sziget2003

Add ide a dadát!

Fekete Pákó jelenés a Táncdalfesztivál-sátorban

2003. 08. 03., 16:29 | Frissítve: 2003. augusztus 03., vasárnap 16:51

Ahogy a megmelkedett nappali átlaghőmérséklettől kikeltek a melltartós jónők és sűrű, sötét csapatokban lepték el a szigetet, a korszerű, európai nemiség e Galapagosát, nem késlekedhettem tovább, délután kettőkor frissen-fitten kipattantam kissé bolhásnak vagy legalábbis hangyásnak tűnő ágyamból a tavalyi árvíz által megviselt Honvéd üdülőben, fölvettem Csicska feliratú cérnazoknimat, a második Edda-lemezborítót közelítő vizuális élményt nyújtó bakancsomat, és nekivágtam, hogy valami forró, ám pocsék ízű leves fogyasztásának ürügyén szétvágjam a számat a 03 SZ mintájú sorjás műanyagkanállal.

A fent esetlenül leírt sajátos szexuálmeteorlógiai helyzet azonban a Durex sátor felé görbítette a teret. Itt megint meg kell állnunk egy pillanatra, nagy levegőt vennünk, nekirugaszkodnunk, a következő események örvénye olyan erővel ragadott el, szerény értelmemet és könnyű érzelmeimet olyan mértékben rengették, világosították meg, formálták át a tapasztaltak, hogy még most sem tudok magamhoz térni a katartikus eksztázis ekszatikus megrendüléséből.

Fekete Pákó!
A Durex sátorból - délután három, verőfény, hőség - tomboló közönség hangja valamint a Kislány vigyázz kezdetű népies műdal erősen felpörgetett változata hallatszott ki. Tizenhárom és fél évnyi könnyűzenei újságírói tapasztalattal a hátam mögött szinte azonnal felismertem: Fekete Pákó!

A sátorban legalább nyolcszázan tomboltak az Add ide a didit, Megy a gőzös Kanizsára (obligát vonatozás included), Száz forintnak ötven a fele, és más hasonló slágerok egészen kokszos tempójú földolgozására.

A szípadi látvány: egy alacsony, igen dinamikus fekete fiú félmeztelenül, radiátorhassal, viszont gyakorlatilag szem nélkül, folyamatos és fehérembernek követhetetlenül erőteljes csípőmozgásokkal jár törzsi táncot, fenék alá letolt nadrágban, közben egészen sajátos nigériai-újvidéki akcentussal énekel, illetve inkább kiabál, időnként kongázik és szexuálisan inzultálja táncos-énekesnőjét, a tangabugyiját és picit talán túlméretes, ám mindenképpen figyelemre méltó fenekét fehér miniruhája alól újra meg újra elővillantó szőke hölgyet, akinek kígyózó erotikus mozgása a könnyebb szexiparban szerzett tapasztalatokról árulkodott - gogo vagy sztrip, esetleg egyéni pikáns táncprogramok.

Add ide a didit, az ányód úristánit - kiabálta Pákó a kedves szőke hölgynek, aztán jól megcsöcsörészte.

A művészetnek ilyen magas fokú megnyivánulása mindig könnyet csal a szemem sarkába, reménytelenül szentimentális és az artisztikumra fogékony ember lévén.

Elnézést kell kérnem, drága olvasók, de a befogadott élmény még túl friss, a sebek még be sem heggedtek, képtelen vagyok a rám jellemző higgadt, elmélyült és a nagyobb eszmetörténeti összefüggéseket is megvilágító elemzésre. Abban egészen biztos vagyok, hogy Fekete Pákó művészete egyrészt új fejezetet nyitott az európain pszichedelikus könnyűzenében, másrészt ismét bebizonyította, hogy a Kelet-Közép-Európa meghatározó szellemi áramlata, sőt mondhatjuk: életélménye a dada. Tzara, Kafka és Ionesco univerzumának Feket Pákó fénylő galaxisa.

Szombat délután Uhrin Benedek letaszíttatott trónjáról. Az új királyt, Fekete Pákót "Nagyszínpad, Nagyszínpad!" és Pákó for President" szavalókórusokkal percekig ünnepelte a közönség.

(A továbbiakban még találkoztam egy vidám bankár-közdász csapattal, amely tagsága szigetre látogató politikusokra vadászott, és egyikük büszkén mesélte, hogy tavaly egy kocsmapultnál sikerült lekönyökölnie Baja Ferencet. De ez már egy következő történet.)

hirdetés