'Alig néhányszor jönnék ki a Szigetre'

2004.07.22. 16:40
Gerendai Károly Sziget-főszervező szerint a Fesztivál csak részben szól zenéről. Kiderül, hogy hogyan kerül a történetbe a Tévé Sziget, és hogy jó befektetés-e hatalmas fesztivált szervezni.
A harmincöt fokos hőségben kaptatva az első kérdésre koncentráltam. "Az egy hónappal ezelőtti sajtótájékoztatón arról beszéltetek, hogy a Fesztivál elérte a megálmodott szintet, és most ennek a megtartása a cél. Ha ez a tökéletes, akkor hogyan látjátok a Sziget jövőjét?" Taktikám szerint Gerendai Károly válasza tart addig, míg az iroda hűvösében helyre áll a homeosztázisom, és a bőrfotelben hivatalos testhelyzetet felvéve ismét képes leszek gondolkodni.

Gerendai Károly Azzal azonban nem számoltam, hogy egy Sziget-fesztivál méretű eseményt ideiglenes faházak rendszerében szerveznek, a falak mellé és a rendszertelenül elhelyezett íróasztalokra halmozott papírok tornyai közt. Gerendai szobája egy utólag leválasztott kamra volt a folyosó végén, bőrfotel és légkondicionáló nélkül. Viszont feszesen megtöltve további papírokkal, neves pincészetek neveit viselő fadobozokkal, és néhány furcsa tárggyal, amik mögött a főszervező ült.

"Nem arról van szó, hogy a fesztivál színvonalában tökéletes, és hogy elégedettek vagyunk mindennel" - válaszolta. "A Sziget méretében már nem fejleszthető tovább, mert több helyszín és lényegesen több látogató nem fér be. Mivel a jegyárakon drasztikusan nem szeretnénk módosítani, ezért a fesztivál nagyjából ugyanannyiból gazdálkodik elkövetkező években, mint most. A szolgáltatásokat persze folyamatosan fejlesztjük, de sokkal több fellépő nem lesz."

A klíma ellen csak egy, nekem következetesen háttal dolgozó ventilátor küzdött, így csöndes izzadás közben tudtam meg, hogy a Metallica körülbelül félmillió euróért lépne fel, de a Sziget 65 ezer fős maximális nézőszámánál 20-25 ezerrel több látogató kellene ahhoz, hogy megérje elhívni a csoportterápia-függő metálosokat.

"Olyasmiken gondolkodunk, hogy esetleg egy héttel későbbre rakjuk a fesztivált, közelebb az augusztus közepi turnészezonhoz." Gerendai szerint a fesztivál arculatát sem szükséges tovább színezni, mivel a Szigetről már mindenkinek eszébe jut valami, igaz, ez a valami mindenkinél más.

Reklám és kultúra

A legfontosabb változások közt a főszervező a reklámok visszaszorítását említette. Két-három éve, mikor az óriásplakátok és molinók már több rétegben borították a Szigetet, döntöttek úgy, hogy visszaszorítják a hagyományos reklámhordozókat. "Arra bíztattuk a támogatókat, hogy programokkal és szolgáltatásokkal jelentkezzenek inkább. A Sziget végül is nem egy pláza. A lényeg, hogy minél erősebb legyen a kulturális vonal".

Ha valamiben igazán erősödött a Sziget, azok a pop-rock melletti műfajok, vélte Gerendai. A színházi-, a tánc-, a dzsesszprogramok a legtöbb fesztivál esetében nyűgöt jelentenek, és csak azért szervezik, hogy elmondhassák, náluk ilyen műsor is van. "Mi viszont a programokra fordítható 650 millió forintból 300 milliót költünk a pop-rock-színpadokra, és 350-et a többire. Ebből látszik, a Sziget több mint egy átlagos zenei fesztivál."

