Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMBukhat a Part-szervezők másik fesztiválja is
Úgy tűnik, a második fesztiválra sem mehet el érvényes jegyével az, aki még az agárdi Partra vett heti bérletet. A velencei-tavi r’n’b, trance és bikinifesztivál szervezői a július 28-ai kapunyitás előtt két héttel ismerték el hivatalosan, hogy nem lesz buli a tónál, de az iparági pletykák már hetekkel azelőtt arról szóltak, fizetési gondjai vannak a rendezvénynek. A Part szervezői július 14-én még azt mondták, mindenkinek visszaváltják a jegyét, de amikor megjelentek az első csalódott vásárlók, kiderült, kézpénzt senkinek nem adnak, mondván, a belépők érvényesek az augusztus 23. és 26. között megrendezendő orfűi Alteregóra. Arra a fesztiválra, amely a Fishing on Orfűt szervező Lovasi András szerint nemcsak ellopta a harmadik éve sikeres rendezvényük koncepcióját, de még a honlapjukat is egy az egyben lemásolták.
Shaggy helyett Depresszió
Tehát elvileg egy hónappal később, 150 kilométerrel arrébb bulizhatnának a Part fesztivál károsultjai, ráadásul olyan fellépőkkel, akiket Akon vagy Shaggy rajongói valószínűleg füldugóval is csak fintorogva tudnak befogadni. A szervezők szerint ugyanis a Road vagy az Aurora koncertjére kéne metálos fejkörzést végezniük azoknak, akik Shaggy bikinis seggrázására fizettek be.
Az orfűi fesztiválra ráadásul 4777 forintért lehet bérletet venni, míg a Partra 25 ezer forintért is árultak heti jegyet. Az Alterego szervezői szerint azért nincs ezzel gond, mert a rendezvény átveszi a Part közel százötven fellépőjét is, a nagy sztárok kivételével szinte mindenkit. Vagyis ha úgy számolunk, hogy egy Akon-koncert ér egy Kerozint, pénzünknél vagyunk.
A baj az, hogy az Alterego hivatalos Facebook-oldala alapján a Part százötven fellépője közül eddig csak Ollie Goedicke, művésznevén D.O.N.S. mondott igen a felkérésre. A Facebook-oldalon egyébként elkeseredett trance-rajongók próbálnak tízezer forintért megszabadulni 25 ezer forintért vett hetijegyüktől, de nincs kereslet, hiszen hivatalosan még mindig ötezer forintnál is kevesebbért adják az Alterego bérletét.
A kemping nem tud róla
Egyre több jel mutat azonban arra, hogy az sem jár jól, aki hajlandó megbarátkozni egy új szubkultúrával, és a Bombastic helyett jót pogózna az Idorura. Az Alterego is bajban van ugyanis, a hivatalos honlap hírei szerint például lemondott Tóth András, a fesztivált szervező cég ügyvezető igazgatója, ráadásul egy ideje a site-on megadott hivatalos információs vonalon is csak hangposta fogadja az érdeklődőket.
A Facebookon és honlapjukon is azt állítják az Alterego szervezői, hogy a rendezvény nem marad el, de ennek ellentmond, hogy a fesztivál helyszínéül hirdetett orfűi Panoráma Kemping tulajdonosa szerint nincs is szerződésük.
“Többszöri megkeresésünkre sem tettek eleget előlegfizetési kötelezettségüknek, megszakadtak az egyeztetések. Ennek alapján valószínűsíthető, hogy Orfűn az Alterego Fesztivál nem kerül megrendezésre!” - áll a kemping hivatalos közleményében.
Ráadásul csütörtökön az Alteregón fellépő művészeket képviselő menedzserek közös közleményben jelezték, a fesztivál indulása előtt 19 nappal még mindig nincs érvényes szerződésük a szervezőkkel. Ráadásul a fellépők szerint a szervezőket sem telefonon, sem emailen nem tudják elérni egy ideje. A közleményt majd két tucatnyian írták alá, köztük Subb Bass Monster, Gangxsta Zolee, az Irigy Hónaljmirigy, a Magna Cum Laude és a Magashegyi Underground menedzserei is.
