A végtelen hosszú vonót már a középkorban feltalálták, így született meg a világ legmenőbb hangszere

2015.11.24. 13:42

Zenetörténeti sorozatunkban  a  középkor végére értünk , búcsúzóul bemutatjuk a kor legizgalmasabb hangszereit. A  legősibb magyar népi hangszerek  után az egyik legnagyobb kedvencem következik, egy fantasztikus középkori találmány. Egyszerre billentyűs és vonós, hol királyok udvarában, hol koldusok kezében bukkan fel, ráadásul egyaránt magáénak érezheti a francia, az angol és a magyar, meg még jó pár nép Európától Észak-Afrikáig. Tudjátok mi az?

A vonós hangszereket mindenki ismeri: húrokon húzogatunk hosszú szőröket és akkor azok hangot adnak ki. Mivel a karunk hossza adott, egy idő után kénytelenek vagyunk az ellenkező irányba húzni, ezt pedig természetesen hallani a zenén is. Ahogy mondjuk a furulyás sem tudja akármeddig egy levegővel fújni a hangszerét: tetszik, nem tetszik, a levegővételnél megdöccen a muzsika. Viszont ha végtelen hosszú lenne a vonó, nem lenne ilyen probléma: addig szólna a hang, amíg meg nem unjuk vagy el nem fáradunk. A középkorban gondoltak egyet, és meg is építették ezt a különös hangszert, melynek organistrum vagy symphonia volt a neve, s kezdetben két ember kellett a megszólaltatásához.

Ez volt az első tekerőlant.

Az egyik zenész forgatta a kör alakú, végtelenített vonót, a másik pedig a húrokat fogta le egy billentyűs szerkezettel. Vagyis – akárcsak az ókori orgonánál – itt is kellett valaki, aki a „meghajtást” adja, és valaki, aki játszik rajta. Ez utóbbi nem is volt olyan egyszerű, pálcikákat kellett le-föl húzogatni, nem véletlen, hogy egy teljes embert kívánt a feladat. Amint az ebben a videóban is tök jól látszik.

Hogy pontosan hol alakult ki a tekerő, arról megoszlanak a vélemények, az azonban bizonyos, hogy a XII-XIII. században már nagyon sok felé használták (történetéről részletesen olvashattok Brauer-Benke József A népi hangszerek története és tipológiája című könyvében, melyben rengeteg fennmaradt ábrázolást és archív fotót is találtok). A nehézkes, kétszemélyes hangszereket hamarosan felváltotta a könnyű, hordozható, egyszemélyes változat.

A tekerőlantnak rengeteg izgalmasabbnál izgalmasabb változata formálódott az évszázadok során. Nem csak alakjukban különböztek (az egyiknek doboz-, a másiknak lant-, a harmadiknak gitárteste volt), hanem a felépítésükben is. Volt olyan, amelyikhez nem készültek billentyűk, csak a kör alakú „belső vonó”, s a zenész a kezével fogta le a húrokat (itt egy videó egy ilyen rekonstrukcióról), a másiknál pedig épp a billentyűket őrizték meg a hagyományos tekerőből, de vonó ismét hegedűé lett. Ilyen a svéd nemzeti hangszer, a nyckelharpa, mely tulajdonképpen egy billentyűs hegedű:

Tekerő magyarok

Nem ma indult a tekerőlant divatja Magyarországon sem. Egyesek szerint már Szent Gellért is egy tekerőssel találkozik, mikor egy „kézi malmot” hajtó, daloló szolgálót meglátva azt mondja, hogy ez a magyarok symphoniája. A hangszertörténészek szerint azonban csak ironizált.

Az biztos, hogy ebből az időből még nem maradt fenn sem lelet, sem ábrázolás, sem egyértelmű leírás, csak pár száz évvel későbbről, de akkor egyenesen a Lantos család címeréből köszön vissza a tekerő.

Népi hangszerré alighanem csak a XIX. században vált, de még az 50-es években is sokfelé játszottak rajta a Csepel-szigeten és Szentes környékén. Az előbbi helyen a neve nyenyere volt, az utóbbin ez óriási sértésnek számított: ha ezt mondta valaki egy tekerőlantosnak, az menten abbahagyta a muzsikálást.

Sebő Ferenc mesélte, hogy mikor a hetvenes években egy belga zenésztől megkérdezte, hol csináltatta a hangszerét, ő nevetve mondta neki, hogy egy Tiszaújfalu melletti tanyán él a legjobb hangszerkészítő, bizonyos Bársony Mihály. Hogy azután mint került kapcsolatba az idős mesterrel, s mi mindent tanult meg tőle, arról egy interjúban mesélt a Quartnak (aztán egy remek műsorában még részletesebben a Bartókon is idén tavasszal, a tekerős születésének 100. évfordulóján, ami azonban sajnos meghallgathatatlan az archívumból).

