Pécsen rögzített pályák vannak

2008.11.14. 20:10
Az új igazgató, Ruzsa Csaba szerint sikeres lesz Pécs 2010-ben Európai kulturális fővárosaként: rengeteg program lesz és a beruházások is elkészülnek, de a politikát el kell fogadni. Vajon valóban behozható az egyéves lemaradás úgy, hogy az építkezések nem indultak el és nincsenek kinevezett igazgatók?
Fotók: Barakonyi Szabolcs

A győzelem óta alig történtek lépések azért, hogy minél sikeresebben megvalósulhasson az EKF-projekt 2010-ben Pécsen. Melyek voltak eddig a legnagyobb hibák, amiken változtatni kell?

Kommunikációs területen sokkal több információval kell ellátni a helyi- és országos szinten az embereket. Az őszinteség és a nyílt kommunikáció sokat segíthet, mert sokan nem kaptnak hiteles információkat. 2008-ban például 148 kulturális program volt, ami egy közepes EKF-év programsorának már megfelelne, de sajnálatosan ezek a programok nem kaptak, pontosabban pénz nélkül nem kaphattak akkora publicitást. A mulasztást ezzel kapcsolatban nem a Kht. követte el, mivel az emberek ezeket nem ismerik, így ebben fontos lépéseket kell tennünk. Ennek érdekében több tájékoztató fórum megtartását tervezzük.

Pedig a Pécs 2010 menedzsmentközpontnak elsősorban ez lenne a feladata. Mennyit és mire költöttek 2008-ban?

A Kht-nak elsősorban a több tízmilliárd értékű fejlesztési program előkészítése és lebonyolítása a feladata, ehhez jönnek természetesen mindazok a feladatok, amiket a kulturális programmal kapcsolatban bízott ránk a város, ami a döntési joggal felruházott Művészeti Tanács munkájának segítése. A tanácsot az oktatási és kulturális miniszter, valamint a polgármester együttesen kérte fel, a művészeti programok területén a miniszter felé javaslattételi feladatuk van. Az EKF-fel kapcsolatban a kommunikáció szervezésében működünk közre.

Működési célra 350 millió forintot - ebben bér, és egyéb személyi jellegű költségek, adminisztrációs és irodai költségek, tárgyi eszköz beszerzések, állagmegóvó beruházások, egyéb költségek vannak, és az ország legnagyobb fejlesztési programjának előkészítésével kapcsolatos működési költség is. Marketing, promóciós és kommunikációs célra 40 milliót, és a kulturális programfinanszírozásra 131 milliót. Hozzá kell tenni, az idei év kulturális büdzséje más forrásokkal is kiegészül, hiszen a város és kormány szerződése alapján kulturális programok megvalósítására 2008-ban (beleértve 2010-es előkészületeket is) további 310 milliós forrást biztosított a kulturális tárca, és mintegy 150 milliót a Nemzeti Kulturális Alap.

Az optimistábbak szerint is egyéves lemaradásban van Pécs, bizonyos pályázatokat csak most írnak majd ki.

A Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel és a Dél-Dunántúli Regionális Ügynökséggel készített ütemtervet jelenleg tartjuk, azaz 2010-ben a beruházások átadásra kerülhetnek. A 2010-es program sikeresen meg tud valósulni, beindul az országos és nemzetközi kommunikáció, a kommunikációs felületekre vonatkozó közbeszerzési eljárások lefolytatását követően, 2009 első negyedévében. A határidők tekintetében meg kell jegyezni, hogy az EKF fejlesztési programra kiírt tervezési felhívás és útmutató közzétételétől mindösszesen nem telt el fél év, hiszen az 2008. júniusában történt.

A kormány mennyire viseli szívén a pécsi ügyet, mert az látszik, hogy Hiller Istvánon kívül igyekeznek távol tartani magukat, viszont helyi politikai szinten mindent megtesznek.

Fordulatok:

Méhes Mártont Hiller István pályázatokat elsöpörve nevezte ki a legjobb pályázatot benyújtó, de Fidesz-közelinek tartott Rubovszky Rita helyett, majd a regionális hulladékgazdálkodással foglalkozó, hasonló nagyságú uniós projektet vezető cég vezetője, jelenleg miniszteri fejlesztési biztos, Kiss Tibor került vezető pozícióba másodállásban, ezután Mészáros András a kormány lobbistája volt a Kht. vezetője, jelenleg az alpolgármesterek szerepe lett hangsúlyosabb.

A napi munkában is kifejezetten jó a viszonyunk a kormányzati szereplőkkel. A kormány folyamatosan támogatja a pécsi programot a 2006-ban aláírt kormány és város közti szerződés értelmében. Mind a kulturális programok területén, mind a fejlesztési programok tekintetében biztosítja a forrásokat, melyek nélkül e program nem tudna sikeres lenni. A 2010-es év közeledtével mind az OKM-mel, mind az NFÜ-vel napi szintű gyakorlati egyeztetések folynak a projekt kulturális és fejlesztési elemei előkészítése érdekében.

