Barbara, Borbála
-5 °C
3 °C

Táncos a sötétben

2001.01.05. 13:04
Lars von Trier legújabb mozija 2000-ben mindent bekaszált: Aranypálmát, Európa Filmdíjat, a főszereplő popdíva, Björk pedig legjobb színésznői trófeát Cannes-ban, legjobb európai színésznő titulust valamivel később. Érdemmel, érdemtelenül, megoszlanak a vélemények. A dán géniusznak kijárt már, bár őt se azokért az alkotásokért honorálják a nagyérdemű zsűrik, melyekért tényleg rászolgálna (A bűn mélységei, Kingdom I, Kingdom II).
Fura mozi: Dogma utáni, Hollywood felé kacsingató tematika és technológia, musical és melodráma elegye, naturalisztikusan-szimbolikusan, hiteltelenül, de elementáris, könnyfakasztó-erővel megrendezett kivégzés-finálé. Így támad fel poraiból a mintegy tíz, sőt, még több éve tetszhalálra ítélt táncos-zenés műfaj? Vagy az érdemtelenül lekicsinyelt, viszont kult-berkekben kellően respektált melodráma újbóli virágba-borulásánál tanúskodnánk?

Lars von Trier a dán géniusz
Nagyszerű koreográfia, érdekes, de döcögős sztori - álom és valóság között egyensúlyoz a hatvanas évek Csehszlovákiájából az Egyesült Államokba emigrált hősnő. Musical-földre érkezett, gyári munkás lett belőle. A ritmust a gépek kattogása adja, a tánc holtakat támaszt fel, akasztást stilizál. Közben sírunk, nevetünk: megríkat a mártíromság (a rendező kedvelt témája), kacagásra fakaszt a naivitás (a rendező másik kedvelt témája). A középkor bolondjai szentnek számítottak: Björk együgyű angyalt alakít. Igazi (szerencsétlenségében hőssé emelkedő) antihőst. Antihőst egy anti-musicalben, anti-melodrámában. Merthogy a musicaltől és a melodrámától mást szoktunk meg: gyönyörű, de mellőzött lánykákat (ezúttal csak az utóbbi érvényes), szívtipró férfi főszereplőket (von Trier mozijában nincs férfi főszereplő, helyette esetlen-ostoba szereplőcskék csetlenek-botlanak).

Táncos a vonaton
A képi világról: zord, komor tájak, stilizált, tompított színek, egyszerűség. Ez a valóság. Másrészt: csillogó-villogó táncbetétek. Ez pedig az álom. Párhuzamos szerkesztés, (szándékolt) szájbarágással.

A kameramozgásokról, merthogy a jobbra-balra, előre, hátra dülöngélő, állandó mozgásban lévő kézi a rendező védjegye. Néha a fejünk belefájdul. A gyönyörből ezúttal is részesedünk - én például mérhetetlenül unom már, viszont még másból, sokkal érdekesebből is: digitális videokamerákból. (Adalékként: a nyolc táncjelenetet százzal vették fel!)

Konklúzió gyanánt: fura, felemás mozi, negédes torzó, Lars van Trier elsuhant a nagyszerű mellett, érdekeset, de nem maradandót alkotott.

Björk és Catherine Deneuve
A legemlékezetesebb jelenetek musical-nagyágyúk előtti tisztelgések. Visszafelé az időben: A muzsika hangja, Cherbourgi esernyők (Catherine Deneuve, harminchat évvel később), MGM aranykor (Gene Kelly, Stanley Donen), és minden táncos-zenés mozi elsőszámú géniusza, Busby Berkeley. (Bizarr kameraszögekhez ő aztán tényleg igazán értett...)

Táncos a sötétben (Dancer in the dark)
színes feliratos dán-svéd-francia zenés dráma 140 perc, 2000

rendező: Lars von Trier
forgatókönyvíró: Lars von Trier
zeneszerző: Björk
operatőr: Robby Müller
díszlettervező: Karl Juliusson
jelmeztervező: Manon Rasmussen
producer: Vibeke Windelov
executive producer: Peter Aalbaek Jensen

szereplők:
Björk (Selma)
Catherine Deneuve (Kathy)
David Morse (Bill)
Peter Stormare (Jeff)
Udo Kier (Dr. Porkorny)
Joel Grey (Oldrich Novy)
Vincent Paterson (Samuel)
Cara Seymour (Linda)

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!