A Balaton Sound VIP-részlegében tilos készpénzzel fizetni, a pultos az erre a célra készített műanyag kártyát kéri, amire a fesztiválozó előzőleg pénzt töltött. A Sziget-csoport így tesztel egy új fizetési megoldást, ami más európai fesztiválokon már bevált, és később az összes magyar rendezvényen általános lehet. Lehet, hogy jövőre már csak kártyával fizethetünk a fesztiválokon.
A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy lelkes miniszoknyás hoszteszek megkörnyékezik az embert, rásóznak ingyen egy kártyát, amire a megfelelő ablaknál/bódénál akármennyi pénzt rak az ember, és már fizetheti is a gigaméretű mojitót. Gerendai Károly Sziget-főnök szerint ez azért jó, mert felgyorsul a folyamat, kevesebbet kell sorban állni, nem kell a visszajáró pénzzel húzni az időt, ráadásul tisztább a rendszer.
„A hatóságok folyamatos ellenőrzése mellett minél átláthatóbb a rendszer, annál jobb. Nálunk kétféle kereskedő van, az egyik a nagykereskedésen keresztül veszi, amit elad, a másik saját maga készítette terméket árul, és helypénzt fizet. A kártyás rendszerrel megoldhatjuk azt, hogy akinek kisebb a forgalma, mert nem központi helyet kap, akkor kisebb százalékot fizessen nekünk.”
Ha az ember regisztrálja a kártyáját, a fesztivál végén visszakapja el nem költött pénzét. Az elvesztett kártyát 500 forintért pótolják.
A kártyateszt első napján a 32 éves Adrienn fesztiválozó azt mondta, idegesíti a hoszteszek nyomulása, nem akarja regisztrációkkal és pénzfeltöltésekkel tölteni az idejét, inkább a VIP-en kívüli helyeken iszik, ahol bankjeggyel is fizethet. A 37 éves Attila viszont élvezi, hogy gyorsabban alkoholhoz jut, ugyanakkor azt is észrevette, hogy többet költ, mert kevésbé érzékeli a pénz fogyását.
A pultosok ki vannak készülve ettől az új rendszertől, azt mondják, egyáltalán nem kapnak borravalót. Gerendai Károly szerint ez csak szokás kérdése. „Ma már általánosan elterjedt Magyarországon a bankkártyás fizetés, ott is hozzáteszik a borravalót a vásárlók – mondta a Sziget-főnök, aki szerint azért is nagyszerű a kártya, mert személyes emlékként hazaviheti a fesztiválozó. – Minden újítás bevezetéséhez idő kell, a karszalagokat sem fogadták könnyen, ma pedig már teljesen megszokott rendszer.”














































Hozzászólások
2010.07.09 19:22:59f@szkivantöletek
Én sem vendéglátózom, de van rálátásom bőven és pusztulásnak indultak az agysejtjeim ennyi ökör hozzászólástól.
1.A borravalót nem a pultos, hanem a tulaj várja el!!!!!! Ezen elvárás számszerűsítve példaként vidéki városunk legnevesebb és egyben legforgalmasabb kocsmájában hétköznap 10% hétvégén 15% Ez annyit tesz ki, hogy egy hétvégi átlag napi 350-400 Ft forgalomra 52-60 000 Ft borravaló meglétét követelik a tulajdonosok a pultosokon.
2.Na mármost, amennyiben az összeg nem jön össze, mert mindenki rühell borravalót adni az alkalmazott rákényszerül, hogy kevesebbet töltsön a poharadba így termelve ki a megkövetelt pluszpénzt. A 10-15% plusznak mindenféleképpen meg kell lenni.
3. Amennyiben fent nevezett összeget becsülettel beverné a pénztárgépbe a pultos, másnap mehetne raportra. Egy 350 000 Ft-os forgalomra átlag 80 000 Ft-ot vernek be nagyságrendileg a többi zsebbe.
4. És, hogy a történet kicsúcsosodjon az alkalmazottak, vagy kékkönyvesek, vagy ha be is van jelentve 4-6 órában, ami nevetséges, mivel mindenki tudja még a tisztelt hatóság is, hogy több mint 10 órát dolgoznak naponta, így az órabérük jóval a minimálbér alatt van.
5. Összesítve a tulaj a forgalom 80 százalékát eltitkolva adómentesen zsebre vágja, a pultosokat pedig az általuk termel plusz 10-15% töredékéből kifizetik.
2010.07.09 19:26:59Dövan
2010.07.09 17:41:20 lolcatz
Ketten egyszerre, esetleg te egy picit előbb, odaérünk a pulthoz. Kitől kérdezik meg előbb, hogy mit szeretne inni? Esetleg emiatt belémkötsz, kit dobnak ki a kidobók?
2010.07.09 19:27:00f@szkivantöletek
Javaslom, ha legközelebb mész iszogatni, mondjuk a törzshelyedre és esetleg régebbről ismered a pultos lányt, van némi bizalom egymás iránt, hívd meg egy italra és kérdezz rá, vajon ott mik az elvárások és mennyi a fizetése.
2010.07.09 19:37:43S1lver
@faszkivantöletek: megegyszer, nem muszaj birka modon elfogadni azt, amit van, lehet ellene tenni. Erdekes modon Europa tobb orszagaban van rendesen mukodo szakszervezet, ontudatos dolgozoi garda. Magyarorszagon mi van? Nagy kussolas es beletorodes mindenbe, majd csendben lopas.
A felesegem ovono, o volt az egyetlen, aki felemelte a hangjat a kollegaiert, a tobbiekert, ha valami erdekserelem erte, sikerult is kiharcolnia mindent, ami jogosan jart neki. Bezzeg amikor a tobbieken volt a sor, fuluket-farkukat behuzva bologattak a fonokuknek. Igy lofaszra sem jut az orszag.
2010.07.09 19:40:59six76
tapstaps!!!f@aszkivantöleteknek igaza van...mondjuk kiváncsi lennék hogy az a gyökér aki nem ad borravalót, akkor is ilyen fillérbaszó-e amikor a csaját viszi szülész orvoshoz, vagy ott is megkérdőjelezi ennek létjogosultságát...lehet szidni
2010.07.09 19:42:31Lacika100
S1lver van aki nem teheti meg, mert van családja és arra gondol, mi lenne akkor ha elveszíti az állását. sajnos Magyarország ilyen ország és nem is fog változni szerintem sohasem .
2010.07.09 19:44:41S1lver
@Lacika100: kapaszkodj, nekunk is vannak gyerekeink es hiteleink, de amikor a fonokom elkezdett baszakodni, felalltam es elkuldtem az edesanyjaba, majd kerestem egy masik allast. Aki mer, az nyer.
2010.07.09 19:49:27six76
tapstaps!!!f@aszkivantöleteknek igaza van...mondjuk kiváncsi lennék hogy az a gyökér aki nem ad borravalót, akkor is ilyen fillérbaszó-e amikor a csaját viszi szülész orvoshoz, vagy ott is megkérdőjelezi ennek létjogosultságát...lehet szidni
2010.07.09 19:49:53TheElf
Jobb helyeken elvárás: A pultos legalább 2 idegennyelven beszéljen, nem árt, ha bármixer, nem árt ha a vendég kérdéseire tud válaszolni, ezen felül kötelező a kedvesség, mert így tudja megtartani a hely a jobb vendégeket. És ugye ebben is van annyi pénz mint a stiklikben. A fizetőképesebb, igényesebb vendégkört kell megtartani, ezeken több a haszon és nem megy el annyi pénz bírságra sem.
2010.07.09 19:53:58feci70
Vazze! Ennyi közgazdász és okostojás elkelne a parlamentben. Voltam vendéglátós, de nem védem őket. Mindenki maga választja a foglalkozását. Szánalomból soha nem adok. Egyszerű a történet: mosolygom és kérek, mosolyog és ad. Nem mérlegelek, hogy megéri-e vagy sem. Szimpátia kérdése. Ti mindig számoltok, hogy mennyire széles a mosoly..? Mennyi a mosoly és kedvesség árfolyama a tőzsdén? 10HUF/db 200HUF/db? Szánalmas. Ennél sokkal több pénzt elbaszunk hülye dogokra.
Ilyen faszsággal képesek vagytok órákat eltölteni. Igen, én is hülye vagyok, mert elolvastam.
