A megfelelő tempó a lényeg

2009.08.10. 16:38
Az Index fesztiválblogja

Aktuális

 
A fesztiválról
The Offspring, Fatboy Slim, Placebo
Tovább »
Napijegy
10000 Ft
Bérlet
30000-45000 Ft
Sátorozás
van, bérlettel ingyenes
Sör
480 Ft
Lángos
500 Ft
 

Kiválasztottuk azt a tizenegy Tankcsapda-számot, ami szerintünk a legfontosabb a zenekar 20 éves történetében. Ezekről faggattuk Lukács László frontembert.

Baj van: Az első nóta az első Tankcsapda-lemezen. Akkoriban Debrecen belvárosában próbáltunk, és emlékszem, lementünk a próbahelyre, bepakoltunk, elkezdtünk zajongani, és egy óra múlva jött a házibácsi, hogy akkor ebből ennyi talán elég is lesz. Pont volt annyi időnk, hogy ezt a számot összerakjuk, tipikus háromakkordos punknóta, de ha játsszuk, ma is megmozgatja a közönséget.

Az élet a legjobb méreg: Egy másik gyakran játszott, akár kötelezőnek is nevezhető nóta. Ez volt az a szám, ami megismertette a zenekart a közönséggel. Még az eredeti felállásban vettük fel, és videóklip is készült hozzá. Nem úgy kezdtünk neki, hogy egy generációs himnuszt írunk, de valóban sok embert megszólított és megszólít még ma is. Jó tempójú nóta.

Jönnek a férgek: Az első album, amin már Cseresznye teljes jogú zenekari tag volt. Már az előző lemezen is gitározott, de ide hozott először témákat, például ezt a riffet is. Itt vált a Tankcsapda igazi rockzenekarrá. Ez egy olyan szám, aminek a szövege kortalan, a mai napig megállja a helyét, pedig Clinton már rég nincs a Fehér Házban.

Lopott könyvek: A negyedik albumon szerepel, az első nagy sikerünkön. Ez volt az első lírai Tankcsapda-szám, de amellett, hogy a szöveg szerelmes, attól még elég zúzós szám lett belőle. Nem túl bonyolult nóta, nem kell hirtelen akkordváltásokkal bajlódni, így koncerten el tudok merülni egy kicsit benne.

Rio: Ez is egy “első”, a zenekar első igazi könnyed, vidám nótája. Nem szándékosan alakult így, nem úgy mentünk le a stúdióba, hogy akkor most csinálunk egy teljesen más, újszerű albumot, de a Konnektor 576 hangszerelésében és a rajta levő dalok változatosságában tényleg különleges lett. Ha valaki meghallgatja a Riót vagy a Bárányt, meg nem mondaná, hogy ugyanazon az albumon szerepelnek. Még billentyűs hangszereken is játszunk rajta Cseresznyével, el lehet képzelni.

Fiúk ölébe a lányok: Az igazi fesztiválnóta. A szövegvilága és a stílusa is jelzi, hogy egy könnyed, szórakoztató dalról van szó, nem kell megmagyarázni, miért van benne a programban a fesztiválokon, és miért marad ki esetleg télen. Jó kis slágeres szám, beindul rá a nép.

Mennyország tourist: A nóta, amiről nem hittük volna, hogy ekkora siker lesz, és tessék. Ez volt az a dal, ami után sokkal többen megismerték a zenekart, mint korábban, imádták a rádiók, és ha mást nem is, de azt nagyon sokan megtudták, hogy van olyan zenekar, hogy Tankcsapda. Ezt a számot Tamással raktuk össze, de még Ottó dobolta fel, és ő szerepelt a videóklipben is. Mint oly sok szám esetében, ennél is a megfelelő tempó volt a lényeg, pont el kellett találnunk azt a bpm-et, amivel még pont jó, de nem gyors, lehet rá ugrálni, stb.

Ez az a ház: Fura, de ez a szám nem azonnal vált közönségkedvenccé, idő kellett ahhoz, hogy megszeressék. A videóklipje nagyon jól sikerült, bár a rendező elképzelése teljesen más volt. “Ez az a ház”, na akkor legyen lepukkant panel, a fater atlétában nézi a Junoszty tévét, mállik a vakolat, meg hasonló faszságok. Mondtuk, kösz nem, menjünk egy kastélyba, és csináljunk valami teljesen mást. A Mennyország touristhoz hasonlóan iskolapéldája annak, hogy a tempó milyen sokat számít. Először Fehérváron játszottuk, és a kislemez még akkor nem volt kint, mondtam a mikrofonba, hogy új szám jön, jó kis tempós téma. A második refrénnél már velem üvöltötték a sorokat, a koncert után mondta is Tamás, hogy ő sejtette, hogy ez lesz belőle. (Fejes: Nem nagyképűség, de majdnem minden esetben előre meg tudom mondani, mi lesz egy-egy szám sorsa, lesz-e belőle sláger, vagy sem. Erről is megmondtam.)

Agyarország: Két szempontból is fontos anyag, egyrészt ez volt az első teljes album, amit Tamással vettünk fel, másrészt ez volt az a korszak, amikor kívülről folyamatosan ütöttek minket, és arra vártak sokan, hogy mikor bukunk már meg. Új dobos, menedzser sehol, szívniuk kell, mondták sokan, erre olyan dac alakult ki bennünk, hogy úgy mentünk be a stúdióba, hogy most odabaszunk, nem szarozunk, felnyomjuk úgy, ahogy érezzük. Nem ez a lemezünk szól a legjobban, de igazán őszinte, mélyről jövő lemez, és ilyen a szám is. A közönség is azért énekli velük, mert pont olyan szövege van, amit ők is írnának, ha tudnának szöveget írni.

Adjon az ég: Fejes: Érdekes nóta, mert nem így indult, teljesen más tempója volt, és eleinte nem tudtam mit kezdeni vele. Aztán Laci megmutatta akusztikus gitáron, és kezdtem ráérezni, de a tempót lelassítottuk. Cseresznyének sem tetszett elsőre, de amikor rákapott, megszerette ő is. A klip is érdekes döntés eredménye volt, a Sonynál tanácsolták, hogy azonnal forgassunk erre egy klipet. Az MTV meg ki a akarta vetetni velünk a végét, amikor Lacit elütik, de ez egy másik történet.

Rock a nevem: Az az a szám, amit nem kell magyarázni. Ez rólunk a Tankcsapdáról szól, arról, amit képviselünk. A lemez címe is majdnem ez lett. Jó kis koncertnóta, látványos klip készült hozzá, nagy színpadon, pirotechnikával, lángcsóva mindenütt, az énekes haját fújja a szél. A nevem rock, ez van.