Groteszk szilveszter Hofival

2003.12.21. 13:09
Lincshangulat, elcsúszott forgatás, profi színész, makacs rendező a Magyar Televízió szilveszteri adásának szombati felvételén. Rudolf Péter tébolyult röhögés helyett groteszk és keserű szórakozást ígér.
Rudolf Péter a kontrollmonitoron.
"Furcsa hangulatú szilveszteri műsor készül itt, ami nem felel meg a tébolyult röhögés elvárásainak. Groteszkebb annál és egy picit talán keserűbb is, mint amilyennek egy szilveszteri műsornak lennie kell"- mondja Rudolf Péter az Indexnek az MTV 9. stúdiójában a szilveszteri egyszemélyes Tapsvihar című műsorának felvételén. A beszélgetés létrejötte nem volt egyszerű.

"Ez bor? Látszik az élesztő az alján. Múlt heti évjárat, köcsögök! Nem olvadt fel benne a kristálycukor"- olvassa tizenkettedszerre Rudolf Péter tettetett részegséggel Megyesi Gusztáv szövegét a súgógépről, miközben már félig kiitta az álkannásbort. "Még balrább állj a végén! - hallatszik fentről a rendező hangja, a vetített kép ugyanis megint nem jól esett a színészre. "Újra!"

Titkos büdzsé, nyílt csúszás az állami tévénél

Szilveszteri műsor - MTV
19.45 L'art pour l'art I.
Tízperces kisfilm
Téma: "a társulat szilveszter éjjel bejárja a várost".
20.00 Kész cirkusz
producer: Sándor Pál; rendező: Silló Sándor; főszerkesztő: Szendi Edit;
forgatókönyv: Karafiáth Orsolya Györei Zsolt, Szilágyi Ákos;
Szereplők: Törőcsik Mari, Bodrogi Gyula, Marozsán Erika, Hernádi Judit, Scherer Péter, Táncosok: Ladányi Andrea. Horváth Csaba;
Zeneszerző: Ferenczy György. Zene: Hot Jazz Band, Herfli Davidson és az autentikus cigányzenét játszó nyíregyházi Parnakraszt;
Műsorvezető: Hegyi Barbara, Kaszás Attila; Téma: "Annyira cirkusz, amennyire az élet".
21.00 - L'art pour l'art II.
21.10 Tapsvihar
rendező: Zilahy Tamás; produkciós vezető: Csala Mária;
forgatókönyv: Megyesi Gusztáv;
Kabaréjelenetek 60-as évektől a 90-es évekig;
Konferanszié: Rudolf Péter.
22.00 L'art pour l'art III.
22.15 NÉVshowR
24.00 Köztársasági elnök ünnepi beszéde
Reggeltől:
25 országgal kapcsolatos újévi játéksorozat.
Fődíj: Kétszemélyes thaiföldi út.
"Forr a levegő"- tudom meg a gyártásvezetőtől. Negyed hat van és a reggel óta tartó forgatás ellenére még csak a negyedik jelenetnél tartanak a tervezett tízből. "Túl kiforrott színész és túl makacs rendező: nem jó párosítás" - súgja oda egy stábtag a bajok egyik okát. "Ráadásul ez állami tévé, nem kereskedelmi, ha nem fejezik be tízkor, lekapcsolják a kamerákat. Nagy az izgalom, már volt itt a gyártási igazgató is." Bár állami tévé közpénzből készült műsoráról van szó, a produkció vezetője, Csala Mária nem árulta el, mennyibe kerül a forgatás. ("Ezzel az adattal úgysem tudnának mit kezdeni az olvasók.")

A forgatási szünetre várva beszélgettem vele és Szendi Edittel, a másik szilveszteri műsor, a Kész cirkusz főszerkesztőjével, miközben egy fejünk fölötti tévén követtük a Tapsvihar ötödik jelenetét. "Nagy dolgok a budin dőlnek el, és nem is rosszul"- mondja Rudolf kalapban és lódenkabátban a VIII. kerületi bérhazakat imitáló díszletek között. "Igényes, színvonalas műsorokat szeretnénk szilveszterre készíteni! Vissza szeretnénk térni ahhoz, ami a közszolgálati adóhoz illik" - jelenti ki a két nő kisebb tanakodás után. A tévében közben a rendező hangja hallatszik: "Állj meg összepisilem magam pózban!" Rudolfnak sikerül megtalálni a legkevésbé kínos verziót. "Nyúlj le a kezeddel!"- jön a magasból a következő utasítás. "De hát hova lesz ez?" - kérdezi a színész.

Félreértés, a hölgy nem akar interjúzni!

Tekintse meg a képeinket!
"Rám vár?" - fordul hozzám csodálkozva Rudolf Péter az ötödik jelenet végén, átöltözés után, a fél stábbal körbevéve, miközben álllítólag már szóltak neki arról, hogy beszélgetni szeretnék vele. Mikor mellém ül, a segédrendező hozzánk lép: "Itt valami félreértés lesz, a hölgy csak fotózni akar, nem interjút készíteni. Kezdjük a jelenetet!"

- Díszletépítésre van idő? Jelenetre, interjúra nincs? - kérdezi később döbbenten a színész, miután már húsz perce rakosgatják körülötte az állványokat. Az egyik mögött leülünk.

Az állvány mögött

"Archív kabaréanyagokra reagálok Megyesi Gusztáv írta jelenetekkel" - válaszolja extrasebességgel feltett kérdésemre. "Az archív anyagok zseniális színészekkel készült kabaréjelenetek, sokszor a fekete-fehér korszakból. Ezekre néz vissza a mai szemünkkel Megyesi írása az összekötő tíz jelenetemen keresztül: mennyit változott a világ és mennyit nem" - magyarázza Rudolf.

"Bizonyos értelemben a Tapsviharban is műsorvezetői szerepet játszok el" - válaszolja, mikor az RTL Klubon nyolc adást megért Emberek a holdon című műsorban betöltött szerepkörével vonok erőltetett párhuzamot. "A one man show-ban volt egy nagyon tehetséges írócsapat is, de hát éppen ez ellentétes a műfajjal. Éppen az a lényege, hogy valaki az utcáról saját írását, saját indíttatásából tolmácsolja, és ne egy színész tegye meg ezt helyette. Utólag Árpa Attilával (RTL Klub ex-kreatív igazgatója- a szerk.) megegyeztünk: amatőr fellépőket kellett volna toboroznia, és egy éven belül igazi stand up comedyt indíthatott volna el." - mesél Rudolf a tapasztalatokról.

Hofi a király

Rudolf Péter és Hofi Géza
"Aki minden előzmény nélkül is igazi királya volt a one man show-nak, az maga Hofi - teszi hozzá - most, ahogy nézegettük a régebbi felvételeket, az ember újra és újra elájul, hogy micsoda elképesztő bravúrral ötvözte Hofi az egyszerű humort a filozófiával."

Itt félbeszakították az interjút, mert elkészült a díszlet, az öltöztető menet közben ráadta a kabátot, megigazitották a hózentrógerét, újrapúderozták az arcát, hogy Rudolf Péter a hatodik jelenetben beharangozza Hofi Géza jelenetét: "Hofi mindig kiszúrt engem, hogy nem jól röhögök, a szeme sarkából figyelt, és aztán rajtam röhögött az egész közönség..."

"Újra vesszük! Nem jól vetül rá Hofi képe" - kezdődött elölről a technikai hibalehetőségek különböző kombinációinak sora, pedig már csak két óra volt hátra az áramtalanításig.