Álmában csönget egy picit

2000.08.01. 21:12
Amikor Demszky Gábor főpolgármester befékezte a kilencvenéves GANZ-gyárbeli villamost, és az Index riportere kajakra lekoccolta a Millennium Kormánybiztosi Hivatal vezetőjét, szóval abban a pillanatban a közlekedésetika legfontosabb tétele dőlt meg. Senki sem anyázott kendőzetlen. Az illusztris vendégek bájosan mosolyogtak egymásra, és a kényelmetlenségek túlélése mellett arra koncentráltak, hogy szívügyüknek tekintsék a századik születésnapját ünneplő Budapest-Pestszentlőrinc villamosjáratot. Az ötvenest, ahogy mostanában a kispesti szlengszótár aposztrofálja ezt a konstans járműipari csodagépet.

A villamos az ,,erő és dinamizmus" jelképe..
A Határ úti megállóban mintegy harmincan vártak arra, hogy a jubileum jegyében újra elinduljon a kilencvenéves villamos. Kiegészítő programként azonban végighallgatták Demszky Gábor főpolgármester beszédét, amelyben a polgármester az ,,erő és dinamizmus" jelképének nevezte a villamost, és ennek a Majakovszkij stílű hasonlatnak az érvényességét még akkor sem lehetne kétségbe vonni, ha mostanában Demszky inkább metróban utazik, mint villamoson. Egyébként nem volt olyan mondat, amely ne érintette volna a négyes metró témáját, de a lelkes közönség, mindvégig tapssal jutalmazta a polgármester földalatti elkötelezettségét.

90 évesen is működik
Száz évvel ezelőtt adták át a forgalomnak a Budapest-Szentlőrinci helyi érdekű Villamos Vasutat, amely abban a korban legalább akkora csodának számított, mint manapság egy hibátlan Concorde. Az a villamos azonban, amely a vendégeket a pestszentlőrinci polgármesteri hivatal elé szállította, kicsit fiatalabb volt, mint az alatta futó sínpálya, lévén 1911-ben született a GANZ Művek egyik vasipari szekciójában. Az addigiaktól eltérően ,,csúszósarus lant áramszedőkkel álltak forgalomba, így a felsővezeték felfüggesztési pontjainál nem kellett a görgős áramszedőkhöz alkalmazkodó kivitelt biztosítani." Így hangzik a ,,dróton avel a petró" szabatos megfogalmazásban, és tegyük hozzá, hogy a mondat azt a kiadványt dicséri, amelyet az ünnepség átélt élménye mellé biztosított a Budapesti Közlekedési Vállalat.

A villamos képe és haladása

A megnyitott városi vasútvonal akkoriban a hatodik volt az országban, hiszen Pozsony, Újpest, Szabadka, és Budafok lakosai már régebb óta hagyományozták át a bliccelés mozdulatsorait. A villamos kényelmesebbé tette az ittlakók életét, és elévülhetetlen szolgálatot tett a proletariátus mobilizálásában. A korabeli lapok egyértelmű lelkesedéssel fogadták a villamos elindulását, bár nem volt új keletű a dolog, hiszen ugyanezen a sínpályán már működött egy főként szállítási profilú vasútjárat. Azonban villamos kellet a népnek, és meg is kapták

Pestszentlőrinc polgármestere a villamos városképi jelentőségét úgy fogalmazta meg, hogy ,,Szentlőrinc hangulatába nagyszerűen beleillik a villamos képe és a villamos haladása", A mondat lírikus hatását Demszky azzal a materiális megjegyzéssel tompította, hogy a közlekedés mindig követi a város fejlettségét.

Jól kell tudni fékezni

,,elég rázós az ügy"
Ebben a szellemben vágott neki a vendéghad az Üllői útnak, amely köztudottan az ötvenes nyomvonala, és a fülkében összesűrűsödött közlekedési szakember gárda megelégedettséggel nyugtázta, hogy a felújított és a mostani villamosok között nincs számottevő különbség. Az Index riportere Garbók Imrétől, egykori villamosvezetőtől, a BKV műszaki vezetőjétől aziránt érdeklődött, hogy milyen képességekkel kell rendelkeznie egy jó villamosvezetőnek. - Jól kell tudni vezetni meg fékezni.

Ez utóbbi mondatrész a következő kapaszkodós pillanatban realitássá vált, amit Ráday Mihály fő városvédő ,,elég rázós az ügy" komikai elemmel illusztrált. Ekkor azonban még senki sem sejtette, hogy Demszky Gábor settenkedett a villamos kormányához, és átvette a gép fölötti uralmat. - Hopp, nem baj! Megvárjuk a következő jelzést - összegezte Garbók Imre a vezető kezdeti bizonytalanságát, aztán mégis megmozdult a villamos, és mint a kés a vajban szaladt át a liptáktelepi Űllői úton meglepetést, és pillanatnyi tanácstalanságot okozva a megállókban várakozóknak.

Elefántsofőr

- Milyen villamost vezetni?- érdeklődött az Index a főpolgármestertől, aki ingujjra vetkőzve mérte be a közlekedésbiztonsági távolságokat. - Nehéz, mert hatalmas tömeg, amelyet nehéz irányítani. Olyan mintha az ember elefántot vezetne. Demszkynek egyébként van hivatásos jogosítványa, bár ellentétben egy-két rajongói információval a papír jogköre nem terjed ki a villamos vezetésére.

néhányszor a forgalomba is kiengedik a nosztalgiajáratot
A Budapesti Közlekedési Vállalat a millennium tiszteletére újította fel a villamost, amit a Magyar Millennium Kormánybiztosi Hivatala is támogatott. Kováts Flórián két lábrataposás közben elmondta, hogy körübelül tizenötmillió forinttal támogatták a restaurációs projektet. Az ötlet úgy tűnik bevált, hiszen határidőre, a hajszálpontos évfordulóra teljes egészében befejezték a felújítást. Vitéz Ágnes a BKV kommunikációs igazgatónője lapunk kérdésére elmondta, hogy elképzelhető, hogy néhányszor a forgalomba is kiengedik a villamost, de egyelőre, valamely remiz ad otthont a sárga csilingelőnek.

Villamos a reggeli fényben

Az elmúlt időszakban 17 és fél millióval több felszállást regisztráltak a BKV szakemberei, és ez a szám valószínűleg növekedni fog, ha megépül a négyes metró. Meglepetésre ez utóbbi megjegyzés a főpolgármestertől származik, aki elmondta, hogy már a nagykörúti villamosokra is kiírták a tendert, amely jövő évre már eredményt is hozhat. Addig azonban marad nosztalgia, valamint a remény, hogy a fővárosnak kábé olyan színesek lesznek a közlekedési lehetőségei, mint a szentlőrinci polgármester ajándékfestménye, amelyet Demszky Gábornak nyújtott át, és amelynek Pócsai András festőművész a ,,Villa a reggeli fényben" címet adta.