Az MSZP elmulasztja a tériszonyt

2005.09.05. 12:36
Olvassa el nemiségtől és nagypolitikai kontextusoktól sem mentes szakmai elemzésünket a szocialista párt új reklámkampányáról!
Az MSZP elmulasztja a tériszonyt. Aki okosan szavaz, azt Hiller István anyaként a keblére öleli, viszont megdézsmálja az uzsonnáját. Az MSZP-re szavazni az olyan, mintha hirtelen ötlettől vezérelve leszopnánk egy ismeretlen férfit. Akinek ráadásul égetően csípős a pénisze. A vörös szín a diszkót szimbolizálja.

Ezeket az üzeneteket vélte felfedezni az MSZP új óriásplakát- és magazinhirdetés-kampányában az Index felkért szakértője, a nyaralásból éppen hazatérő Naiv Reklámfogyasztó. Nézzék végig a nagyobbik kormánypárt jó korán beindított kampányának meghökkentő vizuális anyagait és olvassák hozzá Naiv Reklámfogyasztó kommentárjait!

Eredeti ötlet kisgyereket ölelő anyával reklámozni. Ha egy párt kijátssza a csecsemőkártyát, azért benne van az üzenetben az is, hogy a többi párt eszerint legszívesebben jól belenyomná a hüvelykujját a puha fejű kis választó kutacsába. A szemétládák. Szóval az MSZP ezek szerint az anyánk akarna lenni. Képzelje el, hogy éjszaka felkel, bemászik Hiller István ágyába, befészkelődik az ölébe és elmeséli neki, hogyan akarta megerőszakolni Önt egy koraérett budakalászi ministránslány a hittantáborban, miközben Ön 12 éves létére egy csók gondolatától is ájuldozik! Vagy inkább Gyurcsány miniszterelnök szuszog apánk mellett a franciaágyon? Ugye különös?

Miért szavazzak pont az MSZP-re? Ez a plakát az sugallja, hogy Lendvai Ildikó és mondjuk Kiss Péter tartós közelsége elmulasztja a tériszonyt. De legalábbis bevállalósabbá teszi az embert. Ez ügyes üzenet, ki ne akarna magasban elhelyezett keskeny tárgyakon egyensúlyozni? És ha ezt a szuperképességet egyetlen ikszeléssel meg lehet szerezni, ki az a hülye, aki ne rájuk szavazna. A "megcsinálom" szlogen kicsit a fideszes "merjünk nagyot álmodni"-ra hajaz, de annál gyakorlatiasabb hangulatú. Üdvözlendő, hogy ehhez a hívószóhoz a szocialista kampánymágusok nem egy kuratóriumi elnök, vagy egy állami cég igazgatóságába kooptált káder, hanem egy szertornásznő sarkát társították.

No, itt igazán nehéz volt a grafikus feladata. A szlogen ugyanis hazugság, és mint ilyen, ellenszenves állítás. Osztozni rossz, osztozzon, akinek öt függetlenített szakszervezeti bizalmi anyja volt, bár az a gyanúm, hogy ő már valahol a második kerület magasabban fekvő villanegyedében osztozkodik. A kép mégis kifejező. A plakáton látható személy - akivel az empatikus reklámfogyasztó nyilván azonosul - láthatólag magának oszt, de legalábbis ő szabja meg az osztás szabályait. Csak az ő keze van jelen, meg a nemzeti gondolattól sem idegen, korszerű szociáldemokrata erőt szimbolizáló bugylibicska, amelynek nyelét nyilván maga Szili Katalin faragta csipkésre a könnyeivel. Akiknek oszt, azok nem játszanak. Elképzelhető, hogy az MSZP óriási trükköt bevetve a megvesztegetően (haha) őszinte kampány fegyverével fog élni?

Orális baloldal

Női- és életmódmagazinokban jelenik meg októberben a kampány két, a módosabb, fiatal fogyasztókat megcélzó plakátja. Az ütősebbik darab értelmezése két lépcsőben zajlik. Első körben felfogjuk a képet (női száj érzéki mozdulattal ráharap egy csilipaprikára, a jégkrémreklámokban szokásos leszopós utalás), elolvassuk a két hangsúlyos szót ("csípem" és "bátorság"), levonunk egy elhamarkodott következtetést ( akkor aki rájuk szavaz, az vagy őrülten bátor, vagy orálisan fixált), aztán belevetjük magunkat az apró betűs részbe.

"Mi a bátorság? Amikor simán belekóstolsz, pedig tudod, hogy ez azért kicsit erős. Ilyen egyszerű." Politológusok riadó! A képpel, illetve a megjelenés helyével együtt ez arra utal, hogy a legnagyobb baloldali párt a Linda Lovelace(vigyázat, pornólink!)-szerű, közepesnél módosabb és iskolázottabb, 18 és 45 éves kor közötti lányok körében akarja megszilárdítani a pozícióit.

"És mi a bátorság a politikában? Amikor hozzá merünk nyúlni ahhoz, amit mások 15 éve csak kóstolgatnak."

Ez már direkt undorító. Csak azért nem felháborító, hogy politikai ellenfeleiket annak a 15 éve tartó kóstolgatásával vádolják, mert ők meg a dolog kézzel való megragadását ígérik. A kép mondjuk egyértelműen bekapásra utal, de ha a szövegnek hihetünk inkább, 2006 a handjob éve lesz a magyar belpolitikában. Tisztára mint előfelvételis koromban.

Vidám színű pasztillák

A vörös a buli színe - állítja ez a CKM-es megjelenésre váró hirdetés. Megpróbálom rekonstruálni a kreatívok gondolatmenetét: "Egy ekkora hülyeséget csak a szétekizett, és emiatt mindenkivel végtelen szolidaritást érző lakossági diszkósokkal lehet megetetni, de ha cserébe egy páran leszavaznak közülük, miért is ne." Kíváncsian várom, hogy a többi párt belemegy-e a rálicitálós játékba és ellepik-e az utcákat a kiütött ragasztósoknak, befordult heroinosoknak és viszketeg kokszosoknak szóló plakátok.