2010.07.09 19:54:55GPS fun
Ez főképp a fesztivál szervezőjének éri meg.
Jobb sápot tud lehúzni a jól menő büféstől. Azonkívül képben van a forgalommal kapcsolatban.
2010.07.09 19:55:57feci70
Bocsánat: nem dogokra hanem dolgokra.
2010.07.09 19:56:01TheElf
Hozzáteszem: El kell dönteni valaki le akarja inni magát, vagy szórakozik, beszélget, s teljesen mindegy, hogy sör van előtte, kóla, ásványvíz, fröccs vagy tea, a célja a kultúrált szórakozás - akár a fesztiválon is.
Ha valaki le akarja inni magát akkor olcsó italt keres, az árba nem fér bele a kiszolgállás, az árverseny kódolja az elvárt borravalót, a csalásokat, stb.
Ha valaki kultúráltan akar szórakozni és kifizeti a reális árat, akkor ott a borravaló inkább értékes visszajelzés arról, mennyire vagy elégedett és sokkal kevésbé elvárás.
2010.07.09 19:57:40_John_Doe_
Igen az Allianz lufi Arénában és szinte az összes tengerjáró hajón is ez a rendszer van. Hajón a végén levesznek kötelező borravalóra.
Gyorsabb és az ember többet költ.
Ez szinte csak az üzemeltetőnek jó, kevesebb emberrel tud ugyanakkora forgalmat elérni.
Gondolom az átlag csóró fesztiválozó úgysem tesz rá többet, mint amennyi pénze van, azt pedig úgyis elinná,
tehát ettől nagyobb forgalmat nem nagyon lehet várni.
2010.07.09 19:58:36MikeeMikee
Ilyen rfid-s kartyam nekem is van csak OTP-s ( paypass ), mondjuk meg sehol nem lattam leolvasot hozza :D
2010.07.09 20:02:33SÜN
logikus..igy megtobb penzt tud kilopni/tisztara mosni
2010.07.09 20:02:48feci70
TheElf ott a pont! Aki be akar baszni vegyen a sarki kisboltban egy kétdekást meg ócsó tecsó sört.
A Volton pia nélkül is jól éreztem magam a barátaimmal. Találtam kedvemre való (magyar) zenét és jót kajáltam, pesti árakhoz képest nem volt horror.
2010.07.09 20:08:23feci70
Schobert Pákó: Alapból nem jár. A jatt olyan, mint a prémium. Azért kapja valaki, mert valamit "hozzátett". Szerintem.
2010.07.09 20:13:10LamaLama
a kártyán maradó, el nem költött pénzzel mi lesz?
2010.07.09 20:19:14feci70
A tanár nem, de a kukás kap rendesen jattot...
Kérdezz utána! Lehet, hogy szívesen cserélnénk fizut velük.
2010.07.09 20:21:49_John_Doe_
A maradék pénzt 3 órás sorban állás után visszakapod.
2010.07.09 20:22:38LP075
Könnyű dumálni, hogy az a dolga, meg, hogy nem kötelező pultsnak (benzinkutas stb9 lenni.
Cinikus duma, hogy "tetszett volna tanulni".
1. nem mindenkinek van rá pénze
2. nem egyformák a képességek
3. nem mindnekinek van rá lehetősége
4. Láttam én már többdiplomás embert is parkolóőrként gürizni, és nem az alkohol miatt csúszott oda.
5. a munka nem szégyen, vendéglátózni sem az, de a munkaadó igenis lehúzza az eladót.
Aki nem érti meg, hogy ma Magyarországon a borravalóból élnek az eladók, az nem tudja, hogy hol él.
Könnyű akkor dumálni, nagyképűsködni, ha megy a szekér, bulizni járhatsz, költheted apénzt és ugathastz, hogy "a pénzemért" ez meg az jár és kuss a pultosnak adja id egyorsan.
Az ilyenek lenézik a másik embert, pedig senki nem tbb amásiknál, csak azért mert ő a vevő a másik meg a "szolgája" az eladó.
Ne kerülj olyan helyzetbe, hogy megtapasztald a másik oldalt, pedig rádférne. eltűnne a nagy arcod.
2010.07.09 20:24:10LP075
A kuások dolgoznak a legnagyobb jattal. Ne tudd meg mennyi pénzt keresnek mellékesen. Igaz hogy sokan közülük elisszák meg játékgépbe szórják, de napi tízezreket akár.
2010.07.09 20:27:26Akitlosz
"A 37 éves Attila viszont élvezi, hogy gyorsabban alkoholhoz jut, ugyanakkor azt is észrevette, hogy többet költ, mert kevésbé érzékeli a pénz fogyását."
Ez az egyik oka, amiért az ilyen előrefizetős kártyás fizetési rendszer ki van találva.
A másik pedig az előrefizetés maga.
"Ha az ember regisztrálja a kártyáját, a fesztivál végén visszakapja el nem költött pénzét."
Ha! Előbb vacakoljon a fogyasztó kártyafeltöltéssel - valószínűleg nem akar kétszer, ezért annyi pénzt tölt fel rá, ami előreláthatólag elég lesz - aztán meg a megmaradt pénzért álljon sorba. Valószínűbb, hogy inkább vesz még valamit, az aprót meg veszni inkább hagyja.
"A kártyateszt első napján a 32 éves Adrienn fesztiválozó azt mondta, idegesíti a hoszteszek nyomulása, nem akarja regisztrációkkal és pénzfeltöltésekkel tölteni az idejét, inkább a VIP-en kívüli helyeken iszik, ahol bankjeggyel is fizethet."
Teljes mértékben igaza van.
Meg Pepe135 hozzászólónak is. Ha már egyszer úgyis vannak olyan kártyák, amelyeket a világon majdnem mindenhol elfogadnak, akkor egy csak most csak itt érvényes helyi kártya nyilvánvalóan extra nyerészkedési, bevételnövelési célokat szolgál, mert más értelme, haszna nincs.
"A pultosok ki vannak készülve ettől az új rendszertől, azt mondják, egyáltalán nem kapnak borravalót."
Minek vállalnak el olyan munkát, ahol amiért nem jár rendes fizetés?
A munkáltatójuktól célszerű fizetést elvárni, nem az ügyfelektől.
2010.07.09 20:27:59Akitlosz
A borravaló az ötvenes évek kommunista találmánya Magyarországon, most meg 2010 van. Az volt az értelme, hogy régen minden állami cég volt, így a borravaló feltalálásával és azzal, hogy az állam nem fizeti meg az orvosokat, a felszolgálókat, a benzinkutasokat, a taxisokat, stb. és rákényszeríti őket a borravalóból élésre megspórolt egy halom bérköltséget. S akkor még ugye SZJA nem volt, tehát senkit nem zavart, nem volt adócsalás.
2010.07.09 20:30:48Tesztelo.hu
És mit mondjak arra az esetre, amikor a kedves ügyfél telefonál, hogy zárás után 5-15 perccel tud ideérni várjam meg. Meg is várom, 4500 Ft-ot ad, amikor 4470-et kellene fizetnie, és simán visszakéri a 30 Ft-ot. És ez nem egyszer fordult elő. Én nem vagyok egy borravaló centrikus, de ilyenkor azért felmegy bennem a pumpa. Legközelebb alapból 10%-kal drágábban fogok ilyenkor mindent adni, és egy szava sem lehet senkinek. :)
2010.07.09 20:34:17TheElf
Akitlosz: Tudod miért nem tud többet kérni? Mert az átlag magyar-t nem az érdekli, hogy mindketten többet kereshetnének... Hanem az, hogy nehogy a másik jobban járjon. Dögöljön meg a szomszéd tehene is ugyebár.
Figyeld meg: Igen kevesen mondtuk azt a borravalóval lehet jutalmazni, differenciálni. A többi csak azt mondja, nehogymár a másiknak legyen pénze adómentesen.
2010.07.09 20:38:01six76
tapstaps!!!f@aszkivantöleteknek igaza van...mondjuk kiváncsi lennék hogy az a gyökér aki nem ad borravalót, akkor is ilyen fillérbaszó-e amikor a csaját viszi szülész orvoshoz, vagy ott is megkérdőjelezi ennek létjogosultságát...lehet szidni
2010.07.09 20:39:02yarisugi
Megáll az ember esze hogy ilyen idiótaságokon tudtok vitázn. Vazzer. Azt kéne észrevennetek, állatok, hogy ez egy fesztivál. Alkalmi sörsátrakkal büfékkel, alkalmi csaposokkal pultosokkal.
