Sok pénzért bárki lóghat Snoop Dogg-gal

13078gs.gif
2014.11.24. 16:53
A rapzene sokkal nagyobb biznisz, mint gondolnánk, fél perc rappeléssel 25 millió forintot lehet keresni. Hogyan kerültek a magyarok a híres rapper közelébe? És persze: mennyibe került?

Nemrégiben a magyar zenei életben ismert producer, Pixa és a szlovákiai Tomi Popovic Snoop Doggnál járt Amerikában, hogy leforgassák közös videoklipjüket, amiben a rapper is szövegel valamennyit. Na, de miért akarna a világ egyik legismertebb rappere két kelet-európaival együtt zenélni?

Nálunk van a pénz, nálunk van a dollár

Pénzért, mi másért? Mint annyi veterán és nem is annyira veterán rapper a hiphopban, Snoop is ott tart a karrierjében, hogy igazából bármit megtehet.

Kitalálja, hogy akkor most ő rasztafárireggae-énekes, szexi G-funkot játszó múltidéző, vagy egyszerűen csak beugrik Katy Perry mellé bohóckodni, ha ahhoz van kedve. Az internet előretörésével már személyes találkozásra sincs szükség, hogy mondjuk MC Mikrofon Dollár Tennesseeből felmondjon egy verzét az óceán másik oldalán élő Kicsi Pimp dalához.

A zenei kollaboráció a mainstream pop mentsvára, aminek köszönhetően bárki ismertségre tehet szert, ha valami nagynevű arc közreműködőként szerepel a zenéjében.

Ezért nem csoda, ha akadnak olyan előadók, akik mindenképpen egy Snoop-verzére vágynak, és erre meg is van a lehetőségük, ha

  • sok pénzük
  • és megfelelő kapcsolatrendszerük van.

Jó, de ki az a Pixa?

Röviden: ő írta a Mizut. Hosszabban: Tóth Dániel néven született Székesfehérváron, és több mint 10 éve ismert figurája a magyar zenei életnek. Előadóként kezdte, majd szép lassan inkább a háttérbe vonult, és producerként, később DJ-ként is folytatta. Fontos szereplője a nagy magyar popzenei generációváltásnak, mind SP-nek, mind Fluornak ő tette össze a zenéit, köztük a 2000-es évek legnépszerűbb magyar popdalát, a Mizu?-t, de a fél magyar rapvilág is dolgozott vele legalább egyszer. Ahogy kinőtte magát a hiphopból a mainstreambe, szép lassan elhagyta a műfajt, és trendibb, poposabb irányba haladt tovább. Ennek lett az eredménye az Andróval közösen létrehozott Nobody Moves, ami máig az első számú electrohouse produkció Magyarországon.

Pixa és Popovic úgy kerülhetett a képbe, hogy a 2008-as Babygetdownnal kisebb nemzetközi sikert értek el, például Japánban, és a szlovákiai énekes olyan kontaktokat szedett össze észak-amerikai tartózkodása alatt, akiken keresztül el lehetett jutni Snoop  Dogg menedzsmentjéhez.

Azért nehogy azt hidd, hogy itt csak a pénz számít. Snoop menedzsmentje minden esetben meghallgatja a dalt, amire az ő részét szánják, és ha nem elég jó, akkor ejtik az érdeklődőt. A mi zenénk viszont tetszett nekik, és végül eljutottunk vele a kollaborációig

– mondja nekem Pixa, aki azt is hozzáteszi, hogy ez még mindig kevés lenne egy közreműködéshez. Konkrét árat nem akart mondani, de hozzávetőlegesen

egy családi ház árába került szerepeltetni a rappert a dalban.

Persze hogy borsodi vagy telki családi házét, azt nem mondta.

Ezért a pénzért cserébe Snoop nemcsak szövegel a zenére, de közös klipforgatást is vállalt, illetve csak úgy magától felrakta az Instagramjára azt a közös képet, amit Pixáék egyik haverja készített róluk és a rapperről. Ez azért fontos, mert Snoopnak négymillió követője van a képmegosztón.