Az ügyben szerettük volna természetesen elérni a Part fesztivál és az Alterego szervezőit, de ez sehogy sem sikerült. Annyit lehet tudni, hogy a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság is vizsgálatot folytat a Partot szervező Agárdi Fesztivál Kft. ellen, de ők is azt ajánlják, hogy aki vissza szeretné kapni a pénzét, indítson polgári peres eljárást.
Persze 25 ezer forintért sokan nem perelnének, ezért alakult meg egy pertársaság, ami a károsultakat képviseli.Ez nemcsak a szervezőkkel, de a Ticket Próval és más jegyértékesítőkkel szemben is képviseli a károsultakat, mivel álláspontjuk szerint a jegyértékesítőkkel kötöttek szerződést azok, akik rajtuk keresztül vették a belépőket. A pertársaság károsultak jelentkezését várja, a károsultaknak szóló honlapon lehet többet megtudni a működéséről.
Nem elég ellopni egy ötletet
Hogy miért bukik be egy fesztivál? Bukovinszky Béla, a Hegyalja főszervezője szerint leginkább azért, mert a legtöbb új fesztiválszervező azt gondolja, elég némi pénz és kapcsolati tőke, a koncepcióhoz pedig egy már működő ötlet lenyúlása. A piacra belépők azonban nem számolnak azzal, hogy egy külföldi fellépőket is felvonultató rendezvény költségvetésé minimum 200 millió forint, ráadásul az első évben várhatóan nem lesz nyereséges.
“Egy sikeres fesztiválhoz szükség van egy jól átgondolt üzleti tervre, arra, hogy a szervezők hosszú távra gondolkodjanak, de mindenekelőtt türelemre. A fesztivál jellemzően nem olyan befektetés, ami azonnal megtérül” - állítja Bukovinszky, aki szerint a teljes piacot, valamint a jelenlegi gazdasági környezetet figyelembe véve ez a helyzet nem ideális új rendezvények indításához. Szerinte a piac telített, sőt túltelített, ráadásul a válság a keresletet is szűkítette.
“A legtöbb végül megbukó fesztivál tulajdonosa nem azért vágott bele a rendezvény szervezésébe, hogy mindenképpen csődbe vigye a rendezvényt, aztán lelépjen az elővételben elkelt jegyek árával” - véli Gerendai Károly, a Sziget főszervezője, aki szerint a piacra újonnan belépők egyszerűen azt gondolják, hogy egy fesztivál csak annyiból áll, hogy lefoglalják a helyet, meghívják a fellépőket, bérelnek egy színpadot, és beszedik a jegyek árát. Pedig a sikereshez Gerendai szerint üzleti koncepció kell. Látni kell, hogy hol vannak még lefedetlen területek a piacon, ismerni kell a célcsoport igényeit, és nem árt tudni, hol és hogyan szükséges kommunikálni a rendezvényt.
“Egy fesztivál a legritkább esetben sikeres az első évben, ha minden jól megy, és a rossz idő sem ront el semmit, három-négy év kell ahhoz, hogy önfenntartóvá váljon” - véli Gerendai.
“A Balaton Sounddal nagy szerencsénk volt, hiszen már az első évben nyereséget termelt de a szerencsére nem lehet üzleti tervet alapozni. Az idei Stargarden előtt például úgy tűnt, hogy ez ugyanúgy megtalál egy piaci rést, mint annak idején a Balaton Sound. A célcsoportnak az előzetes felmérések alapján tetszettek a programok, a kutatások alapján tudnak és hajlandóak is költeni, a siker mégis jelentősen elmaradt a remélttől." Gerendai szerint kiegyensúlyozott gazdasági környezetben is több év, mire egy fesztivál stabil szereplőjévé tud válni a piacnak, de ilyen túlkínálat és gazdasági válság esetén gyakorlatilag esélytelen betörni. Egyébként is várható, hogy le fog tisztulni a kép, azaz néhány fesztivál el fog tűnni.
A piacot deformálja az, hogy számos fesztivál önkormányzati és állami támogatással valósul meg, olyanok is vannak, amelyekre nincs valós igény, így a többi könnyen ellehetetlenül.
Rovataink a Facebookon