A többség nem él meg a jogdíjakból

2015.02.06. 09:28
Az Artisjus egy év alatt 13 495 magyar szerzőnek összesen 107 905 darab magyar zenemű után fizetett jogdíjat. 16 ezer új dalt és 500 új szerzőt regisztráltak 2014-ben.

A változó zenepiacnak és a modernebb mérési technológiáknak köszönhetően két év alatt megduplázódott a szerzői középosztály: tavaly majdnem kétszer annyian kerestek havonta 50 és 500 ezer forint közötti jogdíjat, mint 2012-ben. Az Artisjus évente több millió elhangzási adatot vizsgál, felhasználási csatornánként – rádió, televízió, élőzenés rendezvények, hangfelvételek, online zenehallgatás – is mérni tudja a hazai és külföldi zenefogyasztási arányokat.

Tavaly rekordszámú, 1501 új szerző (zeneszerző, dalszövegíró) regisztrált az Artisjusnál, és 15 934 darab új magyar zeneművet jelentettek be. Az új zeneművek műfaj szerint: 20,08 százalék pop, 15,03 százalék rock, 14,94 százalék electro/dance, 10,21 százalék klasszikus, 9,14 százalék alternatív, 7,16 százalék filmzene, 6,72 százalék world/folk, 5,71 százalék hiphop, 3,14 százalék dzsessz, 7,86 százalék egyéb.

2014-ben a szerzői egyesület 13 495 magyar szerzőnek fizetett ki 107 905 darab zeneműre jogdíjat: havonta bruttó 1 millió forint felett keresett 24 fő, 67-en 500 ezer és 1 millió forint között kaptak, 200 ezer és 500 ezer között 205-en, 100 ezer és 200 ezer között 313-an, 50 ezer és 100 ezer között 466-an, 20 ezer és 50 ezer között 895-en, 5 ezer és 20 ezer között 1816-an, ezer és 5 ezer forint között 2575-en, ezer forint alatt pedig 7134-en kerestek. Ezek az adatok csak a magyar szerzőkre vonatkoznak.

Az Artisjus természetesen a külföldi szerzőknek is beszedi és ki is fizeti az őket megillető jogdíjakat. A tavaly elutalt jogdíjak 47 százaléka hazai, 53 százaléka külföldi szerzőkhöz jutott. A különböző kategóriák közül az online lejátszások esetében a legalacsonyabb a hazai arány: itt a magyar szerzők az összes beszedett jogdíj 30 százalékát kapták meg. A koncerteknél a legmagasabb a magyar-külföldi szerzők részére kifizetett jogdíjak aránya – ezen összegek 70 százaléka vándorolt hazai alkotókhoz és csak 30 százalék külföldi szerzőkhöz. A televíziós elhangzások és a hangfelvételek esetében nagyjából egyenlően osztoznak a magyar és külföldi alkotók a jogdíjakon, míg a rádióktól befolyt összegeknél a jogdíjak 38 százalékát kapták meg hazai szerzők (MTI).