Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Pol cikkek
Mint ismeretes, Jordán Tamás igazgató március 25-én bejelentette, hogy leveszik műsorról a Nemzeti Színház nyitódarabjaként is közismert színművet, mivel azt az utóbbi időben már csak félházzal játsszák, miközben az előadás költsége igen magas.
Szikora János hétfői sajtótájékoztatóján elismerte a darab alacsony nézettségét, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy lát megoldást a problémára. Javaslatait - többek közt egy jegyiroda alkalmazásának szükségességét - két hete levélben juttatta el Jordán Tamáshoz, mondta, de választ nem kapott. Noha közben színészeitől értesült arról, hogy a következő szezonra szóló szerződésük már nem tartalmazza Az ember tragédiáját.
A rendező szerint a félházas előadások hátterében a színház nagyfokú szervezetlensége áll. Jordán Tamás a könnyebbik utat választva "lesöpörte a problémát az asztalról", magyarázatul pedig féligazságokat közölt a médiában, mondta Szikora.
Külső cég által terjedő jegyek
Jordán állításával szemben nem igaz az, tért rá a rendező a részletekre, hogy az általa javasolt közönségszervező cég rosszul dolgozik. A Broadway jegyiroda szerződéses viszonyban áll ugyanis a színház Revans című produkciójával is, és bár erre az előadásra igen drágák, 4000 forint körüliek a jegyek, mégis jó, 70-72 százalékos eredményt értek el.
Ugyanakkor érthetetlennek nevezte, hogy a Nemzeti Színház előzetes bejelentés nélkül mondta fel szerződését a Broadway-jel, és kötött megállapodást egy olyan céggel, amely kétszeres jutalékért, azaz tíz százalékért dolgozik.
Furcsállta továbbá, hogy a Nemzeti egyáltalán külső cégeket hívott meg, mivel szerinte ezt a munkát a színháznak magának kellene elvégeznie.
Sokkoló élmény fiataloknak
Szikora János hibásnak nevezte a Nemzeti Színház marketing koncepcióját is. Mint elmondta, a darabot a fiatal közönség számára rendezte. "Sokkoló élménnyel" akarta megajándékozni azokat, akik "maguktól nem néznék meg a drámát, vagy nem vennék le a polcról a könyvet."
Nem hallott viszont arról, hogy a színház megkereste volna a középiskolákat, egyetemeket, vagy hogy széles körben tájékoztatták volna a közönséget az igénybe vehető diákkedvezményekről.
A rendező kétkedését fejezte ki Jordán azon érvével kapcsolatban is, miszerint a tévéközvetítés miatt csökkent a nézők száma. Szerinte ugyanis soha nem készült olyan felmérés, ami bizonyítaná a két esemény közötti összefüggést.
A pénz nem gond
A félretájékoztatást szolgálja Jordán Tamás magas költségekre és alacsony bevételekre vonatkozó érve is, mivel a rendező szerint ez "azt a látszatot kelti, hogy ma Magyarországon a darabok nullszaldósak, vagy egyenesen nyereségesek." Noha a profitorientált előadásokat leszámítva színházaink előadásai mind állami támogatással futnak.
Mivel a Nemzeti Színház támogatása, helyzetéből adódóan igen magas, álságosnak nevezte Jordán aggályát. Megjegyezte ugyanakkor, hogy néhány százezer forinttal le tudja faragni darabja költségeit.
Az igazság odaát van
Szikora János végezetül elmondta, hogy mint színházi embernek, az igazgatónak is tudnia kell, hogy érvei nem megalapozottak. Ugyanakkor nem bocsátkozott találgatásokba azzal kapcsolatban, hogy mi lehet Jordán Tamás döntésének valódi oka. A maga részéről viszont hangsúlyozta, hogy őt nem kulturális pozícióinak megtartása vezeti, mivel a múlt hónapban, a szerződésben rögzített, a bevétel után kapott négy százalékos jutalék fejében 48 ezer forintot számlázott ki a Nemzetinek.