Rubovszky Rita esetében meg kell jegyezni, hogy ő jelenleg a művészeti program kormányzati oldalról történő pénzügyi-jogi lebonyolításával megbízott Hungarofest Kht. igazgatója, akivel többsíkú szerződéses kapcsolatban áll a város és a Menedzsment Központ. Többek között az EKF-re vonatkozó, Pécs városa és az Oktatási és Kulturális Minisztérium által finanszírozott, mintegy 1,8 milliárdos volumenű kommunikációs és marketing közbeszerzési eljárást is a Hungarofest Kht. írja ki heteken belül.

De nem ő a kulturális igazgató, ami lehetett volna.

A jelenleg fennálló kulturális programtervezési rendszerben nem egy kulturális igazgató működik, hanem a hattagú Művészeti Tanács látja el e feladatot, ami talán a több művészeti ág összefogása miatt szerencsésebb is, mintha csak egy személy koordinálná az összes művészeti projektet.

Tehát az EKF kizárólag a kulturális programokat jelenti, a fejlesztések és beruházások ezen kívül esnek, így rendben van, ha a politika beleszól?

Az EKF kezdeményezés az EU esetében az eredeti tartalmát tekintve valóban csak a kulturális programokat jelentené, mint ahogy az elmúlt közel 20 esztendőben az EKF városok jó része nem is folytatott le jelentős fejlesztést az évad kapcsán. Pécs városa azonban a kormány által a döntés előzményeként lefolytatott ún. belső, a magyar városok közüli választást eredményező pályáztatásban elvárt, kulturális alapú városfejlesztést határozott el. Ez az EU Regionális Fejlesztési Alapjának terhére, a Dél-Dunántúli Regionális Operatív Program keretében zajlik, a tervezési felhívást és útmutatót a Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség írta ki ez év júniusában. Nem lenne rendben ha beleszólna a politika, és gyakorlatban nem is szól bele. Az EKF egy kulturális programsorozat megvalósítása, és emellett van egy olyan uniós pályázati rendszer, amivel a fejlesztéseket lehet elindítani. Azt nehéz megértetni, hogy a város elnyert egy pályázatot 2010-re, és van egy cég, amely javaslatokat készít, nem javasol, hanem a város megbízásából, a város döntései mellett előkészít, illetve lebonyolít. Legyen az kulturális program vagy beruházás.

Tasnádi polgármesterré választása óta több hibás döntés született a polgármester részéről. Mit lehet még megmenteni a 2010-es programsorozatból?

A projekt esetében a művészeti projektek előkészítése a 2010-es programév sikeresen megvalósítható, hiszen a Művészeti Tanács munkája alapján, mely magába öleli a korábbi kulturális kezdeményezéseket is, gyakorlatilag a megvalósítás szakaszába lép 2010-re tekintettel is a kulturális ága a projektnek. Megjegyzem, hogy a 2009. évi programsor is elkészült. A projektnek különböző fázisai vannak.

Jelenleg a három alpolgármester leosztotta egymás között a területeket: Tóth Benedek felügyel a beruházások feletti pénzekért, Gonda Tibor a kulturálisokért és Meixner András felel a nemzetközi- és regionális kapcsolatokért.

Csak a polgármester oszthat le feladatokat az alpolgármestereknek. Október elején felmerült, hogy a három alpolgármester fontosabb szerepet kap, azonban azzal gyakorlatilag mindenki tisztában van, hogy a fejlesztési és kulturális területekre vonatkozó kormányzati szerződések és uniós szabályok betartásával került kialakításra a jelenlegi rendszer, így annak módosítását sem tervezi alapjaiban senki sem. Alapvetően a projekt gazdája a pályázatot 2005-ben benyújtó város, neki kell irányítania a projektet, csak a város hozhat döntéseket. A városvezetés nélkül, a projekt egészére vonatkozó pénzügyi kötelezettségvállalásokat is tartalmazó döntéseket mi egyedül nem tudunk hozni, mi csak javaslatokat teszünk erre vonatkozóan, azonban ezeket gyakorlatilag a város eddig is elfogadta és támogatta. A várossal fennálló szerződés értelmében a 100 százalékos városi tulajdonban álló Menedzsment Központ Kht. a projekt előkészítését és a Közgyűlés által meghatározott feladatok végrehajtását látja el. 2005 óta a város a projektgazda. Soha nem volt a Menedzsment Központé a projekt, a szükséges döntéseket készítjük elő, a javaslatokat előterjesztjük.