 
 

Peaches n cream.

A photo posted by snoopdogg (@snoopdogg) on

Snoop testközelből

Az amerikai forgatásról Pixa annyit mesélt, hogy Snoop Dogg végtelenül közvetlen, kedves figura, egyáltalán nem távolságtartó. Tényleg baromi sokat tép, a menedzsere egy kis dzsointtartóval a kezében mászkált a forgatáson, hogy ha ősznúpsága pöfékelni kíván, akkor még csak tekernie se kelljen, rögtön a szájába adják a spanglit. A két zenészt is megkínálta, ám se Pixa, se Tomi Popovic nem kért belőle, de ebből nem lett sértődés. Ahogyan abból sem, hogy Popovic vitt Snoopnak ajándékba egy napszemüveget, amit meg is köszönt, de felpróbálta Popovic saját napszemüvegét is – azzal a szöveggel, hogy „amit egyszer felveszek, az már az enyém marad”. És így is lett, soha többé nem adta vissza.

Ráadásul Pixa és Popovic szabadon rendelkezhet Snoop részével, vagyis remixekhez, más dalokhoz vagy reklámokhoz is felhasználhatják a hangját, amiért persze a rapper százalékot kap majd a jogdíjakból. Ebből az derülhet ki, hogy a megfelelő összegért bárki sztárrá válhat egy ismert ember hátán felkapaszkodva, de Pixa szerint itt pont nem Snoop verzéje a fontos.

A menedzsmentjén keresztül olyan közegbe kerülünk, ami már meghatározó része az amerikai zeneiparnak. Már van is 3-4 olyan számunk, ami tetszett egy másik előadó, Ne-Yo menedzsmentjének, és a dolgozni szeretnének velünk a jövőben. Csak így lehet vadidegenként betörni arra a piacra.

– meséli Pixa, aki aztán hozzáteszi, hogy a hiphopban óriási biznisz épült kizárólag a kapcsolatszerzésre. Megemlít egy orosz rappert, Timatit, aki egy oligarchacsaládból származik, neki a közreműködés 250 ezer dollárjába került. De akár mondhatta volna Aygun Kazimova azeri énekesnőt is, akiről nem valószínű, hogy bárki is hallott a Kaukázuson túl, mégis nyomott vele Snoop egy duettet.

Kiemeli, hogy a közreműködés ára a middleman, vagyis az összekötő ember kapcsolataitól is függ, vagyis

minél több emberen keresztül jutsz el az adott előadó menedzsmentjéig, annál többet kell fizetned.

„Rengeteg olyan arc dolgozik a hiphopban, aki abból akaszt le hatalmas pénzeket, hogy ismeri a megfelelő embereket. 50 Centtel vagy Ice Cube-bal akarsz kapcsolatba lépni? Akkor perkálj most le itt nekem 6000 dollárt, és összekötlek a megfelelő figurákkal” – mondja.

Ezért Pixa is inkább egy jó befektetésként fogja fel az egészet, hiszen egy sikeres szám esetén a jogdíjak akár vissza is hozhatják a pénzt, a hosszú távra szóló kapcsolati tőkéről nem is beszélve. Nagy lehetőség, hogy birtokukban van egy kvázi szabad felhasználású Snoop Dogg-szöveg, hiszen Pixa önálló producerként több projekthez vagy dalhoz is hasznosíthatja Snoop részét.

Hé, haver, ez a gengszter korszak, hé, haver, itt a jók is rosszak

Sokat elmond a hiphopban uralkodó anyagiasságról, hogy a fizetett közreműködésekről szinte egyáltalán nem találni anyagot az interneten. Ez mondjuk érthető, hiszen semelyik ismert rapper nem szeretné azzal reklámozni magát a rajongói előtt, hogy egy köteg pénzért még a szombat reggel flexelő szomszédra is ráreppel, ha kell.