Nehogy már ugyanúgy gondolkozzunk itt borravalóról és kiszolgálásról. Kiszolgálás az baze, a villám a fejetekbe. Futószalagon basszák oda a tolongóknak a vizes sört. Ez nem vendéglátás, ez max itatás, majmok. Egy étteremben én is adok borravalót ha a pincér az elvárható nívót figyelmes szavakkal, mosolyokkal, apró figyelmességekkel egészíti ki.
Azok akik azért adnak borravalót hogy ne köpjék le őket, beszariak. Akik azért adnak mert jajszegény kiszolgáló ebből él, naiv balekok. Akik fesztiválon tülekedés közben képesek bemagyarázni magának hogy őket most itt kiszolgálják méghozzá kurvajól és ezért adnak borravalót, azok mutogatni való barmok.
És a sok vendéglátós szakértő itt arról elfelejt büfögni hogy a fesztiválokra a legfosabb, két hete rohadó husokat, korhadt zöldséget, lejárt szavatosságú dolgokat viszik ki. Nem véletlenül van annyi hús sütő büfé, jól összevágják, hagymával zsírral átforgatva majd te, kedves tökrészeg fesztiválozó megzabálod dupla áron, le öblited jó vizes sörrel, ablakmosóval meg faszesszel felütött kimért pálesszel, aztán ugyis telehányod vele a toitoit.
Semmit nem vennék ilyen helyen max palackozott ásványvizet amit majd én nyitok ki de arra is sajnálnám a pénzt amit elkérnek érte. Mert saját italt még vizet se engednek bevinni ezek a rablók.
Igy mulassunk szórakozzunk.
2010.07.09 20:39:34Akitlosz
Most viszont 2010 van és szerintem joggal várhatná el a vásárló, hogy a valós fogyasztói ár legyen feltüntetve.
Nem +ÁFA, nem +borravaló, nem +felszolgálási díj, nem +apróbetű, nem a"tájékoztatás nem teljeskörű és hasonló simlisségek.
Egyszer úgy alakult Tatán vacsoráztam egy elegáns szállodában, aztán pár nap múlva Budapesten a West Endben egy nem elegáns étteremben. (Még abrosz sem volt az asztalon.) Két és félszer drágább volt a Budapesti. Ráadásul a személyzet is jobban tudott viselkedni a tatai szállodában, mint Budapesten a West Enden.
Kifizettem a két és félszer annyit a kb. ugyanolyan termékért, de azt a nézést, amit kaptam ... Nem is köszöntek vissza később távozáskor. Gondoltam itt valami borravaló dolog lesz, megnéztem újra az étlapot. Akkor vettem csak észre, hogy az alján kizárólag angol nyelven ott van, hogy az árban nincs benne a felszolgálás.
Bevallom nem gondoltam volna, hogy Magyarországon magyarként egy magyar étteremben, ahol magyarok az alkalmazottak, a magyar nyelvű étlapon az angol szövegeket kellene tanulmányozni rendelés előtt.
2010.07.09 20:42:21feci70
Papichulo: a baksis nem (csak) magyar sajátosság..
2010.07.09 20:45:03Akitlosz
LP075
"5. a munka nem szégyen, vendéglátózni sem az, de a munkaadó igenis lehúzza az eladót."
Nem csak az eladót, hanem az államot is. Aki ilyen lehúzós jellem nem valószínű, hogy pont a vevőt kímélné, szóval nagy valószínűséggel a vendégeket is lehúzza.
A megoldás pedig nem a bűnrészesség. Nem elfogadható, hogy azért mert egyes vendéglátó tulajdonosok csalók, akik mindenkit becsapnak akkor ezért a vendégeknek valamiféle rosszul értelmezett szolidaritásból a szegény alkalmazottak iránt borravalót kellene adni.
Így soha nem lesz vége ennek a rendszernek.
Az alkalmazott ha akarna sem tudna tisztességesen dolgozni, mert a munkáltatója eleve olyan rendszert talál ki, hogy ha nem csal az alkalmazott is, akkor záráskor egyszerűen nem lesz annyi pénz a kasszában, amennyit le kellene adni a főnöknek.
2010.07.09 20:45:10pesti-budán
mi a f@sznak borravaló?fizessen a köcsög fönöke neki!!!nekem se,és más munkát végző,becsületes embernek sem fizetnek borravalót!ne sirjanak a pultosok nem kell ott dolgozni!ha meg véletlenül korházba kerül a pultos,fel van háborodva h.az orvos,ápoló tartja a markát...szánalmas ország vagyunk...
2010.07.09 20:47:47RAMBO
MICSODA???? Karszallagot akarnak??? Ez fertő!
Egyébként a cucc neve purse, elektronikus pénztárca. Kb. 15 éve hallottam róla az Europay tanfolyamon.
Valamiért nem terjedt el széleskörűen.
2010.07.09 20:49:47ivrilider
@AMDFan:
Ez csak Magyarországon van így, Dániában például rekordgyorsasággal lehet kártyával fizetni, szinte észre sem veszed, és már meg is vagy. Magad dugod bele a kis odaállított készülékbe, már-már idegesítően gyorsnak is kell lenni hozzá.
2010.07.09 20:50:07RAMBO
@Akitlosz: A borravalót már Dumas is említi a 3 testőrben, tehát biztosan nem mi, és nem a komcsi rendszer alatt találtuk fel.
2010.07.09 20:50:08Akitlosz
Na tehát az a megoldás, hogy az alkalmazottaknak korrekt ÍRÁSBELI munkaszerződést célszerű kötni a munkáltatóval és ha nem fizet, akkor beperelni. Ha leve úgy vállal munkát, hogy tudja és tudomásul veszi, hogy a főnök le fogja, akkor ugyan sajnálni lehet, de ha ehhez a rendszerhez a vendégek még mindig tovább asszisztálnak a borravalóval, akkor biztos nem is fog változni semmi.
Én kötelezővé tenném, hogy az árlapokon, étlapokon, a fogyasztói árat legyen kötelező feltüntetni, mert csak akkor lenne tiszta rendszer, nem az ilyen sehol máshol nem használt kártyás fizetéssel.
2010.07.09 20:51:20Fless123
Ha az ember munkát keres, akkor ilyenekkel szembesül:
1. munkahely
2. munkakör - mindenkihez kedves vagy, mosolyogsz, lecsapolod a sört, a vendégnek mindig igaza van
3. munkaidő: napi 10 óra
4. munkabér: havi 40e
ilyenkor el lehet dönteni, h kell-e a meló vagy nem.
miben több ez a munka mint egy telemarketinges, egy tatanítói vagy bármilyen másik, ahol a borravaló szóba sem kerülhet. mert beszól a részeg? édesanyámnak is beszól az iskolában a cigánygyerek, mégsem kap érte plusz pénzt.
2010.07.09 20:53:21Fless123
atiklosz így van, csak úgy változhat a rendszer, ha teszünk ellene, tehát nem adunk borravalót, építsék be a munkabérébe.
2010.07.09 20:59:51Akitlosz
Lesbőltámadó Ruhaszárítókötél
"Mondom ezt úgy, hogy már lassan 8 éve nem vendéglátózok. Erről legkevésbé a pultos tehet, hogy itthon ennek ilyen a kultúrája."
Ez nem kultúra, ez egyszerű bűnözés.
Tisztességes felszolgálónak nem való ilyen helyen dolgozni.
Mert azért nem mindenhol így van ám! Szállodában pl. hozzáír(hat)ják a végső szobaszámlához, és egy árva fillér borravaló nem lesz benne.
Ez így tisztességes.
Nem tudom miért lenne baj, ha minden pontosan annyiba kerülne mindenhol - nem csak a vendéglátásban - amennyi az árcédulán szerepel és nem kellene még ilyen olyan rejtett pontosan nem meghatározott extra költségekkel számolni.
2010.07.09 21:12:12Dövan
2010.07.09 20:39:02 yarisugi
"Akik azért adnak mert jajszegény kiszolgáló ebből él, naiv balekok."
Pedig bazmeg, de igen, a legtöbb helyen abból élnek. Van valami szar zsebpénz, a többi meg jatt.
2010.07.09 20:59:51 Akitlosz
"amennyi az árcédulán szerepel és nem kellene még ilyen olyan rejtett pontosan nem meghatározott extra költségekkel számolni."
