Mobiltelefonnal sem olcsóbb a sör

2011.08.09. 20:11
| Módosítva: 2011.09.20. 10:48
Még csak 250 szakértő teszteli a Vodafone mobilos pénztárcáját, de jövőre már országszerte elterjedhet a modern és kényelmes fizetési módszer. A mobilszolgáltató nyílt rendszert akar létrehozni, amelyhez bárki csatlakozhat.

Kormányok, pénzintézetek és kereskedők küzdenek azért, hogy visszaszorítsák a készpénz használatát, mert a papír elkopik, körülményes a szállítása, az évezredes fizetési rendszer megérett az átalakításra. A digitális pénz lendületes növekedés előtt áll, iparági guruk szerint 2015-ben már 588 millióan használják pénztárcaként az okostelefonjukat. A Vodafone azt szeretné, ha Magyarország lakossága is a júzerek közé kerülne.

A mobilszolgáltató a bevezetés első lépéseként a Sziget fesztiválon teszteli új rendszerét. A zártkörű béta tesztben az alkalmazottaknak és nagyjából két tucat újságírónak osztottak ki 250 Samsung Galaxy S Plus okostelefont, amelybe beleépítették a Metapay által működtetett Fesztiválkártyát. Ez a költőeszköz nagyjából pont működik, mint a Sodexho kajautalvány: lejárati idejéig költhetjük el az elfogadóhelyeken.

A Vodafone választhatott volna olyan okostelefont is, amelyben gyárilag benne van a pénztárcát kezelő NFC-csip (ilyen például a Nexus S), de ehelyett a Gemaltótól vettek pár száz SIM-kártyát, amelyen lifeg egy nagy antenna és egy rádiós csip, és azt rakták egy normál androidos mobilba. Ez a csip tárolja többszörösen titkosított adatainkat, ezt olvassa le a pénztárgép. A plasztikkártyához képest annyi újdonság van a mobilosban, hogy nem kell állandóan a feltöltőpontokhoz rohangálni, a Vitamax SIM-ről pár gombnyomással lehet pénzt áttölteni a fesztiválkártya egyenlegére.

A Szigeten zajló tesztet továbbiak követik majd, a Vodafone keresi a digitális pénz iránt érdeklődő partnereket. A SIM-kártyával egybeépített NFC-csip csak átmeneti megoldás, jövőre már mindegyik gyártó telefonjaiban ott lesz a mobil pénztárca által igényelt technológia, mondta Nyéki Zsolt, a Vodafone mobilkereskedelmi szolgáltatásokért felelős területvezetője. Ha a kereskedők, illetve hatásukra a mobilszolgáltatók is NFC-s mobilokat igényelnek a gyártóktól, akkor jövőre már sok ilyen készülék lesz a boltokban, véli a szakember.

Sörpróba

Nekem tetszik, hogy a mobilba költözhet a pénztárca, mert nem szeretek készpénzzel vacakolni. Néhány kételkedő kollégám azonban a fesztiválkártyában az ördögöt látja, és furcsa elképzeléseik vannak arról, miként próbálják lenyúlni az ártatlan bulizók pénzét. Egyikük azzal az ötlettel állt elő, hogy a bevételével elégedetlen hamburgeres a hóna alá csapja a pénztárgépét, a Prince sikítozásaitól ájuldozó tömegben az emberek farzsebéhez dörgöli leolvasóját, és mindenkinek leszámláz egy-két sajtburgert. Úgyis részegek mind, és nem tudják majd bebizonyítani, hogy nem ettek nála.

Ez a bizarr tranzakció kivitelezhetetlen, tudtam meg a Fesztiválkártya kezelőjétől, mert minden egyes tétel árát kézzel kell bepötyögni a pénztárgépbe, ami általában konnektorról megy. Ráadásul a leolvasót közel kell vinni a kártyához, ami nem biztos, hogy a farzsebben van. Gyorsan gyanúba keveredne a tömegben pénztárgépező hamburgeres, ettől a módszertől nem kell tartani.

Kollégám másik ötlete az volt, hogy majd kétszer számlázzák ki a sajtburgert, mert a vevő figyelmetlen, és később úgysem tudja bebizonyítani, hogy csak egyet evett. Állította, hogy egy korábbi fesztiválon így járt, vett egy gyrost, de kétszer számlázták ki neki.

A fizetési rendszer működtetői szerint ez sem okozhat gondot. Persze pénzügyi kultúra is kell a kártya használatához, nem lehet hebehurgya módon odatenni, visszahúzni, összevissza lóbálni.

