Judit
3 °C
6 °C

Szájtépés

2002.01.04. 08:58
Kevésbé kopasz, kevésbé izmos, mint Bruce Willis, de azért ő is tud sokatmondóan hallgatni és feszülten figyelni. Michael Douglas, az Elemi ösztön öregedő sztárja ezúttal gyermekpszichiátert alakít a Ne szólj száj című thrillerben.
A Hatodik érzék sikere óta a gyermekpszichológus is felkerült a legizgalmasabb szakmák hollywoodi listájára, ezért majdnem ugyanannyi film készül a megszeppent kiskorúak elméjében turkáló lélekgyógyászok munkájáról, mint az FBI-ügynökök, az űrhajósok vagy a kolumbiai drogbárók mozgalmas életéről. A nézők természetesen nem a szakma dögunalmas mindennapjaira, a terápia lassú és cseppet sem látványos folyamatára kíváncsiak, ezért az álomgyár forgatókönyvírói a foglalkozást körüllengő tévképzetek felhasználásával igazi amerikai hőst gyúrtak a kopott bőrfotelben csendesen jegyzetelő átlagpszichológusokból.

A Ne szólj száj című film főhőse ugyan klinikai pszichiáter és nem pszichológus, de az alkotók nem helyeztek nagy hangsúlyt a két szakma közti különbségek bemutatására, így Michael Douglas alakítása is tökéletesen illeszkedik a személyiség sötét titkait kutató lélekbúvár kliséjébe. Hősünk ezúttal is jó nevű szakorvos, szerető férj és apa, akinek tökéletes életét feldúlja a kegyetlen sors, illetve annak önjelölt hírnöke. Kislányát elrabolja egy ismeretlen, és életéért cserébe különös váltságdíjat követel: pszichiáterünknek meg kell szereznie egy hatjegyű számot, ami egy zárt intézetben tengődő fiatal lány bomlott elméjének mélyére van eltemetve. A lehetetlennek tűnő feladat végrehajtására ráadásul mindössze tizenkét órát kap, így hosszadalmas kezelésről szó sem lehet.

A film egyik legnagyobb erénye, hogy ez a történetbe épített mesterséges időkeret állandó feszültséget teremt, a nézők még a terápia kevésbé mozgalmas jelenetei alatt is a torkukban érzik a másodpercmutató könyörtelen zakatolását. Szakmai hitelességről ugyan szó sincs, de egy krimitől már az is szép teljesítmény, ha egy-egy pillanatra képes a hitelesség látszatát kelteni. A rohanásban ugyan a szereplők igazi személyisége is elveszett, csak emlékezetből skiccelt sablon karakterek futkosnak fel-alá a vásznon, de a feszült történet és a meglepően ötletes kamerakezelés még ezt is elfeledtetné a kevésbé rosszindulatú nézőkkel. A pszichiátria durva, szemcsés képkockái, vagy a főhős családi fészkének pasztellszínű jelenetei ráadásul megfelelő hangulatot adnak a filmek, így minden hibája ellenére a Ne szólj száj egy ideig kiváló iparos munkának látszik.

Az utolsó jelenetek azonban felkarcolják a film finom szövetét, és láthatóvá válik a hőre lágyuló fröccsöntött műanyag. A thrillereknél állandó elemként szereplő végső összecsapás ugyanis ebben a filmben olyan ötlettelen és elcsépelt, mintha Stephen King egyik gépírókisasszonya vetette volna papírra. Ráadásul az idióta horrorfilmeket idéző díszletek között a történet logikája is nyakát szegi, így a film végére rá kell jönnünk, hogy a szemünk előtt pergő történet nem volt más, csak üres szájtépés.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.