Teljes sötétség

2004.09.01. 11:51
A sötétség krónikája az első olyan folytatás, ami műfajt váltott, és minden idők egyik leglátványosabb sci-fije, ami annyira bugyuta, hogy akár Anna Kurnyikova is írhatta volna.
Mintha az Alien-sorozat ötödik részében Ripley dalra fakadna, majd a katarzis-jelenetben a tengerészgyalogosok és szemüveges genetikusok kánkánozó tánckarától kísérve duettet énekelne a nyálkás Anyakirálynővel. Vagy mintha a Die Hard soron következő epizódját érzelmes-melankolikusra hangolnák, és John McLane ezúttal nem véres atlétában gyilkolna egy terroristák által megszállt felhőkarcolóban, atomreaktorban vagy rágógumi és cukorkra gyárnak álcázott hadiüzemben, hanem otthon ülne, az odakint szitáló esőt nézné az ablakból, és csendesen pityeregne, amiért már megint elhagyta a felesége.

Szuperhős sok extrával

Körülbelül ekkora váltás a Sötétség krónikája című nagyszabású sci-fi tabló esetében az előzmény, a Pitch Black - 22 évente sötétség kódnevű alacsony költségvetésű, ámde annál hatásosabb szörnyfilmhez képest.

A sötéség krónikája
És legyek menő a csajoknál!
Az első rész négy éve egy jól sikerült kis költségvetésű szörnyes-menekülős film volt, amolyan Alien-klón, amiben nagy fegyverek, mélyen dekoltált, izzadságtól és szénportól mocskos harcias nők keretezték az anabolikus szteroidoktól duzzadó hőst, és mindahányan lassított felvételeken futottak a kicsit raszteres digitális szörnyek elől.

Pár év alatt a főszereplő Vin Diesel dúsgazdag mozicsillaggá, az új évezred Bruce Willisévé nőtte ki magát. Dollármillióit ráadásul nem verte el mind bikinis modellekre, fürdőmedencével felszerelt limuzinra, vagy kokainra, mint egy átlagos hollywoodi sztár, hanem inkább jól megforgatta a nagy haszonkulccsal dolgozó filmiparban: producerként is részt vett első igazi filmsikerének folytatásában.

Nem meglepő tehát, hogy Vin Diesel karaktere, Riddick, aki a Pitch Blackben még csak egy jó útra tévedő pszichopata tömeggyilkos mellékszerepében tetszelgett, ebben a részben már főszerepet kapott, bár azért az némiképp túlzásnak tűnik, hogy rögtön megmenti az egész univerzumot is.

"És legyek erős, és kemény, és legyőzhetetlen, és mentsek meg egy bolygót, mit egy bolygót, egy naprendszert, mit egy naprendszert, egy galaxist, mit egy galaxist, az egész univerzumot!" - pörgette be magát minden bizonnyal Vin Diesel a film egyik korai stábértekezletén, és hát ki merne vitába szállni egy emberrel, aki sztár, ráadásul olyan a hangja, hogy a halálmetál mélyen hörgő nagyágyúi is csak megszeppent ministráns fiúk mellette.

Látványosan üres

Az elkészült új rész, A sötétség krónikája szakított a lerobbant jövővel, a rozsdás űrhajókban tengődő emberiség víziójával, inkább a Csillagok háborúja színes-szagos, szélesvásznú univerzumát utánozza, ahol nyüzsögnek a különböző egzotikus fajok, és ahol mindenki úgy öltözködik, mintha farsang vagy legalábbis Budapest Parádé lenne.

Már éppen megszoknánk, hogy itt most megmentik a világot, szimfonikus zenekar szól, és a kamera mindig alulról fölfelé pásztázza a főszereplőt, mert úgy igazán hősies, amikor hirtelen egy börtönbolygón találjuk magunkat, az Alien 3 újjáépített díszletei közt, majd újabb váltás, újabb díszletek és hangulat.

Logikátlan, darabokra hulló és idióta a Sötétség krónikájának története, mintha csak az utóbbi évek néhány jellegzetes sci-fijének legemlékezetesebb jeleneteit dobálták volna egymásra minden rendszer nélkül.

A látvány azonban feledteti ezt az aprónak ugyan nem nevezhető hibát, hiszen a Sötétség krónikája minden idők egyik legszebb sci-fije lett, ami mellett a Csillagok háborújának új részei csak egy tajvani számítógépes játék introjának tűnnek.

Moziba füldugóval, vagy extra adag popcornnal menjünk, hogy véletlenül se kelljen elszenvednünk egy-egy rosszul sikerült párbeszédet, de a legjobb, ha megvárjuk míg kijön DVD-n, és a rosszabb részeket egyszerűen átugorjuk, hogy azután tátott szájjal bámuljunk, ahogy az univerzum elpusztítására törő halálkufárok antik görög gályákat idéző űrhajói vészjóslóan belepik Új Mekka egét.

A sötétség krónikája
(The Chronicles of Riddick)
színes feliratos amerikai akcióthriller, 115 perc, 2004

rendező: David Twohy
forgatókönyvíró: Jim Wheat, Ken Wheat
operatőr: Hugh Johnson
látványtervező: Holger Gross

szereplők:
Vin Diesel (Riddick)
Colm Feore (Lord Marshall)
Thandie Newton(Dame Vaako)