Rendesen átverte a képzőművész az Európai Uniót

2009.01.15. 14:01
Bocsánatot kért a cseh kormány csütörtökön mindazoktól, akiket megbántott az a kiállítás, amelyet az Európai Unió cseh elnöksége szervezett az unió egyik brüsszeli központi épületében.

Alexander Vondra miniszterelnök-helyettes brüsszeli sajtótájékoztatóján azt is elmondta, hogy a Prágát is félrevezető cseh művészre, David Cernyre büntetés vár, de annak mikéntjéről még nincs döntés.

000T TRPar2353980

Cerny már jelezte, hogy visszafizeti azt az 50 ezer eurós megbízási díjat, amelyért elvben az Európai Unió 27 tagországának művészeiből kellett volna egyet-egyet megnyernie, hogy lerántsák a leplet a hazájukkal szemben az emberekben élő negatív beidegződésektől.

A szobrász már korábban bocsánatot kért a cseh kormánytól, amiért az Entropa című kiállítást úgy állította be, mintha különböző nemzetiségű művészek készítették volna, miközben valójában cseh művészek kicsiny csoportja volt az alkotó.

A miniszteri és szakértői üléseknek helyszínt adó uniós főépület halljában rendezett kiállítás a hét elején ellentmondásos - részben felháborodott - reakciókat váltott ki, mert az EU-tagországok nagy részét roppant provokatív módon ábrázolja. Franciaországot például egyetlen nagy sztrájkként mutatja a tárlat, Romániát Drakula kastélyaként, Bulgáriát török vécéként, Hollandiát mecsetektől hemzsegő, elárasztott vidékként, Magyarországot óriási dinnyeföldként, Nagy-Britannia pedig csak "virtuális energiaként", azaz nem látható módon jelenik meg a tablón.

Hivatalosan ugyanakkor csak egyetlen ország, Bulgária tett panaszt Prágánál, és Vondra most jelezte is, hogy ha a panaszt fenntartják, a bolgár makettet eltávolítják. Más ábrák eltávolításáról egyelőre nincs szó.

Cerny egyébként korábban elmondta, hogy eredetileg valóban 27 különböző nemzetiségű alkotóval szeretett volna dolgozni, ám számos ok miatt nem sikerült velük megállapodnia. Így hamis személyiségeket teremtett (a kiállítás brosúrájában csupa kitalált művész szerepel), ami ugyanakkor szerinte "a kortárs művészet egyik stratégiája". A szobrász azt is leszögezte, hogy "a groteszk túlzás és a misztifikáció pedig a cseh kultúra egyik védjegye".