A belemenős kérdés

"Ezért nem koncentráltok mai, aktuális világsztárok meghívására?" - kezdtem ébredezni másfél liter víz elfogyasztása után. Gerendai, aki eddig úgy ült, mint akit hasonlóképpen letaglózott a meleg, váratlan gyorsasággal kerülte meg az asztalt. Kezében megvillant egy programfüzet. "Az idei sztárok közt, ha megnézzük, ott van például a Sugababes, aminek legalább három száma volt slágerlistás az elmúlt két évben. Busta Rhymes a hiphopban kikerülhetetlen alak. A Pet Shop Boys a retro divatba jövetelével került újra a köztudatba.

A Rasmus és az In Flames a maguk műfajában világsztárok szintén. A Basement Jaxx több helyen az év előadója, a Faithless pedig már csak az új lemeze miatt is ott van az élvonalban. A Scissor Sisters pedig most hódította meg Glastonbury közönségét.

A Fun Lovin' Criminals tényleg nem friss, de kurva jó zenét játszanak. Persze itt nem az én ízlésem számít. Ha a szerint nézem, akkor alig néhányszor jönnék ki a Szigetre. Amikor a Sziget zenei kínálatáról beszélgetek ismerőseimmel az egyik fele az előző évit tartja jobbnak, a másik fele szerint az idei tarol. Különbözőek az ízlések."

#alt# "Milyen lenne a Sziget, ha csak a főszervezőtől függene?" - teszem fel a kérdést szerényen, a meghökkentő őszinteség hatására.

"A Fun Lovin' Criminalst szeretem, és érdekel a Seeed. A Faithless nem az én világom, de megnézem őket, bírom az új lemezüket. Ha rajtam múlna, akkor fellépne a Red Hot Chilli Peppers, vagy a Radiohead. De őket vagy nem tudjuk kifizetni, vagy nem érnek rá."

Akik nem lehetnek közöttünk

"Kikkel tárgyaltatok még?"

"Meg akartuk hívni a Beastie Boysot, de nekik nem volt jó ez az időpont. Pinkkel az utolsó pillanatig folyt a huzavona, de végül annyira zsúfolt volt a programja, hogy nem vállalta be. Szó volt még Sean Paulról. Tárgyaltunk a Chemical Borthersszel, de ők nem akartak a Gluglu fesztivál után egy hónappal újra ide jönni. Hosszas egyeztetés ment 50 Centtel is, aki nem akarta vállalni a koncertet a felajánlott 120, aztán 150 ezer euróért. Végül megadtuk volna a kért 200 ezret, de akkor már azzal állt elő, hogy kapott egy jobb ajánlatot Izlandra háromszázért, és csak akkor lép fel itt, ha mi kifizetjük azt az összeget. Úgyhogy végül elálltunk a meghívásától." - vázolta fel a nehézsorsú, egyszerű, külvárosi rapper világát Gerendai.

Politika, drog, hangerő

"Ha már a furcsa alakoknál tartunk. Az idén lesz először sátra a Parlamentnek. Nem tartotok a politika térhódításától?"

"A parlament sátra négypárti programok színhelye lesz. A lényege az, hogy megmutassa, az országházban is emberek ülnek. A programokon mind a négy párt szakértői ott lesznek, és lehet majd játszani a parlament focicsapatával. Ez nem a pártpolitika színhelye. Küzdünk az ellen, hogy a Sziget politikai színezetet kapjon. A politikusok eleinte nem is értették, miért nem engedjük, hogy a Nagyszínpadon rövid köszöntőt mondjanak. Szerencsére az utóbbi években már nem állnak elő ilyen kéréssel.

Érdekes, hogy a sajtó csak az utóbbi időben vette észre, hogy politikusok is megjelennek a Szigeten. Pedig majdnem minden évben volt kinn valamelyik neves politikus."

"Elsőként Torgyán József."

"Göncz Árpád már 94-ben kilátogatott, és utána is minden évben megjelent egy-egy miniszter, de ez akkor valamiért nem volt ügy. Mindig vannak témák, amire rákap a sajtó, a drog, a hangerő, a melegkérdés, legutóbb pedig a költségvetés."