Azért a 7-10%ot elég könnyű kiszámolni. A 10et pláne. Ha meg nem akarsz, mert mondjuk szar volt a kiszolgálás, vagy fillérbaszó vagy, akkor nem fizetsz jattot, tehát ettől nem kerül többe semmi.
2010.07.09 21:12:56DeadBodiesEverywhere
Minek borravaló?
Az árban benne van, az ételfutárnak (mint interfood, gastroyal) sem adok több pénzt mint amennyibe a honlapjukon megrendeltem. A pizzafutárnak sem kellene adnom.
Egy fesztiválon meg megint nem adok, a pultosok 80%-a akkor van ott először, nyári meló.
2010.07.09 21:15:43DeadBodiesEverywhere
Vagy a másik amikor megnézem az étterembe az étlapot és egyből az elején írják hogy az árban a borravaló is benne van.
Így korrekt.
Az árak is korrektek.
Nem kell azon gondolkozni hogy most mennyit is adjak, mikor legközelebb jövök ki köp bele a levesembe.
Mert miért nem a szakács kapja a borravalót? Ő tette a legtöbbet az ételemhez.
Fesztiválon kinyitni egy hűtőt, kivenni belőle 2 ásványvízet meg nem művészet hogy az "díjazni kellene".
2010.07.09 21:25:57Dövan
2010.07.09 20:51:20 Fless123
Az azért elég gyenge érv, hogy mivel egy tanító sem keres többet, akkor a pultos mit akar...
2010.07.09 21:26:31JohnMcClane
Hát basszus!!!!
Személy szerint az egyik szemem sír a másik nevet.
Sírás oka: A tavalyi év során a Szigeten az egyik pult alatt a tömegben PÉNZTÁRCA NÉLKÜL találtam 60000 forintot. Na az új rendszer miatt a jövőben ilyen biztos nem fog velem történni! :(
Amúgy ha olyan a rendszer mint a bankkártyás, akkor simán működik az átverés mert a terminálra olyan öszeget visz fel a pultos amilyet akar. te meg csak "leokézod". És sztem részegen még csak csak megszámolod h tizesből kapsz e vissza mondjuk ötöst, de a terminál kijelzőjét tuti nem nézegeted.
Nevetés oka: Az bizti, hogy egyszerűbb lesz a dolog, pláne ha már előzetesen (nem csak a fesztivál bejáratánál kígyózó sorban) fel lehet tölteni a kártyát.
2010.07.09 21:29:21gfromthe1
DeadBodiesEverywhere!
Akkor remélem teleköpködik a kajádat, látszik közöd sincs az ilyenekhez. Vágod aki a vendéglátásban dolgozik, és nem tulajdonos, az a jattból él. A pultos, a pincér, a szakácsa a gastroyal a pizzás. Gondolkozz el ezen egy kicsit...
2010.07.09 21:35:28fda
az ötlet nem haszontalan, adószempontból és a zsebtolvajok miatt sem. Bár nem értem, miért nem lehet normális bankkártyát használni inkább: ha az ötlet beválik, minden rendezvényen, vagy bevásárlóközpontban ilyen saját kártyákat osztogatnak majd?...
a kártyát már feltalálták, nem kell újra felfedezni...
2010.07.09 21:42:37S3D
Ujszilvasi motoros talalkozon mar 15 eve is ugy volt, hogy a taboron belul csak a helyi -papir alapu - fizetoeszkoz az ervenyes. Bodeban 1 helyen lehetett venni (minden regisztracio nelkul). Kb 20 Ft volt 1 ilyen 'devils dollar', es minden kerek osszegbe kerult. Tenyleg sokkal gyorsabb volt a kiszolgalas. De nem volt regisztracio, chipes kartya, tukmalos hostes stb...
2010.07.09 21:51:38Fless123
de miért ebből él? mert egy lúzer? és ehhez nekünk mi közünk??
2010.07.09 22:00:23bgstar
Ez a rablás egy formája. az üzletek pénzét a sziget kft. a saját számláján kamatoztatja esetleg akár rövidtávon be is fekteti. az elszámolási időt akár 90napban is meghatározhatja. a gerendai vagyona talán nem elég busás és még egy bőrt leránt a fesztiválokrol pedig a frissebb program jobb
ötlet lehetne.
2010.07.09 22:01:23_John_Doe_
2010.07.09 21:35:28m fda
"nem értem, miért nem lehet normális bankkártyát használni inkább"
Mert egy bankkártya ellenőrzéshez elmegy a delej a jó isten tudja hova, ez pedig idő, költség (maga az infrastruktura kiépítése, szélessáv, miegymás), a helyi kártya pedig csak táboron belül ellenőrződik, olcsó pénzért.
2010.07.09 22:03:21_John_Doe_
Ja és egy Visa, EC, MC, stb. kártyakibocsátó meg nem semmi sápot húz az elfogadón. Ezért mondjuk csak egy sörnél szinte magasabb a kártya költség, mint a haszon.
2010.07.09 22:06:55yarisugi
Dövan:
"Pedig bazmeg, de igen, a legtöbb helyen abból élnek. Van valami szar zsebpénz, a többi meg jatt."
De én nem arra értettem a balekséget hanem arra hogy ne már hogy a pultost áldozatnak tekintsük. Ki az isten kényszeríti fegyverrel a pultosokat hogy genya cápa büféseknek éhbérért melózzanak? Ha meg ezt a melót választják akkor ez ezzel jár. Lehet fellázadni, szakszervezetet alapítani, lerántó főnököt felnyomni picsába az apehnek hogy csak úgy füstöljön.
A másik beszólásod is tök édi hogy az nem érv hogy a tanító is szarér hugyért dolgozik. Akkor, baszod, a pultosnak se legyen érv. Tanító vagy a hasonló bérért melózó nővérek munkája talán kicsit értékesebb társadalmi szempontból mint a részegeknek csapoló pultosé és őket is verik a hálás hátrányosok és se jatt se ingyen pia. Had inkább őket sajnáljuk már.
2010.07.09 22:10:51yarisugi
gfromthe1:
ezt a köpedék dumát bazmeg. Nem adsz borravalót akkor teleköpöm a kajádat, ez zsarolás. Akkor már miért nem rabol ki rögtön a pizzás gastroyalos? Minek hoz pizzát, minek a kaja meg a körités? Jöjjön kajakra.
Az ilyen gondolkodásu embereknek kéne a fejéát a seggébe beleverni jó mélyen. Szaros rabló kurva úristenit a büdös világnak XD
2010.07.09 22:19:52Karchy
Bekaphatjátok, ilyen t@kony rendezvényt meg sem közelítek. Ez kell nektek zsindex nation: NEW WOLRD ORDER - lófaszt a seggetekbe!
2010.07.09 22:24:57Ratface
>temabavago a Kutyaszoritoban nyito jelenete:
>[link]
>(3:57-tol) klasszikus...:)))
És most mindenki, (főként szcsongor) megtanulja a timecode-os linkelést a youtube-on :)
[link]
2010.07.09 22:33:31Androsz
Már megint egy újabb akció, hogy rászoktassanak bennünket a kártyák használatára a készpénz helyett. Kurvára elegem van belőle! Készpénzt én itthon ingyen tarthatok, a zsebembe is ingyen rakok át, amennyit akarok, és a feleségemnek is ingyen adhatom oda, ha az kell. Ugyan ezekért a manőverekért a kurva bankok sápot vesznek le, holott örülhetnének annak is, hogy pénzem náluk üdül. Ha valaki el akarja venni a pénzemet, akkor most ide kell jönnie és kitépni a kezemből. Ha kártyán tartom, akkor valami rohadék zseni a székében ülve is elvehetem tőle, és a bank még csak garanciát sem ad ilyen esetekre. De az is lehet, hogy egy hülye alkalmazott széthagyja a kártyaadatokat. Vagy csak egy faszfej programozó elcseszett valamit, és ezer ügyfélnek száll el valahová a megtakarított pénze. És ha valami nagy balhé történik (akár csak egy nagy napkitörés), amikor nincs sem bank, sem áram, akkor a készpénzt még használhatom bármi megszerzésére, a használhatatlan kártyával pedig hessegethetem a legyeket. Az állam ne kényszerítsen bennünket újabb sérülékeny modernizálásra, mint a digitális földi tévé- és rádióadás, például.
