Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Megtévesztő plakát, nem létező Tom Waits-koncert

2003.12.03. 15:35
"Épeszű ember nem gondolhatja komolyan, hogy Tom Waits eljön Magyarországra" - védekezik a szervező. Elvis nevével is hirdetnek koncertet, pedig ő halott.
Fejlett asszociációs készség, a Tom Waits-életmű ismerete és koncertszervezési tapasztalatok nélkül az ember nem nevezhető épeszűnek, derítette ki a Tom Waits-koncert plakátja miatt indított nyomozásunk. A plakát Tom Waits-dalokat ígér élőben, és az amerikai Charlie számtalan rajongóját indította el a jegyirodák felé. A szerkesztőségünk öt tagján végzett gyorstesztünkön is csak a Tech rovat éles szemű vezetője jött rá, a plakát valójában nem Tom Waits fellépését reklámozza, hanem külföldi és magyar előadók Tom Waits-számoknak szentelt estjét.

A koncertet hirdető szórólap hosszú ismertetőszövege ellenére sem oszlatja el a kétségeket. "1949. december 7-én született Amerika legegyénibb hangú dalszerzője, Tom Waits" - vezeti be az erdőbe az érdeklődőt a szöveg. Később szót ejt a koncert "résztvevőiről" is, és ha a zenerajongónak van elég ideje és türelme, eljuthat az utolsó mondatig, amelynek helyes értelmezése tárja fel az ügy lényegét: "...egyszer talán azt is megérjük, hogy maga az ünnepelt is személyesen tegye tiszteletét Budapesten".

Elvis halott

"Elvis nevével is hirdetnek koncertet a városban, mégsem hiszi senki, hogy az énekes fellépne nálunk" - válaszolt a reklám tisztességességét firtató kérdésünkre a koncertnek helyet adó A 38-hajó programszervezője. Gács Andrea felvetésünkre később elismerte, hogy a rock and roll királya halott, és az "emlékest" kifejezés erről azon rajongóit is tájékoztatja, akiknek az utóbbi ötven évben nem volt lehetőségük követni a híreket.

Kiderült, hogy voltak, akik Tom Waits koncertjére szerettek volna jegyet venni náluk, és a programszervező később úgy fogalmazott: "kicsit helyt adok a panaszoknak". Végül megtudtuk, hogy az A 38 nem szervezője a koncertnek, csupán bérbe adják a helyet, és a plakátot sem látták a megjelenés előtt.

Koncert épeszűeknek

Podlovics Péter, a koncert szervezője úgy vélte: "Épeszű ember nem gondolhatja, hogy Tom Waits eljön Európába koncertezni." Kiemelte, hogy az énekes az utóbbi tíz évben kétszer játszott a kontinensen. Mivel a sztár kétszázötvenezer dollár alatt nem lép fel, szerinte a háromezer forintos jegyár is eligazíthatja azt, aki nem tudta volna értelmezni a plakátot.

"Tom Waits munkásságának ismerete és koncertszervezési előképzettség az általános műveltség részének számít, és így bátran támaszkodhatnak rá a reklámban?" - tettük fel prekoncepciózus kérdésünket. "Tom Waits A 38-as fellépése olyan dolog, mintha azt hirdetnénk, Paul McCartney fellép a Fregatt pubban" - válaszolt Podlovics, egyúttal véleményt nyilvánítva Budapest egyik népszerű szórakozóhelyéről.

Elismerte ugyanakkor, hogy a plakáton Tom Waits neve alatt, a kisebb betűvel szedett "dalok élőben" szavakat élénkebb színűre tervezték, de a nyomdából végül máshogy jött ki.

Ingyen sem furcsa

Megtévesztő reklám
"Minden olyan reklám, amely bármilyen módon - beleértve a megjelenítését is - megtéveszti vagy megtévesztheti azokat a személyeket, akik felé irányul, vagy akiknek a tudomására juthat, és megtévesztő jellege miatt befolyásolhatja e személyek gazdasági magatartását, vagy ebből eredően a reklámozóéval azonos vagy ahhoz hasonló tevékenységet folytató más vállalkozás jogait sérti vagy sértheti."
1997. évi LVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenységről
A megtévesztő reklám kérdésének bonyolultságát hangsúlyozta nekünk az ügy felvázolása után Fazekas Ildikó, az Önszabályozó Reklámtestületet főtitkára. Mivel a főtitkár a plakátot és a szórólapot nem látta, csak az elbírálás szempontjaival ismertethetett meg minket. A kérdés tisztázásánál az adott területen, kultúrkörben használatos szavakat, kifejezéseket kell figyelembe venni. Ha ott elfogadott egy bizonyos megfogalmazás, akkor a reklám etikusnak mondható.

Objektív módon vizsgálható viszont az alkalmazott betűméret és a színek használata. Fazekas Ildikó nem fogadta el az érvelést, amely szerint a jegyárból kikövetkeztethető lenne, hogy valóban a művész lép-e fel, vagy csak "közreműködőkről" van szó. Példaként a nyári Elton John-koncertet hozta fel, ahol a világhírű művészt, a szponzoroknak köszönhetően, ingyen láthatta a közönség.