Így nincs se adatbázis, se promóciós ajánlat arra, ha valaki híres vendégrappert akar, csak különböző szakmai fórumokon található bejegyzések alapján lehet megtippelni, ki mennyibe kerülhet. A sokáig tabunak számító témáról először Nicki Minaj vallott mainstream felületen, Kanye West Monster c. számában.

50k for a verse, no album out!

 – vagyis 50 ezer dollár egy verzéért, és még lemezem sincs.

Ezt valószínűleg nem erre a Kanye West együttműködésre kell érteni, hiszen Kanye West abszolút number one-nak számít,  valószínűleg Nicki Minaj ingyen, maximum jogdíjért vállalta a közreműködést. Viszont ha megnézzük a Minaj-diszkográfiát, akkor bizony kiderül, hogy bőven akad annyi ismeretlen név, akikkel az énekesnő nem biztos, hogy puszta passzióból állt le közösködni. Például ki az a Romeo Santos?

És ők?

Vagy ő?

Na, és róla hallott már valaki?

Szóval az az 50 ezer dollár, vagyis több mint 12 millió forint egy versszakért elég valószínűnek hangzik, hiszen mára Nicki Minaj simán első ligás popsztárnak számít.

Használt Merciért Wu-Tang Clan

A 2013-ban Budapesten járó dán rapper, Slowolf a PhenomenonMagazinnak mesélt arról egy interjúban, hogyan szerezte meg Raekwont egy közreműködésre a Dance Floor c. számához.

Több zenét is bekért tőlem, minden jól ment, el is kezdtünk egyezkedni a pénzről. Nekem pedig volt egy régi Mercedesem, ez volt az első-, és talán az utolsó kocsim, és eladtam, hogy tudjam fedezni a költségeket.

– mesélte Slowolf a portálnak.

Ha figyelembe vesszük, hogy Dánia jóléti állam, ahol egy régi Mercedes nem feltétlenül fémtelepre váró romhalmazt jelent, akkor olyan 1 és 5 millió forint közti összegre lehet saccolni, ami lazán befér az oldalt említett 5-15 ezer dolláros munkadíjba.

A FutureProducersfórumán is lehet szemezgetni a beárazások között.  Ezen az oldalon hiphopproducerek (vagyis akik a zenei alapokért felelnek) írják le saját tapasztalatból vagy hallomásból, hogy MC Mikrofon Dollár vagy Kicsi Pimp mennyiért vállal egy kollabot: 200 dollártól egészen 100 ezer dollárig (közel 25 millió forint) terjedhetnek a közreműködői gázsik.

Az olyan túlhájpolt rapsztárok, mint 2 Chainz vagy T.I. 60-100 ezer dollárt is elkérhetnek, de a szintén világhírűnek számító Lil Wayne, Rick Ross vagy Ludacris is nehezen oldható meg 30-40 ezer dollár alatt. Külön érdekesség, hogy a blogkedvenc feltörekvők és a nagy veteránok beárazása is 5-15 ezer dollár környékére rúg, itt az ember válogathat Wu-Tang Clan-tagok (Raekwon, Method Man) és online sztárok között (Trinidad James, Waka Flocka Flame, Chief Keef). Ha belegondolunk abba, hogy „mindössze” egy félperces versszakot kell felrappelniük, a többit megoldják mások, akkor lazán kijelenthetjük, hogy ennél gyorsabb és könnyebb pénzkereseti lehetőség nem létezik az egész zeneiparban.

Pénzt raktam a zsebetekbe, aranyat csináltunk, és madarak voltunk, mert még le se húztunk

Hiphop Mixtape 2014

Ha már ennyire elmerültünk az amerikai hiphopban, összeraktunk egy válogatást a (szerintünk) legjobb 2014-es amerikai megjelenésekről.

