Piroska
-10 °C
1 °C

A roma Harlem elbukik

2004.04.02. 09:34
Gálvölgyi János, a cigány maffiózó feldobja rokonait, kábítószert árul és a múlton borong, de mégsem lesz belőle a nyolcker keresztapája.
Lehet-e jónak nevezni egy olyan filmet, aminek kivágós papírfigurákra emlékeztető karakterei a Barátok köztöt alulmúló dialógusok közepette bukdácsolnak végig egy kidolgozatlan történetkezdeményen?

A Rap, Revü, Rómeó című vígjáték, ami leginkább egyáltalán nem vicces, és az állításokkal ellentétben nem is a Rómeó és Júlia modernizált változata, furcsamód mégsem teljes zsákutca. Csak éppen olyan dolgok miatt érdekes, amikre a rendező-forgatókönyvíró éppen, hogy nem figyelt oda.

Józsefvárosi panoráma

Oláh J. Gábor filmjét ugyanis éppen túlírtsága teszi tönkre. Érezhető, hogy Oláh sokat dolgozott a nyolcadik kerületi roma kiskirály, ifjú gengszterré érő unokaöccse és a kínai lány sztoriján. Aminek következtében a filmbe bekerült minden, a Józsefvárossal azonosított figura: a kisbolt előtt álldogáló cigányok, kínai boltosok és külvárosi verőlegények. Konfliktusból több is kibontakozik: egy véletlen gyilkosság, az unokaöccs, Rómeó és egy kínai lány szerelme, továbbá Dodi bácsi, a cigány kismaffiózó karrierjének alkonya. Sőt, még egy kivégzéspárti öreg bíróról és LSD-bélyegekről is szó esik.

Jó napot kívánok! És mintha ez nem volna elég a vetítési idő kitöltésére, egy vidékről Budapestre költöző roma rapzenekarról, egy cigánylány zongoraleckéiről és némi családi konfliktusról is megtudunk egy s mást.

Nem túl sokat persze, hiszen a történetből Coppola már így is hatszor háromórás megafilmeposzt forgatott volna, míg a Rap, Revü, Rómeónak másfélbe kellett beleférnie.

Így ezek a szálak elvarratlanul lebegnek, miközben Oláh a többi kidolgozásával sem boldogul. Az átvezetések nélkül, hatalmas ugrásokkal kibontakozó történetben még az amúgy igyekvő Gálvölgyi János és Ónodi Eszter is sutának tűnik, hát még a szövegmondással küszködő amatőr színészek.

"Nehéz eljönnöm otthonról, a szokások miatt" - magyarázza meg egy utcasarkon a kínai lány azt, aminek a képsorokból kellene kiderülnie. Utána pedig jól csőrön kapja Rómeót, noha az imént még szégyenlősen mosolyogtak egymásra az osztályteremben.

Bábjáték

Érthető tehát, hogy a rendezőnek nem maradt ideje a környezet és az atmoszféra kidolgozására. Csak úgy odaveti a képernyőre, amit a nyolckerről és lakóiról tud. Ennek következtében azonban a bábjáték hátterében - meglepő módon - színes, hiteles, vérbő világgal ismerkedhetünk meg.

A szegény zenészcsalád kredences konyhája, a frissen nyílt bár túlburjánzó ízléstelensége és az utcán ténfergők (leszámítva az állandó, spontán danolásukat) karakteres, izgalmas, saját törvényekkel rendelkező negyedet villantanak fel. Oláh ráérzett, sőt talán mindig is tudta, hogy a Józsefvárosnak megvan a maga eredeti mítosza: a kerület egyfajta roma Harlem.

Hogy a valódi szereplők helyett mégis inkább néhány marionettfigurának adott főszerepet, talán azzal magyarázható, hogy itthon és külföldön sem nagyon készült még valódi romákkal foglalkozó alkotás. Nyilván nehéz letérni a bajuszpödörgetős vagy szociálisan érzékeny vagy folklorisztikus filmek főútjairól. Oláhnak azonban érdemes lenne megpróbálnia, mert úgy tűnik, képes eligazodni a mellékutcákban. Ráadásul sokkal kevesebb energiával csinálhatna egy sokkal jobb filmet.

Rap, Revü, Rómeó
színes magyar vígjáték, 2004

rendező, forgatókönyvíró: Oláh J. Gábor
operatőr: Jánossa Zoltán
jelmeztervező: Breckl János
zene: Priegel Zsolt
vágó: Major Klára

Szereplők:
Gálvölgyi János
Csányi Dávid
Huang Phong
Stohl András
Ónodi Eszter
Monori Lili
Végvári Tamás

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!