Pál
-9 °C
0 °C

Fehér drogosból néger gettólakó

2002.05.28. 16:50
"A drogkereskedelem zűrös ügy." Ezzel a bölcsességgel bocsátja útjára nézőit a Traffic című amerikai film. A kábítószerek titkos és szövevényes világába kalauzoló, négy Oscaros mozi története ennél persze bonyolultabb, sőt, a film egészében sem rossz. Csak éppen cinkelt lapokkal játszik.
Mexikói drogkartellek, pitiáner nepperek, feddhetetlennek tűnő amerikai üzletemberek, és az USA kormányzati hivatalai tűnnek fel gyors egymásutánban a vásznon. A Traffic rendezője, Soderbergh rögtön a téma sűrűjébe taszítja a nézőt. A zaklatott képsorokon mintha a kábszerekkel átitatott világ teljes spektruma feltárulna. A kézikamerás felvételek tévéhíradót idéző, dokumentarista jellegű képei csak akkor rendeződnek történetté, mikor már érezzük: nem egyszerű fikciót látunk. Ez tulajdonképpen a valóság.

Délen a poros, nyüzsgő Mexikóban két nyomozó teszi a dolgát, míg rá nem eszmélnek: elöljáróik parancsait követve a drogkereskedelem katonáivá lettek.

Fűtől a heroinig
A feddhetetlen amerikai bíró, az Egyesült Államok legfőbb drogügyi központjának vezetői székébe kerülve a feladatok és lehetőségek zavaros helyzetével szembesül. Míg emberfeletti igyekezettel próbál tisztán látni a jogszabályok, jóakarók és a bürokrácia keltette homályban, gimnazista lánya klasszikus drogkarriert fut be. A füvezős buliktól természetesen egyenes út vezet a heroinig, onnan pedig csak egy lépés, hogy a kislány drogos kurvaként rója a gettó utcáit.

Egy szép, kaliforniai villát váratlanul elözönlenek az FBI emberei, a jómódú családanya pedig hamarosan rács mögött látja viszont férjét. A családi baráttól tudja meg a titkot: vagyonuk mexikói drogkereskedelemből származik. Hajsza indul a koronatanúért, és ellen, közben a szülői munkaközösség feddhetetlen anyukája átveszi férjétől a kokainbiznisz irányítását.

A szálak hamarosan összefutnak. A kirajzolódó, apokaliptikus világ rövid hátradőlést sem enged a nézőnek. Feszülten figyeljük, mint válnak a szereplők egy ördögi hálózat bábjaivá. A székből végül azzal a szilárd meggyőződéssel állunk fel: a drogkereskedelem nagyon zűrös ügy.

De vajon

Mexikói jó rendőr
erre a találó megállapításra kapott négy Oscar-t a film? Nem valószínű. Sőt, minden bizonnyal még csak nem is a feszes történetvezetés és a karakteres operatőri munka került itt díjazásra. A legismertebb filmes kitüntetés ugyanis, mint tudjuk, nem a kimagasló művészi teljesítményeket hivatott jelezni.

Az Oscar díj inkább tűnik Amerika hivatalos közvéleményének: rámutat az éppen aktuálisnak tartott problémákra, értékekre és gondolkodási sémákra. Habár a művészet lényege nem éppen erre keresendő, a koncepciózus díjazás kapcsán mégsem helyes elítélő véleményt megfogalmaznunk. Hiszen a filmek így - ha nem is, mint alkotások - de mint a társadalmi problémamegoldás eszközei, a figyelem középpontjába kerülhetnek.

Gond csak egy van. Az Oscar-díj osztogatók, kéretlenül felvállalt megmondó-funkciójukban, nem tűnnek éppen elfogulatlannak. Bár a Traffic alkotói a drog világának objektív, összetett bemutatását tűzték ki célul, a sztori valójában az USA körül bonyolódik, noha a kábítószerelőállítás - csempészet - terítés folyamat jelentős része azért az Egyesült Államok határain túl zajlik. Az az érzésünk, ha a drog harmadik világ problémája lenne, talán film sem született volna.