A tekerőlant-kultúra azóta nálunk is virágzik: a Sebő Együttes, a Muzsikás, a Téka, s a többi úttörő után egyre több népzenei együttes vette fel a hangszerei közé. Ezzel párhuzamosan a régizenei vonalon is feltámadt a kultusza Mandel Róbertnek köszönhetően. Itt épp egy kis reneszánsz muzsikát tolnak:

Több hangszerész is elkezdett foglalkozni a készítésével. Ebben a videóban például az egyik legismertebb mester, Szerényi Béla mesél a mesterség titkairól, egyúttal részletesen bemutatja a hangszert:

Aztán ugye megalakult már emlegetett Magyar Tekerőzenekar, majd az azzal szoros átfedésben működő Bokros, melyet igen szerettem. Ide is ágyazom nektek az egyik felvételüket: szép lassan kezdődik, aztán jól megpörgetik.

Na de térjünk vissza a ma elterjedt típushoz. Különös és jellegzetes hangját nemcsak a vonót helyettesítő korongnak köszönheti, hanem annak is, hogy a három (ritkábban négy) húrja igen speciális. Van ugyanis

  • egy dallamhúrja, amin ugye dallamot játszanak,
  • egy (olykor két) basszushúrja, ami folyamatosan ugyanazon a hangon szól,
  • egy recsegőhúrja, ami nagyon mókás dolog: a tekerős ezzel reccsent, mégpedig úgy, hogy időnként megrántja a kereket.

Furcsa teremtmény az ember: feltalál egy szerkezetet, amivel folyamatos hangot tud kiadni a szaggatott helyett, aztán kitalál hozzá egy nehezen elsajátítható technikát, hogy aztán mégis meg tudja szaggatni a hangot. Na de épp ez a reccsenés adja a tekerőlant összetéveszthetetlen hangzását, ami miatt tényleg bele lehet szeretni. Aki többet akart tudni a tekerőzésről és a recsegtetésről, annak ajánlom figyelmébe a Magyar Tekerőzenekarban is játszó Bartha Ágoston online Tekerőiskoláját.

Na de hogy szólt a középkori zene tekerőn? Arról már szó volt, hogy abban az időben még nem volt kötött a hangszerelés, így manapság szinte csak az előadók fantáziáján múlik, mit min játszanak. Szerencsére vannak, akik a tekerőt részesítik előnyben, elsősorban persze tánczenéknél.

A fenti szám az angol Misericordia Passion, Pestilence and Polyphony című, különböző XIV. századi zenéket feldolgozó lemezén található, mely az egyik kedvenc középkori albumom lett az elmúlt hetekben (vannak rajta marha jó Landini- és Machaut-szerzemények is, itt meghallgathatjátok az egészet.)

Nagyon izgalmas lemezt készített egy francia tekerősnő, Michèle Fromenteau is még a hetvenes években, amit azóta számtalan formában újra kiadtak. Ebben a középkortól követi végig a tekerővel játszott zenéket egészen a barokk végéig. Itt az egész album, tényleg nagyon izgalmas. Íme a kezdődal:

középkor végére a tekerőlant kiment a divatból, és az úri hangszerből koldusok kísérője lett. Ám nem maradt mindig az! A barokk idején, az 1700-as években, mint "romlatlan népi hangszert" fedezték fel újra, s ismét a királyok udvarába került, amolyan különlegességként.

Több szerző írt kifejezetten erre a hangszerre (illetve a hasonló hangzású dudára) darabokat abban az időben. Itt van például egy válogatás barokk tekerőzenéből. Az elején nagyon érdekes, bár amikor elmúlt az újdonság varázsa, hogy "fú barokk zenét hallgatok tekerőn", akkor már egy kicsit unalmas.

300 éve is popfeldolgozásban adták el a klasszikusokat

Az egész tekerőtörténetben talán a legizgalmasabb fejezet Nicolas Chédeville, XVIII. századi barokk zeneszerzőé. Ő pont ugyanazt csinálta, mint korunk lemezkiadói, melyek klasszikus rock-, pop- és komolyzenei slágereket adnak ki valami épp divatos stílusra hangszerelve: legyen az szaxofon, pánsíp, középvezetői jazz vagy épp gregorián.

Chédeville menő dudajátékos volt (pontosabban annak egy korabeli változatán, musetten játszott), de erre a hangszerre nem nagyon írtak darabokat akkoriban. Úgyhogy megszerezte az engedélyt, hogy néhány olasz zeneszerző művét feldolgozhassa. Így készült el többek között Vivaldi jól ismert Négy évszakából egy rövidített verzió, melyben duda vagy tekerőlant van megadva az egyik hangszernek. De ez nem volt elég: kötött egy titkos megállapodást is egy kiadóval, hogy Hűséges pásztor című, hasonló hangszerelésű saját művét is Vivaldi neve alatt adhassa ki, hátha úgy jobban megy majd. A sors iróniája, hogy a legtöbben azóta is inkább tekerőn játsszák ezeket az átiratokat duda helyett:

Aztán, ahogy az a divatokkal lenni szokott, a tekerőlant divatja is leáldozott: a hangszer ismét visszakerült a vak koldusok kezébe. Ott is maradt egészen a XX. század végéig, amikor megint csak eljött a reneszánsza: tessék megnézni, tele van vele a YouTube. Arról nem is beszélve, hogy egy jó tekerőt ma tudna nehezen tudna megvenni magának egy koldus, az ismét keresett hangszerritkasággá vált.

Zenetörténeti sorozatunk a jövő héten ismét jelentkezik, izgalmas sztorikkal és klassz zenékkel. Ne maradjatok le róla: kövessétek a Múltcore-t a Facebookon.