A körülmények áldozata

2013.08.08. 18:31
Az Index fesztiválblogja

Aktuális

 
A fesztiválról
Koncepcionális, formai és tartalmi újítások sorát hozza az idei Sziget augusztus 5-12. között. Megalakul a Sziget Fesztiválköztársaság, tovább szépül a rendezvény és új programelemek is gazdagítják a felhozatalt. Az idei Sziget, ha úgy tetszik, még egy lapáttal rátesz az "élményfesztivál" koncepcióra. Ennek egyik leglátványosabb eleme lesz a Szigeten - most először - az ún. End Show. Az End Show - mint nevéből is látszik - a Sziget egyhetes élményhömölyére a fesztivál utolsó estéjén teszi fel a koronát. Vasárnap tehát a Nagyszínpad előtt, főműsoridőben egy rendkívül látványos vetítéssel, tűzijáték-, fény- és lézer show-val búcsúzik az idei Sziget. A pirotechnikai és fényeffekteket gazdagon felhasználó záróbuli zenei kíséretére a szervezők a világ első számú DJ-jét, David Guettát kérték fel, aki élőben szolgáltatja majd a zenei aláfestést. A Kelet-Európa Vurstli idén is a már megszokott játékossággal fogadja az emigrálni vágyókat. Az idei tematika a 60-as, 70-es évek hippi korszaka. A hozzá tartozó mozgalmak béke és szabadság vágyát finoman "elv"-társítják a Sziget Fesztiválköztársaság filozófiájával. Hosszú haj, csőfarmer, peace & love! A Kelet-Európa Vurstli ruhagyárában elkészíthetjük a saját szabadságunkat szimbolizáló fesztiválkösztümünket is. Ami a zenekarokat illeti, az idei Sziget nagyszínpados kínálatában lép fel a nemrég újra aktivizálódott spanyol Ska-P, amely már többször is játszott a Hajógyári-szigeten, 2005-ben például gólyalábakon és Bush-álarcokban. Szintén visszatér a brit Skunk Anansie, amely énekesnője, Skin vezetésével 2011-ben adott emlékezetes koncertet a Szigeten. Dizzee Rascal, a népszerű brit rapper, a grime-mozgalom talán legfontosabb képviselője ugyancsak fellép a fesztiválon, akárcsak az Editors, a posztpunk mozgalom egyik legkarakteresebb zenekara, valamint a szintén brit énekes-slágergyáros, Alex Clare, valamint az elektronikus, metál és rockzenei elemekkel kísért hardcore zenét játszó Enter Shikari, továbbá a legendás britpop-formáció, a Blur vagy a német Die Arzte. Az A38 színpadon ad koncertet az idei Szigeten az észak-londoni énekes-gitáros-dalszerző, Michael Kiwanuka, és jön a punk-rock zenekarok és zenészek tucatját inspiráló Los Angeles-i Bad Religion is, amely tavaly adta ki tizenhatodik albumát. Fellép az A38 sátorban a lassú tempójú, hűvös és melodramatikus alternatív popszámokat író francia előadó, Woodkid, a svéd indie rock formáció, a Peter Bjorn & John, Katy B brit énekesnő, dalszerző, a dubstep kultúra egyik fontos képviselője, Netsky belga drum'n'bass előadó, a pszichedelikus rock albumával tavaly az egész világot elbűvölő ausztrál Tame Impala. Jegyek: Mínusz 1. napi jegy - augusztus 5. - Cipő Emlék Nap Elővételben augusztus 4-én éjfélig: 4 900 Ft Augusztus 5-én és a helyszínen: 5 900 Ft 0. napi jegy - augusztus 6. - Quimby és Muzsikás nap Elővételben augusztus 5-én éjfélig: 6 990 Ft Augusztus 6-án és a helyszínen: 7 990 Ft 0. napi jegy + "Quimby" könyv 1000 Ft-ért az első 5000 online jegyet vásárló vendégnek: 7 990 Ft Napijegy: 14 000 Ft Hazamenős bérlet: 58 000 Ft Ottalvós bérlet: 66 000 Ft Sziget - Budapest Citypass Érvényes 2013. augusztus 1. (csütörtök) 00.00-augusztus 13. (kedd) 24.00-ig, ára: 8 700.- HUF 48 órás Citypass: érvényes a kiváltás napjától másnap 24.00-ig, ára: 2 700.- HUF Karaván kemping jegy: 38 000 Ft VIP Kemping jegy: 38 000 Ft
Tovább »
 

Natascha Khan, ismertebb nevén Bat for Lashes először lépett fel Magyarországon, pedig a szintipopot, néha akár gregoriánt és new age-et is bátran használó énekesnő már 2006 óta a kritikusok kedvence. Eddigi lemezein nagyon ügyesen csinált monumentális dalokat abból a magányból, amit valószínűleg tényleg csak női énekesek tudnak igazán jól prezentálni.

Ha valakinek nem vitte volna el minden fesztiválkedvét Nick Cave, akkor még épp kényelmesen átérhetett szomorkodni egy kicsit. A 33 éves énekesnő harmadik lemezével érkezett a Szigetre, hogy az egész fesztivál talán legaktuálisabb fellépője legyen a Tame Impala mellett a leginkább szaunára hasonlító A38 színpadon. Talán az utóbbinak köszönhető, hogy mindössze félház lett a fellépésen, de végül kivételesen tényleg a közönségnek lett igaza.

A probléma az, hogy Bat for Lashes még legjobb pillanataiban sem tudott többnek tűnni, mint egy lazábbra vett Björk. Voltak remek dalok, Khan fantasztikus énekesnő élőben is, csak pontosan az hiányzott az egészből, amitől egy alapból magányos hangulatú dalokból álló koncert valahogy mégis közösségi élménnyé váljon.

Ez valószínűleg nem az énekesnő hibája, már ha azt nem számítjuk annak, hogy ilyen dalokat írt. Ő mindent megtett, menőn táncolgatott, szép volt a ruhája és jól is nézett ki, de ez sajnos nem tud meghatni többszáz olyan embert, akiknek a jó része már reggel óta piált. Ezért lehetett persze bármilyen jó az Oh Yeah, hathatott bármilyen felszabadítóan a Horse and I, egyszerűen élvezhetetlen volt az egész.

A legszomorúbb az, hogy folyamatosan ott motoszkált az emberben a gondolat, hogy itt igazából egy kurva jó koncertet lát, amit tönkre tettek a külső elemek. Szerintem soha nem mondtam még ezt, de vannak koncertek, amik tényleg működhettek volna, ha egy hőségriadóval terhelt fesztivál helyett egy átlagos méretű klubban történnek meg. Azt hittem, egy jó koncert helyszíntől függetlenül értékelhető, de sajnos tévedtem: Bat for Lashest tök szívesen megnézném az igazi A38-on, az viszont biztos, hogy fesztiválon soha a büdös életben nem megyek rá el.