Afro-amerikai jó rendőr
Feltűnő, hogy fehérek szerepelnek a történet kulcspozícióiban: a drogbáró, a drogügyi hivatalvezető, a megtévedt fiatalok is mind fehérek. A színesbőrűek pedig megkapták a marginális PC szerepeket: feketék, Puerto Rico-iak, sárgák, hispanok a jó rendőrök, a jó ügyész, a szociális munkás. Úgy tűnik, mintha a drogügy leginkább a fehérek világának problémája lenne, mindenki más az ő révükön kapcsolódik a történetbe.

És valóban. A feketék még egy alkalommal kerülnek képbe. Forrófejű tizenéves érvel, a színesbőrű gettólakók tömegeit emlegetve, mégpedig a téma árnyalása, relativizálása végett. A drogügyi főhivatalnok egy pillantásával fojtja belé a szót, értésünkre adva: hagyjuk ezt a média ízű süketelést. Itt most komoly dolgokról van szó, fiam. A filozofálgatás, lelkizés, idealista elméletek - jól tudjuk - nem fogják megvédeni gyermekeinket, hogy lecsússzanak, a ... igen, a négerek közé.

Mindezek után nem meglepő, hogy a drogosok világát nem a súlyos társadalmi problémát jelentő gettókon keresztül mutatja be a film. A nézőt unatkozó, fehér, középosztálybeli csemeték délutáni szeánszai hivatottak rémisztgetni, noha - statisztika - nem ezek a srácok a kábítószer probléma főszereplői. Kilengéseiknek hamar véget vetnek társadalmi osztályuk követelményei: az egyetemi felvételi, a vizsgák, a karrierépítés.

Aggódó anyuka
A témát tehát nem a valóság, hanem a sztereotípiák festik. A gimisek kis buliján - egy nyolcvanas évekbeli Családi kör epizód hitelességével - folyik az alkohol, szívják a füvet, a háttérben megy a kokainozás, az egész végén, pedig, mi más jöhet, belövik a heroint is. A kislány pedig hamarosan saját testét árulja az anyagért. Nyilván.

Felesleges tovább szaporítani a szót. Ez a mozi azért kapta az amerikai filmesek elismerését, mert nem a drogkérdésről beszélt, hanem arról, miként érinti a probléma az amerikai, fehér középosztályt. Sőt, azért, mert sértetlenül hagyta meg e réteg bebetonozott elképzeléseit. Habár úgy tűnik, a Traffic nyíltan és őszintén közelít a kábítószerek témájához, és bátor kérdéseket tesz fel, valójában csak megerősíti a néző beidegződéseit. Azokat a beidegződéseket, amikkel ez eddig egy lépést sem sikerült tenni a helyzet javítására.

Díjak
Oscar díj, 2001: Legjobb Rendező - Steven Soderbergh, Legjobb Vágás - Stephen Mirrione, Legjobb Forgatókönyv - Stephen Gaghan, Legjobb Férfi Mellékszereplő - Benicio Del Toro
Golden Globe, 2001: Legjobb Férfi Mellékszereplő - Benicio Del Toro, Legjobb Forgatókönyv: Stephen Gaghan
Ezüst Medve, 2001: Legjobb Férfiszereplő - Benicio Del Toro
Traffic
színes feliratos német-amerikai krimi, 147 perc, 2000
rendező: Steven Soderbergh
forgatókönyvíró: Simon Moore, Stephen Gaghan
operatőr: Steven Soderbergh

szereplők:
Michael Douglas (Robert Wakefield)
Catherine Zeta-Jones (Helena Ayala)
Benicio Del Toro (Javier Rodriguez Rodriguez)
Don Cheadle (Montel Gordon)
Dennis Quaid (Arnie Metzger)
Jacob Vargas (Manolo Sanchez)
Steven Bauer (Carlos Ayala)

Kezdje az évet egzotikus körutazással!

Fedezze fel Madagaszkár, Burma, Peru kincseit, Indiát a kelet csodálatos világát.

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.