Nem kell megijedni, ha ezek a nevek semmit sem mondanak. Magyarországon is akad példa hasonlóra, bár itt azért teljesen más rendszer működik. A Hősökből ismert rapper, Eckü például elmondta, hogy itthon egyáltalán nem jellemző pénzt kérni egy közreműködésért, maximum a jogdíjon osztoznak.

De még ez sem rendszeres, Magyarországon általában alkotói érdeklődés, haveri kapcsolat vagy kölcsönös tisztelet miatt vendégeskednek az előadók mások dalaiban.

– mondja Eckü, aki szerint a fizetős rendszer inkább a producereknél működik, akik egy kevésbé ütős alapot eladnak 20 ezer forintért egy rappernek, aztán még egy 10-esért stúdióban rá is rakják a kért szöveget. A végén azért nevetve hozzáteszi, hogy nemrég előfordult olyan, hogy egy jól menő vállalkozó hirtelen a fejébe vette, hogy aranylemezt akar, ezért bevásárolta magát az összes bulvárkompatibilis rapzenész mellé, de ezenkívül nem hallott hasonlóról.

Ha külföldi kollaborációkról van szó, akkor a szintén magyar AZA személye megkerülhetetlen Magyarországon. Hosszú pályafutása során olyan nagynevű előadókkal és csapatokkal dolgozott együtt, mint az Onyx vagy a Wu-Tang Clan egyik legismertebb producere, 4th Disciple.

„A Wu-Tang Clanhoz nyilván rögtön nem volt kontaktom, de kisebb családtagokhoz simán eljutottam a neten, akik aktívak voltak különböző felületeken, és nyitottak voltak a közreműködésre szimplán a tehetséget látva, és nem feltétlenül csak az anyagiak vezérelték őket. Bronze Nazareth és Cilvaringz (akkor friss Wu-Tang-tagok) voltak, akik először felfigyeltek a zenéimre, sőt, samplingelni (mintavágási technika) is komolyabban megtanítottak. A beatjeim egyre jobbak lettek, egyik előadótól a másikhoz vándoroltak, egymásnak küldözgették, és rengeteg előadóval és producerrel léptem kapcsolatba az évek során" – kezdi AZA, akit számos projektje mellett leginkább a Killakikitt rapcsapat tagjaként lehet ismerni.

„Volt, akit pont a megfelelő időben kaptam el egy featre (featuring=közreműködés – a szerk.), mert épp a lemezére keresett egy jó beatet, volt, akit az addigi referenciám ihletett meg, és volt, aki pénzt kért 8-16 sorért, mint ahogy manapság is azt a legtöbben teszik. A pénzügyi része: minél nagyobb név az előadó, értelemszerűen annál nagyobb az összeg.

Míg egy Cappadonna esetében 1000 dollárról beszélünk 16 sorért, addig Fat Joe mondjuk 5000 dollárt kér ugyanennyiért. Egy DJ Premier-beat is kb. 4000 dollár, de nem mindenki dolgozik csak a pénzért, soknak az is kell a pénz mellé, hogy jó legyen a zenéd, vagy beleilleszkedjen az imidzsébe"

– mondja AZA, aki előadóként, producerként, koncertszervezőként és kiadótulajdonosként is tevékenykedik itthon, így neki azért jóval könnyebb elérni az adott előadót és olyan feltételeket szabni, aminek köszönhetően létrejön a kollaboráció.

Ha egy előadónak nem fizetsz, és egyáltalán hajlandó szóba állni veled, akkor néha rengeteget kell várnod rá. Nem biztos, hogy olyan lesz a feature, amilyet szeretnél, inkább igazodik a saját épp akkori hangulatához, és értelemszerűen nem kérhetsz korrigálást. Ha pedig fizetsz, akkor egy megrendelő vagy, a témát is megszabhatod, akár a tartalmát is egy szövegnek, a kommunikáció pedig javarészt gyorsabb és folyamatosabb.