Fülledt karibi hétfő este Budapesten

2004.08.29. 23:41
Európai turnéja állomásai közé Budapestet is beszorította az amerikai tradicionális ska vezető zenekara, a héttagú, tizenhárom éve működő Slackers. A csapat augusztus 30-án, hétfőn lép fel a Kultiplexben.
A New York-i zenekar saját meghatározása szerint skát, reggaet és rocksteadyt játszik, soulos és dzsesszes ízekkel, zenéjük így nemcsak a gyorsabb jamaikai ritmusok, de a lágy dallamok és a fülledt karibi melankólia kedvelőinek is kellemes hétfő estét szerezhet. A Slackersről nemcsak a rajongók, például a Warped Tour, a Lowlands Festival, a Dour Festival és a Montreal Jazz Festival közönsége, hanem a szakma legnagyobbjai is elismerően szólnak.

The Slackers A tradicionális skahangzást hűen reprodukáló, és egyúttal új ízekkel is megtöltő zenekar tavalyelőtti, Slackers & Friends című albumán a csapat olyan neves énekeseket kísér, akik már a műfaj születésénél ott bábáskodtak, illetve azóta is nagy hatással vannak a ska- és a reggaezene alakulására. Szerepelt az albumon Glen Adams az Upsettersből, Cornell Campbell a Uniquesből, Congo Ashanti Roy a Congosból, Doreen Schaeffer a Skatalitesból, Ari-up a Slitsből, emellett Ranking Joe, Chris Murray, DJ Cris the Reducer és Larry McDonald is. Az albumhoz kapcsolódó turnéra az egykor Bob Marleyval együtt muzsikáló Glen Adams és a lover's rock királynőjeként számontartott Susan Cadogan is elkísérte a zenekart.

A Slackers legújabb albumán - egy amerikai ska-reggae együttestől nem meglepő módon - erőteljesen kritizálja a Bush-kormányzat háborús politikáját, sőt a zenekar International War Criminal címmel egy háborúellenes ep-t is kiadott.

Az est magyar résztvevője a Pannonia Allstars Ska Orchestra lesz, a koncertek után pedig Selector Áfonya áll a lemezjátszók mögé ska-, reggae-, dub- és dancehallbakelitjeivel.

Kis skatörténelem
A ska zenei műfaj az 1950-es évek végén Jamaika szigetéről indult világkörüli hódító útjára, hogy az azt követő több mint négy évtizedben százezreket perdítsen táncra. Sikere nagyrészt a műfajban domináns lüktetést adó billentyűk és gitárok által játszott felütésnek, és a meghatározó szerepet kapó fúvósszekciónak köszönhető. A jamaikai ska a szigeten később rocksteadyvé, majd reggaevé fejlődött, és még Bob Marley is skaelőadóként kezdte. A műfaj további útját és terjedését a karibi szigetről az Egyesült Királyságban letelepedő fekete bevándorlók határozták meg, akiknek hatására a '70-80-as évek Angliájában is divatos lett a ska.

A szigetországban ötvöződött a zene az európai hangzásvilággal, és beköszöntött a fekete-fehér kockás 2 Tone korszak, utalva az etnikai keveredésre: immáron a feketék és fehérek együtt játszották a zenét. Innen Amerikába vezetett az út, ahol a '90-es évek közepén újra felfedezték a műfajt, s a ska mindenféle fúziós változatban egészen a mainstreamig jutott el, és a No Doubthoz hasonló zenekarok több millió lemezt adtak el a jamaikai hangzásvilággal. Ma egyfajta letisztulás figyelhető meg, s a skának újra a tradicionális és dzsesszvonulata erősödik.