2010.07.09 22:41:57rath.dinen
Ez a kajábaköpés engem nem arra ösztönöz, hogy többet adjak, hanem hogy soha többet még csak a tájukra se menjek. Ezért öngyilkos stratégia ezzel fenyegetőzni. Mert mindig lesz 25 másik étterem, ahol nem köpnek bele a kajába. És ha a 25 másik étteremben is csikket vagy üvegszilánkot találok a kajámban, akkor még mindig főzhetek otthon.
Étteremben enni, fesztiválon sörözni kihagyható opció. Ha a pénzemért még meg is aláznak, fenyegetnek, akkor mi motivál arra, hogy odamenjek?
2010.07.09 22:43:41rath.dinen
Egyébként szerintem jó ötlet, de nekem az a karkötő rendszer tetszik, ami a strandokon szokott lenni. Olyan karkötő, hogy a megacsúszdán meg úszás közben sem esik le a kezedről. Akkor nem kéne aggódni, hogy tökrészegen elejted valahol.
2010.07.09 22:51:00mgrc
de srácok ennek az egésznek semmi köze a fogyasztóhoz. pusztán arról szól, hogy egy ilyen rendszer kizárja a szürke/fekete jövedelmet. nincs készpénz, nincs pult alól mért pia, nem számlázott pia stb. magyarul a vendéglátós nem tudja eltitkolni a jövedelme egy részét, ergo jobban dagad a szervező pénztárcája. a többi csak sallang.
2010.07.09 23:00:24Karchy
Annak viszont örülök, hogy a hozzászólók kb. fele még tud gondolkozni és felfogja, hogy a kártyahasználattal saját magát károsítja.
@Androsz: 100%
2010.07.09 23:36:45Martian
Ha kontrollálni szeretnéd a kártyád forgalmát, az mindenképpen több adminisztrációval jár. A pénztárcádban viszont meg lehet számolni a bankjegyeket és nem függsz egy mások által üzemeltetett infrastruktúrától.
2010.07.09 23:48:26huvosvadasz
Lófaszt szól ez erről. Arról szó, hogy kevésbé lehessen Gerendaiékat átverni. Na meg arról, hogy többet költs. Sorbanállni úgyis kell, csak most majd a feltöltésért (a pultosnak így is el kell menni a pénztárgépig és vissza). Lehet, hogy fizetnék viszont mobillal, vagy ha már RFIDs cucc, akkor mi a tökömért nem karkötő? Na mindegy, ezt majd faszán le lehet lopni távolról olvasóval...
2010.07.09 23:51:19afx
ugyan már. én tegnap voltam kint a soundon és vettünk ilyen kártyát, mert elkapott minket is a hostessük és hát miért is ne? kicsit furcsa volt, hogy előre fel kell tölteni pénzt meg aszittem, hogy majd nem fogom tudni, hogy mennyi pénzem van. de nem volt semmi gáz. az meg külön nagyon szimpatikus volt, hogy pikk-pakk lehetett a kártyával fizetni. borravalót nem adtunk :)
2010.07.09 23:56:51Androsz
Értem, világos, a kártyán mozgatott pénz forgalma ellenőrizhetőbb, mint a készpénzé. Az államnak ez feltételezhetően érdeke, az adók és jutalékok terheinek előírásos elosztása érdekében.
Csakhogy ha az állam egy előnytelen megoldásra akar rászorítani egy nagy tömeget, akkor eközben elfelejtik azt, hogy a pénz, akár bankjegy, akár néhány bit alakjában, csak egy értékmérő eszköz, amelynek az országos, sőt, világméretű használhatóságát az állam szavatolja. De a helyi pénzmozgás rengeteg más dologgal is kiváltható, és még csak pénz alakúnak sem kell lennie. Köthetők határidős szerződések, nemhivatalos váltók és értéklevelek írhatók, értékmérőként bármi más ritka dolog is felhasználható, cserekereskedelem is van a világ kezdete óta, barter üzlet is van, maga az állam folytatja a legtöbb ilyet, ráadásul idegen valuta is rendelkezésre áll, mint a horvátoknál és az ukránoknál volt, szóval ha az állam erőlködik, hamar válhat könnyebbé az embereknek saját, házi megoldásra váltania. És akkor nemcsak a pénzmozgás ellenőrzése csúszik ki az állam kezéből, hanem még a piacon levő összes mobil értékmérő áttekintésének a képessége.
Ez a módszer alkalmanként jó, mint egy ilyen népünnepély. A nagybani értékforgalom úgyis csak bitek alakjában megy már jó pár éve a tőzsdén és a többi szélhámosságban. A hétkoznapi életben percekre feltartani egy tíz másodperces üzletet, amíg felmutatom a csokit a pénztárosnak, leteszem az árát, és húzok kifelé, ráadásul még bizonytalanná is tenni vele a birtokba vett érték beválthatóságát, na, ez nagy öngól. Ez a technika nem alkalmas rá, csak kényszerrel. Abból meg nagy bukta lesz.
2010.07.10 00:10:39BöszmeBivaly
"A hétkoznapi életben percekre feltartani egy tíz másodperces üzletet, amíg felmutatom a csokit a pénztárosnak, leteszem az árát, és húzok kifelé, ráadásul még bizonytalanná is tenni vele a birtokba vett érték beválthatóságát, na, ez nagy öngól. Ez a technika nem alkalmas rá, csak kényszerrel. Abból meg nagy bukta lesz."
Szerintem félreérthettél valamit, ez nem olyan, mint egy hagyományos bankkártya, hogy lehúzza a leolvasón, akkor az elkezd percekig kommunikálni a központtal és utána mehetsz csak dolgodra. Ez szerintem sokkail inkább olyan megoldás, amit más országokban (pl. londoni közlekedési vállalat) már régóta alkalmaz, tényleg olyan, mint egy más formátumú pénztárca - bankjegy helyett arra a készpénzmennyiségre vonatkozó információ "van benne", amivel feltöltötted (mínusz persze az, amit már költöttél belőle). Szerintem talán a feltöltős mobilhoz lehet kicsit hasonlítani, ebből a szempontból, ott is előre fizetsz, ott is addig használhatod, amíg a pénz tart.
2010.07.10 00:11:52BöszmeBivaly
Az lemaradt, hogy ez se tart tovább pillanatoknál (csak addig, amíg a leolvasó elé tartod a kártyád)
2010.07.10 00:27:06Androsz
Félreérthető voltam. Ez a dolog itt, most egyszerűbb, mint a szokásos bankkártyás vásárlás. Helyi megoldás, amely nem igényel komoly biztonsági ellenőrzést, hasonló gátakat. Ezt a rendszert nem fogja egy hacker megtorpedózni, valószínűleg, mert nem keresne vele sokat, és ez a rendszer talán nincs is úgy szétteregetve a világban, hogy mindenki rajta tanulhassa a hackelés művészetét. Az viszont máris gyengéje, hogy szemre nem látni, hogy mennyi pénz van még rajta, és megállapodhatunk abban, hogy buli és gépesített ivászat alkalmával nem érdemes az összeg fejbentartását elvárni a jónéptől.
Sokkal komolyabb baj, hogy ha te csak odatartod a kártyát, akkor nem lehetsz teljesen - eléggé - biztos abban, hogy a kártyáról mekkora összeg lett levonva. Ha a csapos 399 forint helyett puszta véletlenségből 3999-et üt be, akkor a már megfelelő mennyiségű véralkoholszinttel büszkélkedő vendég talán észre sem veszi, hiszen annyi 3-ast és 9-est lát már maga előtt mindenfelé, hogy meg sem tudja őket számolni. És ha észreveszi, utólag, akkor jöhet a huzavona, és száradjak el, ha van arra is lehetőség, hogy a pénztár a kártyára bárhogy is visszajuttasson pénzt, a szükséges jóindulatról már kár is beszélni.
Ez technikai, gyakorlati probléma, egy helyi eljárás gyengesége, amely jelzi a problémákat, ha gyors is. Az országos rendszer, amelyről mérgesen írtam, ehhez képes még lassú is, és a világ bármely pontján meglékelhetó. Amelyet ráadásul az állam már kötelezővé tett sok ember számára a fizetés átvétele céljára. Amelyről a delikvens a pénzét akkor tudja a kezébe venni, ha még külön fizet is érte.
