A HVG elutasította a drogliberalizációs hirdetést

2002.10.10. 08:26
A szigorú drogpolitikát elutasító társadalmi célú hirdetés nem jelenhetett meg a HVG-ben. A Társaság a Szabadságjogokért fizetett volna, a hetilap nem indokolt. A civil szervezet szerint a drogártalmak csökkentéséhez a téveszmék eloszlatásán keresztül vezet az út.
Visszautasította a Társaság a Szabadságjogokért drogokkal kapcsolatos, társadalmi célú hirdetéseinek publikálását a HVG. A civilszervezet az általuk képviselt egyéb ügyekhez, a személyes adatok védelméhez, az internet szabadságához, az egyházi törvényhez, az abortuszkérdéshez hasonlóan a téma érzelmi és politikai elkötelezettségtől mentes újragondolását szorgalmazza.

A tervezett kampány forrásmegjelöléssel ellátott vizsgálati eredményeket közölt volna a drogokkal és drogfogyasztással kapcsolatban. Grafikonokkal mutatták volna be különböző anyagok, az alkohol, a nikotin, a kokain, a heroin, az extasy és a marihuána veszélyességét. Táblázatokban hasonlították volna össze a szigorú és a liberális drogpolitikát folytató országok lakosságának drogfogyasztását, és tudományos eredményekkel ütköztették volna a marihuánával szemben megfogalmazott legjellemzőbb érveket.

Elutasítás a négyzeten

A drogliberalizációs hirdetés (pdf)
Egyes halálozási okok Magyarországon
El tudjuk-e fogadni az igazságot a marihuanáról?
Valóban a veszélyes drogokra fókuszálnak-e drogtörvényeink?
Valóban a veszélyes bűnözőket éri-e utol drog-jogszabályaink szigora?
Hollandia és USA
A TASZ hirdetéseit a szokásos fizetési feltételek mellett kívánta elhelyezni a megszólítandó réteg által vásárolt hetilapban. Tárgyalásaik a HVG-vel azonban már a pénzügyi kérdésekig sem jutottak el.

Dénes Balázs, a TASZ jogásza szerint a hetilap értékesítési igazgatója, Miklósi Zoltán kezdetben pozitívan állt az ügyhöz. A válasz azonban késett, és három héttel a hirdetések elküldése után, telefonon kaptak elutasító választ. Dénes kérte, hogy a döntést, az indoklással együtt írásban is juttassák el hozzájuk, a hetilap illetékesei viszont az elutasítás írásba foglalását is elutasították.

A TASZ jogásza lapunknak kifejtette, tervük nem valamiféle gerillaakció. A társadalmi célú hirdetések fizetett felületen történő publikálása nyugat-Európában és az Egyesült Államokban is bevett módszer olyan esetekben, amikor a civil szféra egy része a hivatalos állásponttól eltérő véleményének szeretne hangot adni. "Míg a politikusok számtalan lehetőséget kapnak álláspontjuk kifejtésére, egy civil szervezet nehezen jut nyilvánossághoz. Ezért döntöttünk a fizetett hirdetés mellett."

Egyes halálozási okok Magyarországon (Részlet a TASZ egyik anyagából)

Mint mondta, a TASZ hirdetései új irányvonalat képviseltek volna a témában. Magyarországon a drogokkal kapcsolatban elsősorban ugyanis nem tények, hanem politikai és érzelmi alapon megfogalmazott vélemények hangzanak el. "Ma a drog kampánytéma, mint ahogy az volt a drogtörvény fideszes szigorítása idején is. Gondoljunk csak az MDF legutóbbi nyilatkozatára , vagy a Szövetség a Nemzetért polgári kör nyílt levelére Bárándy Péter igazságügy miniszterhez."

Az árral szemben

A TASZ tervezett hirdetéseiben az érvényben lévő drogpolitika ellen foglalt volna állást. "Nem jött be a szigorítás, kutatási eredmények bizonyítják a prohibicionista rendszer sikertelenségét. A mi célunk ugyanaz, mint a politikusoké, a drogok által okozott ártalmak csökkentése, megszüntetése. Ehhez álláspontunk szerint a kérdés körül kialakult téveszmék eloszlatásán keresztül vezet az út."

"Ma az egyoldalú tájékoztatásnak köszönhetően a lakosság 70-80 %-a támogatja a szigorú drogpolitikát, noha kutatási eredmények bizonyítják a büntetés alapú rendszer sikertelenségét. Kampányunkkal egészséges társadalmi párbeszédet szerettünk volna megindítani."

Dénes Balázs a HVG-vel kialakult ellentmondásos helyzettel kapcsolatban úgy nyilatkozott: "Nem a HVG-vel van bajunk. Egy ésszerű elutasítást el tudtunk volna fogadni. Az ilyen reakciók azonban csak a témát övező köd növekedéséhez járulnak hozzá."

Sör vs könnyű drog?

HVG-s körökből az Index riportere azt hallotta, hogy a fizetett hirdetés közlését nem a kiadó, hanem a szerkesztőség, pontosabban a főszerkesztő ellenállása akadályozta meg. Ugyanezt állították a TASZ képviselői is. Meg szerettük volna tudni, miért vétózott - ha egyáltalán - Lipovecz Iván, ám hiába kerestük többször is, a HVG szerkesztőségének vezetője nem volt hajlandó reagálni érdeklődésünkre. Így azt a folklorisztikusan hangzó értesülést sem tudtuk ellenőrizni, hogy a hirdetés sörivók bebörtönzését felvető passzusát tartotta volna túlzásnak a főszerkesztő. Informátoraink szerint a közlés elutasítása vitákat kavart az újságírók között.

A hirdetési osztályon első jelentkezésünkkor kiderült, hogy az esetről tudnak, ám rövid tanakodás után nem kívántak nyilatkozni. Ismételt hívásunkra megtudhattuk hogy a hirdetésekkel foglalkozó részleg valamennyi kompetens vezetője egyszerre ment szabadságra.