Akkor kulturális kérdésekben, programokban Gonda Tiborral kell egyeztetni? Visszadobhat programokat?

Művészeti programról a Művészeti Tanács nélkül senkinek nincs önálló döntéshozatali kompetenciája. A Művészeti Tanács által letett koncepciónkat, amit a város és a miniszter is elfogadott, annak a végrehajtása zajlik. Rögzített pályák vannak.

Politikai puccs volt Mészáros András leváltása?

A város közgyűlése hoz döntéseket az önkormányzati tulajdonú cégek vezetését illetően. A döntéseket tehát a közgyűlés hozza meg.

Milyen pénzeket költöttek eddig fejlesztésekre, beruházásokra, illetve különböző programokra?

Az EKF-hez kapcsolódó uniós fejlesztések pénzügyi kerete összesen 34,6 milliárd forint, amiből megvalósulnak a kulcsprojektek (Pécsi Konferencia- és Koncertközpont, Dél-dunántúli Regionális Könyvtár és Tudásközpont, Nagy Kiállítótér - Múzeum utca felújítása, Zsolnay Kulturális Negyed, Közterek és Parkok újjáélesztése). Ennek a pénzügyi keretnek 10 százalékát Pécs Megyei Jogú Város adja, 85 százaléka uniós forrás, a fennmaradó 5 százalék pedig pályázati önerő támogatás az Önkormányzati Minisztérium EU-s pályázati alapjából. A 34,6 milliárd forint összegű keretből a lehívások a kivitelezési közbeszerzések lefolytatása után indulnak meg. Most fut a Konferencia- és Koncertterem gyorsított kivitelezési közbeszerzési eljárása, most indul a Közterek program gyorsított eljárása és a Tudásközpont gyorsított eljárása is még ebben a hónapban elindul.

Október 10-én vette át Mészáros Andrástól az igazgatói posztot. Azóta megítéltek 10 milliárd forintot.

A közgyűlési döntés után az első feladatunk egy cselekvési terv elkészítése volt. Milyen lépéseket kell tenni jogi és gazdasági szempontból, hogyan lehet 2010-re sikeresebbé tenni ezt a programot. A fejlesztések menete a kormánydöntés következtében előre meghatározott, a projektterveket kiemelt projektekként nyújtják be. A fejlesztési menetrendben érdemi módosulás nem történhet, az útvonaltervtől nem lehet eltérni. A kommunikáció területén az országos és nemzetközi kommunikációs felületek érdekében most készítjük elő a közbeszerzési pályázatokat. A művészeti területen felgyorsul az egyeztetés a szervező felek között, a 2008 elején létrehozott Művészeti Tanács által elkészíttetett javaslatok alapján.

Ezt a művészeti tanácsot hagyta teljesen figyelmen kívül a most leváltott igazgató, aki nem volt hajlandó velük együtt dolgozni.

A miniszter és a polgármester által felkért Művészeti Tanács létrehozását a város és az OKM által, elsődlegesen a művészeti programok tervezése, lebonyolítása és finanszírozása tárgyában kötött szerződés írta elő. Munkájukat nem lehetett, illetve nem lehet figyelmen kívül hagyni, hiszen az említett területen kizárólag a Tanácsnak van javaslattételi valamint döntési kompetenciája. E tekintetben természetesen Mészáros András is együttműködött vele. A művészeti tanács tesz le egy koncepciót a 2009-10-es évre, ami egy szakmai javaslat, de annak a gyakorlati megvalósítása már a menedzsmentközponton múlik. E tekintetben folyamatos munka volt köztük. November 15-ig döntik el, ki mekkora támogatást kap. A menedzserközpont a háttérrel foglalkozik.

A civilek kikerültek a pályázatból, a győzelem kihirdetése után a politika egyre nagyobb szerepet kap a vezetésben.

A nyílt kulturális pályázatok továbbra is lehetőséget biztosítanak a civil ötletek megvalósítására, illetve több javaslat korábban pillérprogramként beépítésre került a Művészeti Tanács koncepciójába. A fejlesztési területen a civil pályázatban foglalt projekteket valósítjuk meg. Megjegyezem, hogy a pályázatíró csapatból ma is többen dolgoznak velünk, így a kulturális igazgató, Szalay Tamás és a fejlesztési igazgató is.

A Nagy Kiállítótérből lesz egy kisebb Bauhus-kiállítás és a Nyolcak Európában. A kezdeti tervek költségcsökkentés után átalakultak.