2010.07.10 00:43:09az ördög bibliája
Jól jár vele a tulaj, mert:
- a pultosok nem tudják lenyúlni a kápét a pult alól
- nem fognak ingyen piát osztogatni, mert nem érdekük
- többet fogyasztanak a vendégek
- mindent nyomon tud követni, átlátni, statisztikákat készíteni, és ezek alapján terveni illetve változtatni, javítani!. Pl. zárt klubokban ha a kártyán van betétdíj, azaz az emberek vissza adják távozáskor, akkor a nap végén pontosan látja mikor hányan jöttek, mentek, átlagosan mennyit tartózkodtak a klubban, mennyit fogyasztottak stb. Vagy éppen melyik DJ-re jöttek sokan, melyiknél mentek el sokan, stb. Vagy melyik pincér melyik időszakban adott el sok piát, melyik pia népszerű, melyik nem, melyik időszakban kéne akciókat csinálni, hogy többen legyenek, ilyesmi... a lehetőségek határtalanok.
Jól jár "állam bácsi" is, mert kevesebb a fekete/szürke bevétel és megkapja a sápját
2010.07.10 00:51:06az ördög bibliája
jól jár vele a pultos, mert:
- nem kell a visszajáróval, számolgatással bajlódnia
- nem gyanúsithatja meg a főnök, hogy lopja a készpénzt/borravalót a pult alól
- a valós teljesítménye/munkája alapján kapja a borravalót!!! Ugyanis a rendes helyeken ez úgy megy hogy minden pultosnak van saját kis kütyüje, ami pontosan logol mindent. Mikor miből, mennyit adott el aznap este, és ennek egy bizonyos százalékát kapja meg borravalóként! Azaz az ár tartalmazza a borravalót/felszolgálási díjat is. Ráadásul "igazságosabbb" is a rendszer, mert egy nagyon kedves és rendkívül szorgalmas, de kevésbé dekoratív pultos is valóban annyi borravalót kap, amennyi járna neki, és a nagyellű, szőke, de unott pofájú, kelletlen és lusta picsa nem kap aránytalanul többet.
2010.07.10 00:56:55az ördög bibliája
Jól jár a vendég, mert:
- kényelmesebb és gyorsabb a fizetés
- gyorsabb a kiszolgálás
- mivel csak 1x vezsi elő a pénztárcáját, valószínűtlenebb, hogy elhagyja.
- reggel ötkor is ugyanolyan kedvesen és előzékenyen fogják kiszolgálni, hiszen a pultosok érdeke is hogy minél többet adjanak el, hiszen ebből kapják a borravalójukat!
- van lehetőség a törzsvendégeknek V.I.P kártyát adni, ami mondjuk credit-es (utólag kell fizetni), vagy bemehetnek vele az oldalsó forgókapun és nem kell sorba állniuk a bejáratnál, vagy kedvezményt kapnak bizonyos dolgokból, vagy pontokat gyűthetnek, stb. stb..
2010.07.10 01:01:49az ördög bibliája
Mielőtt megkérdeznétek, igen én ilyen rendszerek forgalmazásával foglalkozom, de ez itt nem a reklám helye, szóval akir érdekel a dolog úgyis megtalál a guglival.
És nem, a Gerendainak nem mi csináljuk.
Mindenesetre szórakoztató volt olvasni a kommenteket, és érdekes volt látni, ahogy jöttek a jogos kérdések és a válaszok is! Egyedül talán a borravaló kérdésre nem érkezett megfejtés. Bár igaz, hogy a cikk e tekintetben félrevezető volt, ugyanis azt állította, hogy ezzel a rendszerrel nem kapnak a pultosok semmit. Ez igy nem igaz, ha helyesen használnák tényleg mindenki jól járna vele ...
2010.07.10 01:17:58az ördög bibliája
@Androsz:
"Az viszont máris gyengéje, hogy szemre nem látni, hogy mennyi pénz van még rajta, és megállapodhatunk abban, hogy buli és gépesített ivászat alkalmával nem érdemes az összeg fejbentartását elvárni a jónéptől."
-->> Ez is könnyedén megoldható, ugyanis vannak kihelyezve külön erre szolgáló info pultok, amik egy egyszerű kijelzőnből állnak, csak oda kell tartanod a kártyádat és azonnal kiírja mennyi van rajta, illetve mikor, mennyit és mit vettél eddig.
"Sokkal komolyabb baj, hogy ha te csak odatartod a kártyát, akkor nem lehetsz teljesen - eléggé - biztos abban, hogy a kártyáról mekkora összeg lett levonva. Ha a csapos 399 forint helyett puszta véletlenségből 3999-et üt be, akkor a már megfelelő mennyiségű véralkoholszinttel büszkélkedő vendég talán észre sem veszi, hiszen annyi 3-ast és 9-est lát már maga előtt mindenfelé, hogy meg sem tudja őket számolni. És ha észreveszi, utólag, akkor jöhet a huzavona, és száradjak el, ha van arra is lehetőség, hogy a pénztár a kártyára bárhogy is visszajuttasson pénzt, a szükséges jóindulatról már kár is beszélni."
-->> Ez is megoldható. Egyrészt a pultos nem üt be semmilyen összeget, hanem magát a terméket üti be, pl 1 whisky-kóla, 2 sör. Nem kell összeadnia vagy ilyesmi, a mobil kütyüje megoldja ezt helyette és a pontos összeget vonja le. Másrészt az is lehetséges, hogy mindezek után kíírja az összeget a kijelzőre és neked kell "leokézni" egy nagy zöld gombbal vagy ilyesmi. Harmadrészt a vendéglátosnak semiképpen sem érdeke, hogy beépítsen valami lehúzást a rendszerbe, mert hosszú távon többet veszít (vendéget és pénzt is), mintamit nyerne egy két átvert vendégen. Negyedrészt, ha valamilyen véletlen folytán mégis tévedés történne (nem szándékos), akkor az kideríthető és orvosolható, hiszen a rendszer pontosan feljegyzett minden tranzakciót.
2010.07.10 01:32:18El Argentino
Lacika100: Lacika-lacika a rendőrnek sem adunk borravalót ha megbüntet, pedig ő is a munkáját végzi. Töltsd ki a sörömet aztán köszönd meg, hogy van munkád. Ne szarjál sünt, öklendezd fel! :D
2010.07.10 01:38:19v2peti
A borravalónak csak ott lenne helye, ahol a szolgáltatásban nagy a szubjektív tényező. Pl. felszolgálás. Lassú-e a pincér vagy jó-e az étel. Itt a kötelező borravaló ezt a méricskélést megakadályozza, míg a dupla borravaló (kötelező+önkéntes) túl drága. Egy pultos vagy egy pizzás esetén nem szabadna engedni, hogy ez legyen a fő bevételi forrás. Az orvosnál vagy az autószerelőnél sem.
Az előbbinél a hálapénz rendszer egy elavult szocialista csökevény, míg az utóbbinál a szolgáltatás elég drága ahhoz, hogy még borravalózzon is az ember.
2010.07.10 03:09:08Androsz
@az ördög bibliája:
A kártyát ellenőrző szerkentyű, amely, úgy látom a fogalmazásodból, már üzemel, fontos és jó dolog, rendben is van. A másik példa 1. pontja nem rosszabb, mint bármelyik pénztár, tehát rendben van. A 2. pont kicsit halvány, mert ezen a fesztiválon egy részeg fazon, máshol, egy boltban pedig egy bátortalan, rosszul látó, bizonytalan vagy befolyásolható ember veszélynek van kitéve. ("Azt a zöldet nyomja már meg, mama, nem érünk rá estig.") A 3. pontot a benzinkutasok mocsok dolgai és a néha hallott több százezer forintos pohár borok esetei kétségessé teszik. A 4. pontról pedig elmondom egy személyes tapasztalatomat.
...
2010.07.10 03:09:40Androsz
...
