Költekeznek és tiltakoznak a magyar sztárrendezők

2003.09.24. 10:40
Nem fizette ki, de akár az alkotók tiltakozása ellenére is bemutatja Budai György producer az öt fiatal magyar rendező közös filmjét. A konfliktus forrása, hogy a rendezők és gyártásvezetők miatt 15 millió forinttal túllépték a költségvetést. Az alkotók szerint a producer feladata lenne kézben tartani a büdzsét. Budai - akinek cége elismeri, hogy sokakat nem fizetett ki - a mozi bevételeiből törlesztene. Bár van olyan rendező, aki így nem járulna hozzá műve bemutatásához, a gyártó cég nem hajlandó elhalasztani az e heti bemutatót.
Akár szerződések nélkül, a rendezők tiltakozása ellenére is bemutatják csütörtökön a Jött egy busz című magyar szkeccsfilmet, tudtuk meg a filmet készíttető Nextreme Film produkciós irodától.

Az öt rövidfilmből álló, filmszemle különdíjas alkotás körüli viták forrása az a 15 millió forint, amellyel a költségvetés túllépte az előirányzott 135 milliós keretet, és amelyet a producer nem hajlandó kifizetni az alkotóknak. A filmet készítő öt fiatal rendező közül Pálfi György stábja, Török Ferenc és néhány munkatársa várja még a munkabérét.

A két rendező a szerzői jogok megtartásával, a bemutatáshoz szükséges szerződések visszautasításával kívánják fizetésre bírni Budai György producert, aki egyébként a legutóbbi filmszemlén a Filmjus produceri díjában részesült. Bár a felek szerdán még tárgyalóasztalhoz ülnek, a Nextreme és a forgalmazó Budapest Film is hangsúlyozta, a megbeszélés kimenetele nem befolyásolja a másnapi bemutatót.

Szakmai hiba

Az ellentmondásos helyzet hátterében nem Budai György nyerészkedése, inkább szakmai hibái állnak, vélte Török Ferenc. A film ugyanis a rendezők és gyártásvezetők miatt "forgott túl", azaz került többe a tervezettnél. Budai hibája annyi, hogy nem kísérte figyelemmel a forgatást, és hagyta túlkölteni a produkciót - véli a Moszkva tér rendezője.

Budai György, a producer
Kulturális tevékenységek finanszírozásával véletlenül került kapcsolatba. 1987-ben egy barátja kérésére segített a Szépművészeti Múzeum etruszk kiállításának létrehozásában. Nevéhez fűződik továbbá a rákoskeresztúri köztemető 301-es parcellájában álló '56-os emlékmű finanszírozása, és ott volt a Merlin Színház alapításánál.

A filmgyártásba 1998-ban, Geszti Péter ötletével, a Kalózokkal kapcsolódott be. Ekkor alapította meg Axis Plusz néven filmgyártó cégét, amely ma Nextreme Filmként működik. 2000-ben Gothár Péter Akasztottak című rövidfilmjének gyártását vállalta el. 2001-ben készítette el Schilling Árpáddal a Nexxt című alkotást, amely a kritikák és a bevétel tekintetében is a várakozások alatt teljesített.

2002-ben, a 33. Magyar Filmszemlén a legjobb rendezés díját kapta viszont a Nextreme-nél készült, Kísértések című Kamondi-film.

A Cipők című epizódot jegyző Török Budai György produceri tevékenységének kreatív oldalát sem tartotta kielégítőnek. "A szemlére az utolsó pillanatban összecsapott film maradt abban a félkész állapotban, ahogy féléve elkészült. A sorrend esetleges, az összekötő epizódók illeszkedése kínosan kitalálatlan. Kellett volna egy agy, aki ezzel foglalkozik".

A rendező bizonytalannak mutatkozott a szerdai tárgyalással kapcsolatban. Elviekben még a fizetés elmaradása esetén is hozzájárulna a bemutatóhoz, mivel a Nextreme csak néhány százezer forinttal tartozik stábjának. Szolidaritásból azonban tárgyalóasztalhoz ül szerdán, remélve, hogy a produkciós iroda által lebegtetett javaslat, a film bevételeinek a kifizetetlen munkatársakhoz juttatása elsimítja majd az ellentéteket.

Táltosember az Ikaruszok ellen

Budai ajánlatát ismeri Pálfi György is, viszont egyáltalán nem tartotta megoldásnak azt. Miért a stáb vállalja a produkció kockázatait? - mutatott rá a bevételektől függő kifizetések fonákjára a rendező.

Pálfi György, akit egyébként Hukkle című filmjének franciaországi sajtóturnéján értünk utol, szintén a gyártásvezetők hanyag munkájából eredeztette a konfliktust. A Bodó Viktor által ajánlott, a produkció anyagi és időbeli koordinálását végző filmesek szerinte "nem tudtak nemet mondani a rendezőknek", és helytelenül mérték fel a produkció anyagi lehetőségeit.

"Én nem várom el, hogy a producer foglalkozzon a forgatókönyvemmel vagy a vágással, de alapvető feladata, hogy biztosítsa a neki dolgozó emberek bérét" - utalt a producer felelősségére a budapesti szuperhős és a vérengző Ikarus buszok harcát megfilmesítő rendező.

Álláspontját megerősítve pedig elmondta, stábja iránti elkötelezettsége sem engedi, hogy a bérek kifizetésén kívül egyéb megoldást elfogadjon. Elhatározása mellett pedig már csak azért is kitart, mert olyan módszerekkel akarták kényszerhelyzetbe hozni a stábot, mint a váratlanul megszervezett bemutató, amelyről elmondása szerint csak a sajtóból értesült.

Pálfi a számára kedvezőtlen döntés esetén hozzájárult ahhoz, hogy akár filmje nélkül is bemutassák a Jött egy buszt.

Kis purparlé

"Ez a kis purparlé azért van, mert jelentős mennyiségű alkotó sajnos tényleg nem kapott pénzt" - foglalta össze az alaphelyzetet Langó Károly, a Nextreme Film illetékese. A külföldön tartózkodó Budai Györgyöt helyettesítő producer tanúbizonyságot téve empátiájáról, "jogosnak" tartotta a "felháborodást". Másrészt bizonyítva optimizmusát kijelentette, biztos abban, hogy az alkotók a film bevételei révén hamarosan ki lesznek fizetve.

Nem értette viszont, hogy maguk a filmesek miért nem bíznak saját munkájuk sikerében. Felvetésünkre, miszerint ilyen alapon a Nextreme is állhatná a költségeket, Langó elmondta: "Nem fogom elsorolni, hogy ki hibázott, és nem érzem, hogy ezt nekünk tovább kellene szponzorálnunk." A produkciós iroda munkatársa végezetül kijelentette, hogy a filmet akár szerződések nélkül is bemutatják.

Realitás

Vajon a tisztázatlan jogi helyzet ellenére is műsorra tűzi a Jött egy buszt a Budapest Film? - firtattuk a történet lehetséges kimenetelét a forgalmazónál. "Hivatalosan nem tudunk a konfliktusról" - mondta Prukner Pál, a Budapest Film vezetője. "Mi a Nextreme Filmmel állunk szerződésben, és ők garantálják, hogy a film jogai rendben vannak".

Mivel a filmforgalmazó üzleti titokként kezelt, de jelentősnek mondott összeget fordított a produkció bevezetésére, Prukner úgy vélte, "nincs realitása" annak, hogy a tárgyalás kedvezőtlen kimenetele esetén elhalasszák a bemutatót.