Másfél milliárd

"Akkor beszéljünk a költségvetésről. Úgy tudom, az idén nagyjából ugyanannyiból szervezitek, mint tavaly."

"Tavaly 1,25 volt idén 1,4 milliárd forint a rendezvény teljes költségvetése, de ezt sem tudjuk sajnos tartani. Felmerültek újabb tételek, például tavaly a Honvédelmi Minisztériumtól még ingyen kaptunk zuhanyzókat. Idén drágábban jutunk hozzá a járólapokhoz is. 48 millió forinttal most biztos drágább lesz a Sziget a tervezettnél."

"Mennyit adott mindehhez az állam?"

"Tavaly több tárcától összesen 166 milliót kaptunk, idén a központi költségvetésből 153 milliót szavazott meg a parlament. A Draskovics-csomag miatt ebből azonban csak 100 milliót kapunk meg. Ez 7 %-a a költségvetésünknek. 38 % a reklámbevétel. 5%-nak a vendéglátásból, a maradék 50 %-nak pedig a jegyekből kell bejönnie."

"Számítasz rá, hogy nyereséges lesz a Sziget?"

"Ez egy másik állandó tévképzet. A Sziget rendezvény 1995 óta folyamatosan nyereséges. Igaz, hogy 98-ig fizettük az adósságokat, de onnantól kezdve a Fesztivál hasznot termel. Tavaly sajnos csak nullszaldósak lettünk, az első néhány esős nap miatt, de a Sziget vállalkozást a többi rendezvényünk összességében nyereségessé tette."

Hinni a Tévé Szigetben

"A fesztiválok mellett egyre több dologgal foglalkoztok, már tévéműsorotok is van. Ez a reklám része?"

"A reklámnak lenne sokkal költséghatékonyabb módja is. Például szerződésünk van az RTL-lel, így kedvező áron tudunk ott reklámidőt vásárolni és lényegesen szélesebb közönséget hatékonyan elérni. A Tévé Szigetet azért csináljuk, mert hiszek benne, hogy ennek a generációnak kell egy jó kulturális műsor."

"A Tévé Sziget lenne ez a műsor? Rengeteg kritikát hallani ugyanis az adás szerkesztetlenségéről, amatőrizmusról, gyenge színvonaláról."

"Nem vagyok különösebben elégedett a műsorral, bár sokkal jobb, mint az induláskor. Akkor túl sokat akartunk egyetlen műsorban, fejetlenség volt, de ez inkább a túlszerkesztettség miatt alakult így. Hullámzó volt a bejátszott filmek színvonala, és a műsorvezetők sem voltak mindig a helyzet magaslatán. Ha úgy nézem, nem értem, hogyan maradhatott a Tévé Sziget műsoron. Mostanra viszont sokat fejlődött, és ezt a tévé vezetői is látják.

A műsor egyébként leáll augusztus 11-én, a Sziget végén, és reményeink szerint októberben, a tévé új műsorstruktúrájának indulásakor kezdjük újra, már az M1-en.

Az biztos, hogy sok mindent megváltoztatunk majd: nem biztos, hogy ezek a kisfilmek és ezek a műsorvezetők mind benne lesznek az új adásban. Reméljük változik a finanszírozási konstrukció is, ugyanis jelenleg az adás közel 1 milliós költségéből nekünk 516 ezer forintot az előtte és utána eladott reklámokból kellene behozni, de ebből csak 70-80 ezret tudunk, az M2 alacsony nézettsége miatt. Az M1-en általában nem a beszállítók értékesítik a reklámidőt, hanem a tévé finanszírozza a produkciót.

De ez még mind bizonytalan, minden a tévé vezetésétől függ. Egyedül az alapkoncepción nem szeretnénk módosítani: élő, kulturális műsort tervezünk."