Meleg valóságshow-k árasztják el Amerikát

2003.07.31. 16:20
Két új valóságshow-t indítottak útjára Amerikában. Mindkettő a meleg kultúrát igyekszik meghonosítani az amerikai televíziók főműsoridejében, a homoszexuálisok és az aktivisták legnagyobb örömére, viszont a konzervatív családok - minden bizonnyal - legnagyobb bánatára.
A mozgalmat a Queer Eye For the Straight Guy elnevezésű valóságshow indította el, múlt heti, megjelenése a főműsoridőben nagy változást jelent a kábeltévék műsorstruktúrájában. A show-ban öt meleg férfi szerepel, akik egy heteroszexuális férfi otthonába költöznek be, majd, miután kiröhögték zenei ízlését, öltözködési stílusát és lakását, fenekestül felforgatják az életét.

"Az, hogy egy ilyen műsor bekerülhet az NBC csütörtöki főműsoridejébe, mérföldkő lehet a meleg társadalom látótérbe kerülésében"- fogalmazott Scott Seomin, egy melegek elfogadásáért küzdő szervezet, a Gay and Lesbian Alliance Against Defamation (Melegek és Leszbikusok Szövetsége a Rágalmazás Ellen) igazgatója. "A műsorral tulajdonképpen öt igazi meleg férfi költözik be az amerikai otthonok millióiba. Egyikük sem ijesztő, és nem mentegetőznek, amiért ilyenek. Nagyon, nagyon szerethetőek" - mondja Seomin.

Meleg célcsoport

A meleg karakterek egyébként persze már nem számítanak újdonságnak a televízióban, viszont a reklámozók szempontjából újdonságnak számít a műsor. A show szünetében sugárzott első reklám a meleg vásárlókat célozta meg: egy internetes utazásszervező hirdetett melegeknek üdüléseket. Az, hogy a mostani reklámok képesek-e dollármilliókat hozni, a meleg műsorok jövője szempontjából döntő jelentőségű lehet, hiszen a hirdetőket jelenleg még riasztják az effajta programok.

Amikor 1989-ben egy népszerű sorozatban elhangzott egy meleg pár beszélgetése, a műsor egymillió dollár reklámbevételtől esett el. Hasonló hatása volt egy másik, 1997-es sorozatnak is, amelyben a főszereplő egy leszbikus nő volt. Mivel vásárlóerejük becsült értéke több száz milliárd dollárra tehető, a melegek gyorsan fejlődő piacát egyre kevésbé lehet figyelmen kívül hagyni. A hirdetők egy részének érdeklődése az utóbbi időben óriásit nőtt a melegek iránt, mondja Howard Buford, a Prime Access Reklámügynökség vezetője. Az ügynökség egyébként melegeket célzó hirdetések készítésével foglalkozik.

Csábítás

A Queer Eye ugyanannak a Bravo elnevezésű kábelcsatornának készült, amely kedden bemutatta a szintén melegeket szerepeltető Boy Meets Boy című realityshow-t is. Ebben a műsorban egy James nevű homoszexuális férfi választ magának párt tizenöt jelentkező közül. A versenyzők között azonban heteroszexuális férfiak is vannak, James természetesen nem tudja, ki azok. "Lehet, hogy ez egy kicsit igazságtalannak és kegyetlennek tűnik Jamesszel szemben - mondja Seomin. - A műsor arra sztereotípiára épít, miszerint valójában minden meleg férfi - mélyen legbelül - hetero férfit szeretne elcsábítani."

Kitűnő nézettségi adatokat produkált mindkét műsor, annak ellenére, hogy egyikben sem korlátozták a szexuális tartalmat.