A budapesti Könyváruházban vettem valamit kb. 700 forintért, kétezressel fizettem. Figyelmetlen voltam, érdekes módon pont most, ezt kiszagolhatta a pénztárosnő, és csak 1000-ig adott vissza, én pedig felvettem, elmentem. Az ajtóban vettem észre a dolgot, visszaléptem reklamálni. Nem voltak sokan, még csak fel sem tartottam vele senkit, aki rám hörgött volna, hogy minek tökölök, neki megy a helikoptere. Mondtam, hogy csináljon kasszát, lássuk, ki téved. A spiné elkezdte számolgatni az egyforintosokat, aztán a ketteseket. Ezer forintos hiba ellenőrzésére. Odajött egy másik eladó, hogy mi van. Egy darabig ő is nézte a jelenetet, aztán én is, majd odatettem a háromszáz forintot, hogy akkor ez is az övé lehet, és otthagytam a picsába, költse gyógyszerre. A kollégáját mindenesetre elgondolkodtathatta a spontán utolsó lépésem. Ennyit az orvoslásról egy teljesen behatárolt, áttekinthető, rendezhető, egyszerű esetről. Egy dolgot meg kellett tanulnunk mindannyiunknak az Elektromos Művek, az adóhivatal és a többi bandától: ha több pénzt adtál ki a kezedből, mint kellett volna, megöregszel, mire visszakapod, ha visszakapod egyáltalán.
5. pont: bármilyen programba tíz perc alatt beleírom, hogy a kijelzett összegnél 10 forinttal többet vegyen le a kártyáról. Ugye világos.
2010.07.10 04:56:20huvosvadasz
Szerintem itt nem a kártyán van a pénz. Akkor túl könnyű lenne csalni, illetve a csalásmentes változat túl bonyolult lenne. A kártyán (mint a bankkártyán) egy azonosító van, az egyenleget pedig egy központi szerver tárolja.
Namost, mivel ez egy rádióval leolvasható azonosító (RFID), ezért úgy lehet ellopni azt, hogy észre sem veszed. RFID olvasó már mobiltelókban is van, de persze aki rá akar állni erre, az majd csinál kicsit pöpecebb hardware-t, amivel mondjuk félméterről is leolvasható a cucc. Koncerten ez bőven elég. Sok is. Pillanatok alatt ki lehet zsebelni néhány tíz embert.
Ez a dolog igazi szépsége amellett, hogy "regisztrálnod" kell a kártyád ahhoz, hogy visszakapd a pénzed. Miért is? Tudom, tudom, ha elveszted... jó duma. Inkább azért, hogy mégtöbb adatot gyűjtsenek rólad (lásd a napojkban a kocka.blog.hu-n tárgyalt botrányosan szar és szintén indokolatlan adatgyűjtést tartalmazó online szigetjegy vásárlást).
Mert ha én bevállalom annak a kockázatát, hogy az elhagyott kártyámat bukom, akkor nem kellenek az adatok. Persze amúgy sem kellenek, mert elég ehhez egy jelszó, egy külön ellenőrző kártya (papíron, QR vagy vonalkóddal pl.), stb. Sőt, ha már kártya (és nem mondjuk karkötő), akkor eleve ezt kéne használni, és kész. De szakértőt (mármint függetlent) megkérdezni megint nem sikerült. Jött valaki a megoldásával, jól adta elő, aztán megvették azt.
2010.07.10 08:21:45Dövan
2010.07.09 22:06:55 yarisugi
Pedig a pultos igencsak áldozata a helyzetnek. Az, hogy nem lázadnak, érthető, hiszen szinte mindenhol ugyanaz megy. Pont azért, mert általában nincs nekik annyi tartalék pénzük, hogy ne dolgozhassanak hónapokig.
Az is borzasztó szomorú, hogy egy tanár vagy nővér esetleg kevesebbet keres, de ezért nem adni borravalót minimum hibás helyzetfelismerés. Azt sem mondja senki, hogy a gyerekeid osztályfőnökének ne adj évzárókor egy borítékot. Vagy a kórházban ugye ez szintén bevett dolog. Ez egyébként része a társadalmi szolidaritásnak, mert a polgárok kisegítik egymást akkor, amikor az állam nem tudja megfelelően ellátni a szerepét.
2010.07.10 09:39:35BabberBauer
Azzal a hozzászólóval értek egyet, aki azt mondta, hogy a fesztivált nem szabad összekeverni a pultozással.
Ahol 30 percet kell sorbaállnom ahhoz, hogy megkapjam a söröm/rövidem/fröccsöm akármim, ott max kerekítem az összeget, de borravalót nem adok.
Személy szerint ott adok borravalót, ahol úgy érzem, kiszolgálnak. Értem ez alatt, ha kérek több jeget, kapok, ha kérek több citromot/koktél cseresznyét, kapok. És aki jobban meglódítja a Bacardis üveget, annak én se leszek hálátlan.
A taxisnak is csak akkor adok borravalót, ha nem kerülőúton visz haza.
Hogy a témához is hozzászóljak, nekem tetszik ez a kártyás rendszer.
Nem feltétlenül gondolnám úgy, hogy többet költenék ezzel a verzióval. Buliba is úgy megyek el általában, hogy annyit teszek csak a zsebembe, amennyit arra az estére szánok. Itt se lenne másként.
2010.07.10 09:46:36Akitlosz
RAMBO
az egy dolog, hogy mindenkinek szíve joga borravalót adni, ha akar.
De az nem elfogadható, hogy ez kötelező, elvárt valami legyen.
Kaszinókban is szabad borravalót adni, ha a vendég úgy érzi, de a személyzetnek TILOS bármiféle ráutaló magatartást tanúsítani.
(2) A játékkaszinó alkalmazottai a játékkaszinóban a (3) bekezdés kivételével borravalót nem fogadhatnak el.
(3) Amennyiben a Szerencsejáték Felügyelet az alkalmazottak számára borravaló elfogadását az engedélyben lehetővé teszi, erre a célra közös tartókat kell elhelyezni. Az alkalmazottnak közvetlenül felajánlott borravaló elfogadása tilos.
(4) A (3) bekezdésben meghatározott esetben az SZF az engedélyben a közös tartókba helyezett borravaló legfeljebb 50%-ának felosztását engedélyezheti.
2010.07.10 10:10:38nullszaldo
Ez az egész arról szól hogy sokan fogják rajtahagyni a megmaradt pénzüket, mivel csak a sziget után 30 napig férhetsz majd hozzá az egyenlegedhez. Mondjuk tegyük fel mindenki rajtahagy 1000 forintot ezt beszorzod a látogatók számával napi mondjuk 30000 ember ezt beszorzod a fesztivál napjaival 5. 1000 x 30000 x 5 = 150 milla Na ezt berakod a bankba ami szépen kamatozik és Gerendai Nullszaldó Karcsibácsinak egy évig havi majnem egy millát hoz. A következő szigetig amikor újra feltöltheted. Most csak a szigetet számoltam és a Volt meg a Sound nem volt benne. Szóval mindenkinek jó szigetelést.
2010.07.10 10:13:17az ördög bibliája
@Androsz
nem azt állítom, hogy ez egy csalás biztos rendszer, minden rendszert ki lehet játszani.
De, ha tényleg normálisan használnák, akkor nem a vásárló lehúzása lenne a cél, hanem a vásárló elégedettsége, hiszen a pultos is meg a tulaj is így jár jobban. Ha te észreveszed, hogy valahol köcsögölnek/lehúznka, soha nem mész többet oda.
Ezért ez a kártyás dolog nem kifejezetten a fesztiválokon jó, hanem mondjuk egy jobb diszkóban/clubban.
Tudom, tudom, ez magyarország, de a lehetőség adott, hogy egy jó redszerhez, csak fel kéne nőni....
2010.07.10 12:42:20Svartalfar
Szevasz Jatt!!! Gerendai öregem, azt hittem ennél pofátlanabb már nem lehetsz! És mégis. Írta itt valaki korábban, hogy szakszervezet kell. A szakszervezetbe a tulajdonosok tömörűlnek nem a melósok ezt mindenki tudja aki a vendéglátóban dolgozik. A másik meg, hogy aki a fesztiválokon dolgozik annak a 80%-a diák, köze nincs a vendéglátáshoz így szakértelmet nem várhatunk el tőlük. Borravalót jól esik kapni mert elismerik a munkádat de ezzel a rendszerrel megint csak a főnök zsebét tömik!
Ja és még valami: azért arra gondoljatok valaki csak jattot ad fizetésnek!!!
2010.07.10 12:52:34wjozsi
@Svartalfar: Az, hogy valaki csak jattot ad fizetésnek, az mégis szerinted kinek a hibája? Nem a fizetés módját, nem is a jattoló vagy nem jattoló vendéget, hanem a vendéglátó tulajdonosát illesd kritikával.
Szerintem ez a kártyás rendszer jó, a borravalót sem zárja ki, csak épp követhetővé teszi. Kicsi, de hasznos lépés az adócsalók ellen, akik pedig - ne áltasd magad - nem valami megfoghatatlan Államtól, hanem közvetetten Tőled vagy Tőlem lopnak.
