Hollywoodi stúdiók a digitális moziért

2002.04.03. 14:02
Hollywood hét vezető stúdiója közös vállalatot hozott létre, hogy együtt dolgozzák ki a digitális mozi szabványait.
Az új cég feladata az lesz, hogy egységes platformot alakítson ki a piacon jelenlévő digitális vetítők, szoftverek és elosztó rendszerek számára. A közös vállalkozás létrehozásának egyik legfőbb célja kimondatlanul is a digitális hang megjelenése körüli problémák elkerülése volt. Az 1990-ben bevezetett új hangrendszerek ugyanis semmiféle szabványt nem követtek, így a különböző multiplex-hálózatoknak dollármilliókat kellett költeni a rivális stúdiók gyártotta zajkompozíciók lejátszására.

"A digitális hang bevezetése valóban problémás volt. Sok időbe és pénzbe került megoldani a bajokat. Ehhez képest a digitális vetítés költségei exponenciálisan növekednek" - nyilatkozta Rick King, az egyik legnagyobb amerikai mozihálózat, az AMC Entertainment szóvivője.

Másolásvédelmi irányvonalak meghatározása

Elkerülendő a költséges foltozgatásokat a közös vállalat feladatául tűzte ki, hogy definiálja a képminőség paramétereit vagy döntsön a stúdióvezetőket megőszítő filmkalózkodás elleni védelem szabványairól.

A digitális mozi elterjedése a várakozások szerint jelentős változásokat hoz mind a vetítőtermek működtetésében, mind a filmforgalmazásban. A jelenleg világszerte használatos, rendkívül költséges 35 miliméteres kópiák helyett szélessávú internetes kapcsolaton vagy akár műholdas sugárzáson keresztül jutna el a film a termekbe.

Jelenleg 50 digitális vetítőgépet használnak

A hollywoodi stúdiók közös vállalkozása egyelőre nem dönt arról, hogy melyik filmipari szereplőnek kell finanszíroznia majd a celluloid-digitális rendszerváltást. Az új vetítők - melyekből jelenleg 50 darab üzemel a világon - darabja átlagosan 200 ezer (55 millió forint) dollárba kerül, s ez érthetően óvatossá teszi a megszorításokra kényszerült filmes gyártókat, forgalmazókat, vetítőket.

Az amerikai multiplexhálózatok többségének éppen most sikerült elhárítani a túlméretezett terjeszkedés okozta csődveszélyt, így ők csak vonakodva állnak át a digitális rendszerre. Az egységes új rendszertől elsősorban a stúdiók várnak nagy megtakarításokat, hiszen ők lefaraghatják a kópiák gyártási és forgalmazási költégeit is.