Nagy Kiállítótérről azt írja a pályázat, hogy kell egy 1000-1200 négyzetméteres kiállító terület, ami a nagy, külföldi tárlatok fogadására is alkalmas. Erre vonatkozóan módosult az eredeti helyszín, melyet a belvárosban jelöltek ki az ókeresztény sírkamráktól nem messze, azonban a második helyszín esetében olyan magas lett volna a régészeti kockázat (minimum 350 millió forint), hogy a költségvetést nem lehetett volna tartani. Az NFÜ-vel egyeztetve, a projekt módosításra került a források megtartása mellett, így a pályázatban foglalt kiállítótér a Zsolnay Kulturális Negyedben valósul meg, és kibővül a Múzeumok utca felújítását szolgáló projekt. Megújítjuk a Modern Magyar Képtárat. A helyszín módosult, azonban az eredeti pályázati célként megfogalmazott kiállítóteret megvalósítjuk.

Mi lesz kész 2010-re?

A kulturális programok megvalósításának ideje 2010. A fejlesztésekben a pályázatírás óta egy folyamatosságot képviselünk: 2005-től 2015-ig tartania kell egy fejlesztési ciklusnak a városban, a fejlesztések átadását a pályázat 2011-13 közé teszi, az ütemtervünk azonban azt mondja, hogy a beruházásokat 2010-ben át fogjuk adni. 2009 elején közzétesszük, pontosan milyen kulturális programok lesznek, de a beruházások és a fejlesztések nem befolyásolják a programok sikerességét. E tekintetben már most folyamatosan egyeztetünk a kulturális szervezőkkel.

A Tudásközpontnak, a készülő szuperkönyvtárnak nincs kinevezett vezetője.

Nem is lehet, hiszen két intézmény, az integrált városi-megyei könyvtár, valamint az Egyetemi Könyvtár költözik majd be. A két könyvtár között teljes szolgáltatásintegráció valósul meg. A Tudásközpont beruházására a város, a megye, valamint az egyetem részvételével létrejött konzorcium szakmai szerve az ún. Könyvtárszakmai Irányító Testület, amely a három érintett könyvtár vezetőinek irányítása mellett, más szakemberek bevonásával közvetíti és írja elő a könyvtárszakmai elvárásokat a beruházás menetében. Az épület használatával kapcsolatos kérdések már most rendezettek. A vezetőket a felek 2009 első félévében választják ki.

A zeneközpontnak szintén nincs még igazgatója.

A zeneközpont két intézményből fog összeállni, a Pannon Filmharmonikusok Zenekar és a Pécsi Kulturális Központ vesz részt benne. Ők fogják jelentős részben hasznosítani, de gazdasági szempontból az intézményt egy önálló cég menedzseli majd közösen a Zsolnay Kulturális Negyeddel. Ennek az intézménynek a szakmai felelősei tehát már ma is ismertek.

Milyen kulturális programok vannak már leszervezve 2010-re?

A pályázat alapvető jelentősége abban rejlik a művészeti területen többek között, hogy ún. felvezető éveket fogalmaz meg 2007-2009 között. Ezen évek 2007-ben kezdődtek meg, tehát a programfejlesztés 2010-re a különböző művészeti területeken már 2007-ben megindult. Több, már 2007-ben fejleszteni kezdett program is bekerült a 2010-es évi programok közé.

A Művészeti Tanács véglegesítette a 2009-es programokat, ami  heteken belül nyilvánossá válik. A 2010-es kulturális programokra vonatkozó szerződések előkészítése folyamatosan zajlik, a legtöbb esetben 2009. első negyedévében zárulnak a tárgyalások. Nemzetközi művészekkel az egyeztetések eredményei a később kerülnek nyilvánosságra. Több jelentős programot már most lekötöttünk 2010-re. Az egyik legjelentősebb a Bauhaus-kiállítás és a Nyolcak Európája. Lesz nemzetközi fotókiállítás a balkáni háborúk reflexióiból. Több életmű-kiállításnak is helyt ad majd a város, nemzetközi szinten is elismert helyi képzőművészek, rangos díjak nyerteseinek munkáit állítjuk ki. Természetesen folytatódnak a felvezető évek során pályázati úton kiválasztott programok fejlesztése: az ICWIP, a Nemzetközi Kulturális Ifjúsági Hét, a Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozó, vagy a nemzetközi könnyűzenei szereplőket magába foglaló Folk and Roll fesztivál, illetve a nemzetközi zenei programokat felvonultató Tavaszi Fesztivál. A komolyzene kedvelőinek a MEZZO Operafesztivál, a Pécs Cantat kórusfesztivál, vagy a Nemzetközi Fúvószenei Fesztivál is EKF- támogatással valósul meg. A hagyományos fesztiválok mellett lesz például nemzetközi stúdiószínházi találkozó, utcaszínházi előadások, kortárs fotóművészeti biennálé, tudományos-művészeti konferenciák. Ezek mellett több nemzetközi könnyűzenei projekt is véglegesítés előtt áll. A 2010-es teljes programsor 2009 első negyedévében kerül kiadásra.