2010.07.10 13:17:59Luella Menendez
Szerintem a Sziget is egy népbutító szar és káros a mentális egészségre...
2010.07.10 13:28:19cadmagician
nem értem a vitát. írja ki, hogy pl 400 huf a sör, és legyen benne a borravaló. faszt kell itt fokuszpontizálni, sajnálni. aki kurvának szegődik, ne sírjon ha basszák. vagy írja a blokkra, hogy 400 huf a sör, és 15% a szervizdij, végösszeg 460. majd még én érezzem rosszul magam, hogy most keveset adtam, vagy sokat adtam. a pultos van én értem, nem fordítva. legyen korrekten kiírva hogy mennyit kell fizetnem, és eldöntöm hogy kell vagy nem kell. ennyi.
2010.07.10 14:16:32zé2
Sziasztok, itt olvasgatok aztán csöppet kiakadtam.
1. a borravaló után ma már a legtöbb vendéglátós kénytelen adót fizetni, ugyanis állambácsi sem hiszi el h havi 40ezerből elboldogulsz, ha pultos/ felszolgácska vagy. tehát egy reálisabb összeget célszerű bevallani, mert biza nézik, h miből fizeted a lakás/kocsi törlesztődet
2. amit a számlán 10-15% százalékban megjelenni látsz tőlünk nyugatabbra, esetleg más földrészeken az NEM jatt, hanem a szervízdíj
2010.07.10 14:20:03DeadBodiesEverywhere
én cadmagiciannak adok igazat, leszarom hogy nevezzük, borravaló vagy szervízdíj
azt mondják meg mennyit kell fizetnem és semmivel sem többet, ne nekem kelljen eldöntenem
ha kell ott fogyasztok, ha nem akkor elmegyek máshová
2010.07.10 14:20:55zé2
az ilyen fesztiválokon mint pl a BS, a legtöbb pultos egyáltalán nem szórakozásból dolgozik, hanem mert pl a diákmelos cégek kiközvetítik.
Tudjátok sajnos nem mindenkinek állják a szülők a cehhet ilyen-olyan okból.
ebből következik, hogy bár gyakorlat lehet hogy van, de szakképzettség az nem sok van.
2010.07.10 14:25:41zé2
az meg amit itt az elején olvastam kifejezetten felháborított! hogy a pultosok választották, hát ugy kell nekik...
ez az ország sajna nem épp a korlátlan lehetőségek hazája, tehát szegény ember vízzel főz, a diák meg elmegy szépen dolgozni amikor csak teheti, h ne csupasz seggel álljon neki a világnak a diplomaosztója után huszonpár évesen.
2010.07.10 15:24:03Akitlosz
ördög bibliája
"Harmadrészt a vendéglátosnak semiképpen sem érdeke, hogy beépítsen valami lehúzást a rendszerbe, mert hosszú távon többet veszít (vendéget és pénzt is), mintamit nyerne egy két átvert vendégen."
Ez egy stabil, hosszú távra tervező üzletben lehet így van, de egy pár napos fesztiválon nem valószínű.
Gyakran előfordulhat, hogy a vendég először és utoljára jár ott mindenképpen - akkor is ha amúgy elégedett - mert pl. messze lakik és az is, hogy a személyzet is először és utoljára dolgozik ott - akkor is ha mindent jól csinál, mert csak szezonális munka.
Vagyis legfeljebb a tulajdonos szervező számol hosszú távra, a vendégek, személyzet jó részét nem igazán érdekli, hogy milyen lesz jövőre, mert soha többet nem jár arra.
(Ezért vágják át mindenhol szívesebben a turistákat, mert úgysem jön vissza, és még a nyelvet sem érti.)
2010.07.10 15:35:55Akitlosz
"nem jatt hanem szervízdíj" :-)
Nem piros, hanem vörös.
Nem veder, hanem vödör.
Írták mások is, tök mindegy mi a neve, a lényeg az lenne, hogy pontosan annyit kelljen fizetni, amennyi az árlapon, árcédulán szerepel, és nem valamiért valamennyivel többet.
Az sem fog soha hat deci sört kapni, aki egy korsóval kér.
2010.07.10 15:44:31huvosvadasz
Vicces, hogy mindenki elakadt a jattnál. Hogy jár-e, jár-e mindig (nyilván nem, de ez egy érdekes játékelméleti/motivációs kérdés), és rosszul jár-e piszok mód a pultos.
Halló, ébresztő! Nem fog piszok mód rosszul járni az összes pultos, mert ennyi hülye ember nincs. Sőt, jól fog járni, mert tudni fogja, hogy mennyit fog keresni, most meg nem tudja. Nem tudom, hogy hogy veszik fel őket, de van egy sanda gyanúm, hogy nagyon-nagyon minimális fizetéssel (gondolom azért bejelentve, mert egész biztosan keményen ellenőrzik a helyeket). Szóval most az lehet a felvételi beszélgetésen, hogy gyere, kapsz napi 3000 Ft-ot, ingyen belépőt, amivel két egész koncertet megnézhetsz a sziget alatt, jó buli lesz, és borravalóból simán összehozod a napi plusz hét rugót... A szám most mindegy, a lényeg az, hogy bemondanak egy ellenőrizhetetlen ígéretet, és a piac törvényei miatt (ha nem is annyi, amennyi), de ez bele van kalkulálva a dolgozó bérébe.
Kurva egyszerű belátni: a csapos minden bevételt beleszámol, amikor eldönti, hogy kell-e neki a meló, az alkalmazó meg a minimális összeget akarja kifizetni, amiért megkapja a megfelelő minőségű (hahaha, töketlen, lassú, gyakran pofátlan) munkaerőt. Vagyis, ha van jatt, akkor belesaccolja azt is, a csapos nem keres jobban, mintha nincs. Ha viszont nincs jatt, akkor a csapos pontosan fogja tudni, hogy a feszt végén mennyi pénzt kap mennyi munkáért, nem várja el azt szájhúzogatva a vendégtől.
2010.07.12 05:15:21zsirfeka2
Picit elcsuszott ez a kommentelosdi. Nem a borravaloadasrol szol a cikk ha jol ertem, hanem a KP-nelkuli fesztivalozasrol!? A borravalo-csokkenes az egyik -velt vagy valos - mellekhatas.
A masik, hogy
2010.07.12 05:38:20zsirfeka2
Picit felrecsuszott ez a kommentelosdi ;-)
a kerdes hogy jo-e egy KP-nelkuli fesztival jovore?
Ennek egyik - velt vagy valos - mellekhatasa a kevesebb borravalo.
A masik hogy nem kell penztarca?
Hogy tobbet koltunk mint KPval?
Hogy gyorsabb lesz a kiszolgalas?
Hogy le lehet tiltani ha elvesztem, mig a penztarcat nem?
Hogyha aramszunet van akkor sort sem kapok?
2010.07.13 15:09:02k13
4 ből 2 napig egyáltalán nem működött még a VIPben sem! kint pedig 5ből 1 hely fogadta el (Y)
bravó.
hiába működik vmi európában az nem jelenti azt h nálunk is fog. pedig én is használtam volna.
2010.07.20 11:28:42tbea89
Szerintem jó az ötlet, nekem mindenképpen praktikus, mert fesztiválokon csak egy övtáskát hordok magamnál, és elég kényelmetlen a pénzt, főleg aprópénzt benne tartani, mindig kotorászni, plusz csörög összevissza, megkarcolja a mobilomat stb....
Azt meg én nem értem, miért kéne a Szigeten borravalót adni egy pultnál, ahol sokszor ráadásul tök igazságtalanul mondjuk 10 olyan embert szolgálnak ki előttem, akik utánam érkeztek, csak benyomakodták magukat. Persze ez nem a pultos hibája, nyilván nem arra figyel, ki mikor hova tolakodik. De ettől függetlenül se értem...nem hozza ki a megvett cuccot, és semmi pluszt sem ad. Szóval...?
2010.07.20 11:31:46tbea89
Ja még valami: egyik évben egy barátnőmtők ellopták a Szigeten a pénztárcáját, amiben az összes igazolványa is benne volt. Tehát ez rengeteg utánajárást is magával vont. Ha ezentúl "csak" a kártyádat lopják el, amit ráadásul le is tiltathatsz, az szerintem igazán sokkal szerencsésebb szerencsétlenség!