fel, amely szerint Hasfelmetsző Jack nem egy önjelölt pszichopata volt, hanem egy a királyi család becsületét és jó hírét védelmező, kissé túlbuzgó és perverz szabadkőműves. Ezt a meglepő és merész teóriát már egy sor horror, krimi, oknyomozó áldokumentumfilm, sőt vígjáték feldolgozta, így a gyakorlottabb mozi járóknak, vagy a ponyvairodalom kedvelőinek nem fog sok meglepetést okozni a gyilkos személye. De A Pokolból nem is a nyomozás intellektuális munkájának bemutatására helyezi a hangsúlyt, az ismert történet ugyanis csak eszköz pár emberi sors és egy szélesebb társadalmi tabló bemutatásához. A Hughes testvérek feldolgozásában a gyilkos csak mellékszereplő, és a történet reflektorai inkább a nyomozóra és az áldozatokra irányulnak.

Rendőri túlkapás
A filmből megismerjük Fred Abberline-t, az ópiumfüggő rendőrt, aki kábítószeres hallucinációi és álmai segítségével veszi üldözőbe a gyilkost, miközben ő maga is menekül személyes tragédiái elől. Találkozunk az áldozatokkal, akik utolsó napjaikban is küzdelmet folytatnak a kegyetlen mindennapokkal London Whitechapel nevű nyomornegyedében. És eközben a Hughes testvérek megmutatják nekünk az a viktoriánus Angliát is, ahol a szegénység az utcára űzi, és prostitúcióra kényszeríti a nőket, ahol mindennaposak a rendőri túlkapások, miközben az utcai bandák a legvédtelenebbeket terrorizálják, és ahol a gazdagok társadalma elérhetetlen magasságokban trónol. Igazi, modern gettókép ez, csak itt nem a négereket, hanem a zsidókat vádolják minden bűncselekménnyel, és a prostituáltak nem testhez tapadó miniben, hanem rakott szoknyában pózolnak az utcasarkon.

Érzelemmentes orvostudomány
A nyomor ábrázolásán túl az alkotók nagy figyelmet fordítanak a korhangulat érzékeltetésére is, ezért kisebb-nagyobb jelenetekben bemutatják a századforduló embertelen, érzelemmentes orvostudományát, a szabadkőműves mozgalom mindent behálózó titkait, vagy az arisztokrácia jól nevelt gőgje mögött tomboló érzéketlenséget és kegyetlenséget. Ezek a hangulatfestő elemek belesimulnak a történetbe, ezért felerősítik a film különös atmoszféráját. A cselekménybe lopott szerelmi szál hétköznapi szépségével pedig az alkotóknak sikerült elkerülniük a két véglet: a véres rémfilm és a nagyszabású, éppen ezért törvényszerűen elnagyolt történelmi tabló hazugságait.

Horrornak kevés
Ebben a különleges közegben lubickolnak a színészek: a misztikus filmek sztárja, Johnny Depp finom, visszafogott gesztusokkal formálja meg az ópiumfüggő nyomozót, és partnere, Heather Graham is emlékezetes alakítást nyújt. Az igazi meglepetést mégis a mellékszereplők színészi játéka okozza, hiszen Robbie Coltrane, vagy a Gyűrűk Urában Bilbot játszó, ezúttal sötétebb szerepben feltűnő Ian Holm alakítása is túlnő a szerep szűkre szabott keretein. A Pokolból ugyan leszámolt az ócska klisékkel, a megcsillanó penge és a ködből kibontakozó sötét alak sablonjával, de nem talált új eszközöket a rémület kifejezésére, ezért többnyire megmaradt a Hetedik óta elcsépelt naturális ábrázolásnál, az áldozatok aszfaltra freccsent beleinek veséjének vagy méhének bemutatásánál. Horrornak éppen ezért kevés, de Filmnek talán több lett.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.