További Pol cikkek
A tervezett kampány forrásmegjelöléssel ellátott vizsgálati eredményeket közölt volna a drogokkal és drogfogyasztással kapcsolatban. Grafikonokkal mutatták volna be különböző anyagok, az alkohol, a nikotin, a kokain, a heroin, az extasy és a marihuána veszélyességét. Táblázatokban hasonlították volna össze a szigorú és a liberális drogpolitikát folytató országok lakosságának drogfogyasztását, és tudományos eredményekkel ütköztették volna a marihuánával szemben megfogalmazott legjellemzőbb érveket.
Elutasítás a négyzeten
Dénes Balázs, a TASZ jogásza szerint a hetilap értékesítési igazgatója, Miklósi Zoltán kezdetben pozitívan állt az ügyhöz. A válasz azonban késett, és három héttel a hirdetések elküldése után, telefonon kaptak elutasító választ. Dénes kérte, hogy a döntést, az indoklással együtt írásban is juttassák el hozzájuk, a hetilap illetékesei viszont az elutasítás írásba foglalását is elutasították.
A TASZ jogásza lapunknak kifejtette, tervük nem valamiféle gerillaakció. A társadalmi célú hirdetések fizetett felületen történő publikálása nyugat-Európában és az Egyesült Államokban is bevett módszer olyan esetekben, amikor a civil szféra egy része a hivatalos állásponttól eltérő véleményének szeretne hangot adni. "Míg a politikusok számtalan lehetőséget kapnak álláspontjuk kifejtésére, egy civil szervezet nehezen jut nyilvánossághoz. Ezért döntöttünk a fizetett hirdetés mellett."
Egyes halálozási okok Magyarországon (Részlet a TASZ egyik anyagából) |
Mint mondta, a TASZ hirdetései új irányvonalat képviseltek volna a témában. Magyarországon a drogokkal kapcsolatban elsősorban ugyanis nem tények, hanem politikai és érzelmi alapon megfogalmazott vélemények hangzanak el. "Ma a drog kampánytéma, mint ahogy az volt a drogtörvény fideszes szigorítása idején is. Gondoljunk csak az MDF legutóbbi nyilatkozatára , vagy a Szövetség a Nemzetért polgári kör nyílt levelére Bárándy Péter igazságügy miniszterhez."
Az árral szemben
A TASZ tervezett hirdetéseiben az érvényben lévő drogpolitika ellen foglalt volna állást. "Nem jött be a szigorítás, kutatási eredmények bizonyítják a prohibicionista rendszer sikertelenségét. A mi célunk ugyanaz, mint a politikusoké, a drogok által okozott ártalmak csökkentése, megszüntetése. Ehhez álláspontunk szerint a kérdés körül kialakult téveszmék eloszlatásán keresztül vezet az út.""Ma az egyoldalú tájékoztatásnak köszönhetően a lakosság 70-80 %-a támogatja a szigorú drogpolitikát, noha kutatási eredmények bizonyítják a büntetés alapú rendszer sikertelenségét. Kampányunkkal egészséges társadalmi párbeszédet szerettünk volna megindítani."
Sör vs könnyű drog?
HVG-s körökből az Index riportere azt hallotta, hogy a fizetett hirdetés
közlését nem a kiadó, hanem a szerkesztőség, pontosabban a főszerkesztő
ellenállása akadályozta meg. Ugyanezt állították a TASZ képviselői is. Meg
szerettük volna tudni, miért vétózott - ha egyáltalán - Lipovecz Iván, ám
hiába kerestük többször is, a HVG szerkesztőségének vezetője nem volt
hajlandó reagálni érdeklődésünkre. Így azt a folklorisztikusan hangzó
értesülést sem tudtuk ellenőrizni, hogy a hirdetés sörivók bebörtönzését
felvető passzusát tartotta volna túlzásnak a főszerkesztő. Informátoraink
szerint a közlés elutasítása vitákat kavart az újságírók között.
A hirdetési osztályon első jelentkezésünkkor kiderült, hogy az esetről
tudnak, ám rövid tanakodás után nem kívántak nyilatkozni. Ismételt
hívásunkra megtudhattuk hogy a hirdetésekkel foglalkozó részleg valamennyi
kompetens vezetője egyszerre ment szabadságra.