Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Ökörködés vs. pszichotrip

2003.02.04. 13:28
Kapcsolódó cikkek (1)
Tapasztalataink szerint a "tanulatlan" rendezők filmjei vagy gátlástalan bohóckodásba vagy mély pszichologizálásba torkollanak. Közös jellemzők viszont a friss ötletek, és a humor.
Ökörködés és mély gondolatok. Kálmánczhelyi-Végh alkotópáros és Fiegauf Benedek filmjében nem sok közös található. A jórészt könnyed Libiomfi, és a vérkomoly Rengeteg egyetlen ponton egyezik: rendezőik a szakmán kívülről érkeztek, egyikük sem jutott be a Filmművészeti Főiskolára, kvázi autodidakta módon tanulták a filmkészítést.

Laza

A Libiomfi alkotói a Legkisebb film a legnagyobb magyarról és az Úristen@menny.hu csapásán indultak el. Gátlástalan bohóckodás, laza történetvezetés, spontán hatású párbeszédek közt bontakozik a történet, amely koránt sem olyan vicces, mint a felszín. Labilis, önjelölt színrendező társulatot gyűjt maga köré, hogy sajátos rendezői módszerei segítségével összerakja a Micimackó színpadi verzióját.

A meg nem értett művészként mozgó, titkon anyagyilkos Libi bácsi egy csapat debil, lelkileg sérült alakot castingol össze magának, akik hamarosan nem csak művészeti, de lelki vezetőjükként tekintenek rá. A klasszikus szektás forgatókönyv szerint a tanítványok követik és visszhangozzák a válságos helyzetekben egy csésze kakaóhoz, a nagyon válságosokban üveg pálinkához forduló szektafőnök bölcsességeit. Aki követőit terápiaként beállított pszichológiai terrorral tartja kézben.

Kálmánczhelyi és Végh a téma és a találó karakterek adta lehetőségek ellenére is tartották magukat a felütés hangneméhez, azaz ökörködnek. Sőt, fokozzák a helyzetet, a film néha átcsúszik mjuzikelbe, vagy könnyeden felvázolt kultúr- és filmtörténeti toposzokba torkollunk: Rómeó és Júlia önmérgezési jelenet, a Hair lobogó hajú autókázása, lyesmik.

A Libiomfiba gátlástalanul belekerült mindaz, ami az alkotóknak a forgatás során eszébe jutott, de szerencsére nyoma sincs megmondani akarásnak, esztétizálgatásnak.

Mindez nem jelenti, hogy Kálmánczhelyiék a móka kedvéért feláldozták szereplőiket vagy a történet dramaturgiai-gondolati egységét. Filmjük éppen könnyedsége által mutat rá a finomkodó gesztusok és szakkifejezések mögé bújt sarlatánra, ezen keresztül pedig az életünket megszálló önjelölt prófétákra.

Stílusukra inkább az a fajta lezserség jellemző, amely nem elméletekből, hanem megérzésekből táplálkozik. Abból a szabadságból, amely a kívülállók sajátja.

Komoly

Hasonló alapról indul Fliegauf Benendek is, már ami a kívülállást jelenti. Ő sem kapott osztályzatokat egy erre szakosodott felsőoktatási intézményben. Továbbá nem fél a belső életet érintő témákhoz nyúlni, noha az ilyet néhány pszichológiai, filozófiai kerekasztal-beszélgetés, vagy pár lehallgatott szemeszter után rendszerint banálisnak érzi az ember.

Fliegauf érdeklődése azonban nem póz. A Rengeteg különálló, csak témafelvetésükben kapcsolódó filmnovellái a psziché megismerése és kifejezése melletti elkötelezettségéről tanúskodnak. Elgondolkoztató kérdései hitelessé teszik a beszélgetéseket, amelyekből - a nyitó és záró képet leszámítva - a film áll.

A Rengeteg tehát koránt sem banális. A megismerhetőségről, tudatunk határairól, és - mondjuk ki - a lélekről beszél, azokról a témákról, amelyeket legtöbben kamaszkoruk végén összehajtogattak és felraktak a gardrób felső polcára.

A történeteket vezérlő tudatos írói-rendezői szándék azonban sokhelyütt görcsössé, koncepciózussá teszi a novellákat. A premier plán bemutatott, és a Testbeszéd poppszichológiai könyvből jól azonosítható gesztusok pedig megfelelő alapot biztosítanak akár több Ranschburg Jenő észosztásához is. A film legfőbb hibája mégis az, hogy a jelenetek mindegyike 5-6 perccel hosszabb a szükségesnél: a szereplők túlbeszélik a témát.

Fliegauf Benedekre ott érdemes odafigyelni, ahol a dialógusok elszakadnak a rendező gondolatainak szimpla reprezentálásától, ahol a szereplők eljátszhatják a lélekben fészkelő félelem hatalmát, az értelem lehetetlennek bizonyuló erőfeszítéseit a megismerésre.

A színészi játék, - amatőrök, a rendező barátai- és a statikus jeleneteket feszültséggel telítő, az arcokból és végtagokból tájképet varázsoló operatőri munka (Lovasi Zoltán) azonban még a didaktikus jelenetekben is elevenné teszik Fliegauf első nagyjátékfilmjét.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!