Olyan volt a kigyulladt erdő, mint egy szibériai hóvihar negatívban

18 (betonvasak között) ed03.png
2018.12.12. 16:33

A Stenk olvasói számára sem ismeretlen Duke Bluebeard minikiadójánál, a Left To Die Rexnél hozza ki legújabb EP-jét az Aluphobia néven alkotó Kiss R. Barnabás. Az MF című anyag a Stenken hallható először.

"Egy teljesen önmagáért való dolog" – mondta a kiadó indulásakor Duke Bluebeard a Keretnek a Left To Die Rexről, ahol az alapító Love című maxija után ezúttal a Stenken már szintén bemutatott Aluphobia négyszámos anyaga jön ki. (Az Afrika című EP-ről itt írtunk.)

És hogy mit jelent a címben szereplő MF? "Mental Fog, Motionless Fugue, Metal Face, Meanings Fade, Mysterious Feelings, Machine Flesh... De ez csak pár lehetséges szópár a rövidítés mögött, a betűk megfejtéseit szándékosan hagytuk nyitva" – mondja az alkotó.

Kiss R. Barnabás egyenként is mesélt az EP-n szereplő trekkekről:

MF:

Van egy alapdallam, amire felépül az egész. Aztán ennek fordításai – tükör és ráktükör – vannak egymásra rétegezve, elnyújtva, azután más regiszterben rárétegezve, az egész fordítva, tükrözve, és így tovább.  Ebből létrejött egy barokkos fonat, ami egy himnikus indulóvá evolválódott 9/8-os osztásban. A nagyívű szerkezetet tekintve tulajdonképpen ez egy folyamatos desztillációnak van kitéve, ami a végén minimálteknós menetelésbe torkollik, majd egy szétterült kristálytérben cseng le. Közben meglovagolunk egy morcos drone-t, átevezünk egy Oliver Messiaen-i tavacskán, meg benyalunk egy kis acidet.

Forest Fire:

Szerkesztési elvét tekintve egészen hasonló technikával jött létre, mint a címadó MF: megvolt egy alapdallam, amit különböző rétegekben egymásra fűztem. Találtam a YouTube-on egy videót, amiben oroszok autóznak végig egy kigyulladt erdőn, miközben fekete hamu száll az égből, körben pedig lángok mindenhol – mintha egy szibériai hóvihar lenne negatívban. Ez a videó magával ragadott, sokszor megnéztem akkoriban, amikor a tracken dolgoztam. A "forest" pedig rímel egy erdei bulira. Szóval olyan ez a szám nekem, mintha egy forest rave extázis tetőpontján egyszer csak kigyulladna az erdő. Madárcsiripelést és a természet hangjait senki ne keressen benne, ahhoz ki kell lépni a városból, amíg állatok és növények helyett autók meg rideg épületek lepik el azt.

Clean:

Bohács Tamással, b0h1-val van egy duónk Level16 néven, ami tulajdonképpen egy folyamatosan frissülő, improvizatív dj/live-szettel operál Richie Hawtinos felfogásban: 7 sávon keverünk, amire még rájön egy moduláris szinti, és így már alig felismerhető, miből építkezünk. Az egyik szettünkre készültünk éppen, b0h1 megmutatta az új Korg MS-20-asát, amivel egyből elkezdtünk modulálgatni; egy témára felvettünk egy csomó anyagot, amit aztán én otthon megvágtam és felépítettem. Végeredményben a trackben hallható minden hang az MS-20-ból jött ki. Az alap egy drone bassline, amiben nincs kétszer ugyanolyan ütem, de mégis ugyanaz – mint Hérakleitosz folyója. Erre rájön egy forgó (euklideszi) ritmusú dallam, majd a szintetizált dobok. A végeredmény pedig olyan, mintha egy féregjárat beszippantana egy euforikus hangulatú rave party közepébe.

Corporate Party:

A cím a Céges Buli sorozatra utal, mivel egy ott készült Level16-felvétel szintisávja az alapja. Felhőtlen, eksztatikus rave zene – ennél többet nem igazán tudok hozzáfűzni, de szerintem nem is kell, hacsak nem akarunk a kevésbé érdekes technikai részletekbe belemenni.

Az EP-t itt lehet elsőként meghallgatni:

Ne maradjon le semmiről!