Barbara, Borbála
-5 °C
3 °C

Stratégiája még nincs az Operaház 'megmentőjének'

2006.07.05. 14:53
Vass Lajos kormánybiztos kedden visszavonta Győriványi Ráth György fő-zeneigazgató megbízását, akit még Hegyi Árpád Jutocsa nevezett ki azután, hogy Kesselyák Gergely lemondott miatta a posztról. A Szolnok polgármesteri székére pályázó, Hiller István oktatási és kulturális miniszter által megbízott vezetőnek ideje és energiája van, de stratégiája egyelőre nincs az Operaházra.

"A cél az Operaház jelene és jövője" - mondta bevezetőjében Vass Lajos, aki színházi tapasztalatait még a Szolnoki Szigligeti Színház igazgatójaként szerezte.

Előre a H. Á. J.-i úton


Vass Lajos ráér az Operára

Az ismeretlen végkielégítéssel távozó Hegyi Árpád Jutocsa utódaként kinevezett Vass Lajos első intézkedése az volt, hogy keddi hatállyal visszavonta Győriványi Ráth György kinevezését, és Kovács János karmestert nevezte ki a megbízott főzeneigazgatói posztra. A bejelentést a sajtótájékoztatón megjelent operaházi dolgozók tapsvihara fogadta.

Az Operaház megmentőjének nevezett Vass büszkén jelentette be, hogy június 19-ei kinevezése óta már többször is sikerült egy asztalhoz ültetnie az Operaház vezetését, és megkezdődhetett a programjában meghirdetett "nyugodt munka", az "alkotó béke". Vass Lajos ötlete volt, hogy a jelenlegi és korábbi fő-zeneigazgatókat is tárgyalóasztalhoz ültesse, melynek eredményeképpen megszületett végre a jövő évad programja. Akik azt remélték, hogy a kormánybiztos visszavonja Hegyi Árpád Jutocsa előadásszám-csökkentő programját, csalódniuk kellett. A következő évadban a már meghirdetett 265 előadást fogják megtartani, plusz Japánba megy a társulat a Toscával.

A következő évadban három opera- és két balettpremier lesz, 38 opera és 11 balett műsoron marad, 12 opera és 4 balett viszont a repertoárcsökkentés áldozatává esik. Mindez 1,1 milliárdos megtakarítást hoz az intézménynek.

Adósságátütemezésről tárgyalnak

Az elbocsátásról csak nagy vonalakban esett szó a sajtótájékoztatón, az viszont kiderült, hogy a korábban emlegetett 1008 helyett már csak 977 ember dolgozik az intézményben, és egy elszólásból az is, hogy a leépítés valószínűleg száznál több embert érint majd, ők valószínűleg augusztus elején kapják meg felmondólevelüket.

Arra, hogy hány embert is kéne elbocsátani ahhoz, hogy az Operaház kiadásai jelentősen csökkenjenek, többféle variáció született, a javaslatok egyelőre a szakszervezet és a közalkalmazotti tanács asztalán vannak. Megyeri László, a modernizációs programmal megbízott vezető korábban 10-20 százalékos leépítés szükségességéről beszélt.

Idén 6,6 milliárd forint az intézmény költségvetése, amelyből 5,3 milliárd az állami támogatás, és mindössze 33 millió forinttal segítik szponzorok a működést. Vass Lajos Gyurcsány Ferenccel, Hiller Istvánnal, szakállamtitkárokkal és az APEH elnökével tárgyalt eddig az Operaház büdzséjéről. Jelenleg arról folynak a tárgyalások, hogy az erre az évre esedékes 770 millió forint járulékot csak 2007-ben kelljen befizetnie a színháznak.


A régi-új vezetőség: Megyeri, Kovács, Vass, Keveházi

A kiadáscsökkentéssel kapcsolatban a december végéig kinevezett miniszteri biztos elmondta még, mennyire meglepte, hogy az Operaházban egyetlen főkapcsoló van, ezért egész nap mindenhol, mindig égnek a nem takarékos izzóval ellátott lámpák, "a rezsin sokat lehet majd spórolni".

Most találják ki az Operát

A kormánybiztos az Indexnek elismerte, mindez csak tűzoltás, mint mondta, egyelőre nincs hosszú távú stratégiája a problémák megoldására.

Arra a kérdésünkre, hogy ha egy előadás megtartása 22 millió forintba kerül, a jegybevétel pedig csak 3-4 millió forint, akkor nem kéne-e megfelezni az előadások számát. Példaként felhoztuk, hogy Európa nagy operáiban, így a milánói Scalában, a velencei Fenice Operában és a prágai állami operaházban évente csak 130 előadást tartanak, és a jegyárak is sokkal borsosabbak, mint Budapesten. Vass Lajos szerint ezek csak számok, szerinte előbb azt kéne kitalálni, hogy mi is legyen az Operaház, a felső tízezernek és a szakmának szóló elitszínház vagy az a kulturális intézmény, ahová a nyugdíjasok is bejutnak.

"Mi a cél?" - kérdezett vissza, és erre csak a saját szavaival tudnánk válaszolni: "a cél az Operaház jelene és jövője".