A fizetés úgy történik, hogy az ember odamegy a pulthoz, rendel, és megvárja, hogy az ár megjelenjen a leolvasón. Itt lehetne leleplezni a rosszindulatúan feltételezett sumákságot, ha más ár jelenne meg. Ha a leolvasón pont az a szám látható, ami a SÖR felirat mellett van a táblán, akkor bátran odatehetjük a kártyát, és már mehetünk is.

Mindezek tudatában sikerült bebizonyítani, hogy a vásárlás elbénázható.

Rátöltöttem 5000 forintot a mobilban lévő kártyára, és elindultam sörért. Tettem egy kis kört, és mivel sehol nem láttam fehér kártyaolvasót (technikai okokból a mobilt csak ez olvassa le), visszatértem a Vodafone-torony melletti pulthoz. Rendeltem, megvártam a leolvasón megjelenő összeget, 530 forint, stimmel, odaraktam a mobilt, egy pillanatig a pénztároslányokra figyeltem a pénztárgép helyett, aztán szóltak, hogy hibás volt a tranzakció. Valóban, ezt írta ki a leolvasó. Odaraktam még egyszer a mobilt, az összeg megint jó volt, telefon el, sör el, én el. Pár perccel később megnéztem az egyenlegemet, mert a mobilon ez is bármikor lekérdezhető, és nem 1, hanem 2 sör ára hiányzott.

Mi a megoldás? Egyrészt az, hogy amikor az ember fizet, ne a pultoslányokkal foglalkozzon, hanem a pénzével. Az a bizonyos pénzügyi kultúra abban a pillanatban teljesen hiányzott belőlem. Utólag persze már nekem is eszembe jutott, hogy a pénztárgép nemcsak a rendelés összegét írta ki, hanem a vásárlás utáni egyenleget is. Tehát már ott észre kellett volna vennem, hogy 5000 mínusz 530 az nem 3940.

A kártyával és a mobillal is megakadályozható a túlszámlázás, mert a pultostól kérhetjük az utolsó tranzakció sztornózását. Arra mondjuk kíváncsi vagyok, hogy a hajnal háromkor 6 sört, 2 unikumot és 4 vodkát rendelő szigetelők mennyire tudnak a pénzre koncentrálni, és kimatekozzák-e fejben ezt az összetett kivonásos műveletet.

Forintos gépeltérítés

Ha józanul végiggondoljuk, készpénzzel is előfordulnak hasonló malőrök bármelyik kocsmában. A naponta több ezer ember kiszolgáló pultosok néha hibáznak, mondjuk kilencezer helyett nyolcat adnak vissza. Ha ott nem számoljuk meg a visszajárót, mert esetleg meglincselne minket a mögöttünk sorakozó kétszáz szomjas ember, akkor aligha állunk megint a sorba, hogy reklamáljunk a hiányzó ezres miatt.

Megpróbáltam reprodukálni a mobillal észlelt hibát, de egyszer sem sikerült. Még kétszer rendeltem ugyanannál a pultnál, odafigyeltem, és mindig pontosan vontak le. Vettem egy szűz fesztiválkártyát is, az is mindig jól működött. Talán a mobil rendszer nem tökéletes még, ami ebben a kísérletben előfordulhat. Azért tesztelik a rendszert, hogy amikor élesben bevetik, ne legyenek benne hibák.

Nekem úgy tűnt, a mobilos pénztárcának a jelenleginél okosabbnak kell lennie. Azt várom el, hogy a telefon csilingeljen és berregjen minden sikeres tranzakció után, legyen a kezemben a teljes számlatörténetem, és vásárlás közben is ellenőrizni tudjam az eladókat. Az én pénzem, az én adatom, és csak annak adom oda, akiben megbízok. A Vodafone és a Metapay is abban érdekelt, hogy ne legyenek panaszos ügyfeleik. Én megelőlegezem nekik a bizalmat, mert 2015-ben már nem szeretnék gyűrött bankókat és ósdi érméket használni. De figyelni fogok a pénzemre.

Vizslaverseny, daruvonulás és szarvasgombás lakoma

Nézz vonuló darvakat a Tisza-tavon, szarvasgombát kereső kutyákat Szilvásváradon! (x)

Wellness karácsonykor?

Szeretné pihenéssel tölteni az ünnepi időszakot? Foglaljon szállást időben!