A Rolling Stones-os nadrág története - !!!-interjú Nic Offerrel

2013.08.10. 15:55
Az Index fesztiválblogja

Aktuális

 
A fesztiválról
Koncepcionális, formai és tartalmi újítások sorát hozza az idei Sziget augusztus 5-12. között. Megalakul a Sziget Fesztiválköztársaság, tovább szépül a rendezvény és új programelemek is gazdagítják a felhozatalt. Az idei Sziget, ha úgy tetszik, még egy lapáttal rátesz az "élményfesztivál" koncepcióra. Ennek egyik leglátványosabb eleme lesz a Szigeten - most először - az ún. End Show. Az End Show - mint nevéből is látszik - a Sziget egyhetes élményhömölyére a fesztivál utolsó estéjén teszi fel a koronát. Vasárnap tehát a Nagyszínpad előtt, főműsoridőben egy rendkívül látványos vetítéssel, tűzijáték-, fény- és lézer show-val búcsúzik az idei Sziget. A pirotechnikai és fényeffekteket gazdagon felhasználó záróbuli zenei kíséretére a szervezők a világ első számú DJ-jét, David Guettát kérték fel, aki élőben szolgáltatja majd a zenei aláfestést. A Kelet-Európa Vurstli idén is a már megszokott játékossággal fogadja az emigrálni vágyókat. Az idei tematika a 60-as, 70-es évek hippi korszaka. A hozzá tartozó mozgalmak béke és szabadság vágyát finoman "elv"-társítják a Sziget Fesztiválköztársaság filozófiájával. Hosszú haj, csőfarmer, peace & love! A Kelet-Európa Vurstli ruhagyárában elkészíthetjük a saját szabadságunkat szimbolizáló fesztiválkösztümünket is. Ami a zenekarokat illeti, az idei Sziget nagyszínpados kínálatában lép fel a nemrég újra aktivizálódott spanyol Ska-P, amely már többször is játszott a Hajógyári-szigeten, 2005-ben például gólyalábakon és Bush-álarcokban. Szintén visszatér a brit Skunk Anansie, amely énekesnője, Skin vezetésével 2011-ben adott emlékezetes koncertet a Szigeten. Dizzee Rascal, a népszerű brit rapper, a grime-mozgalom talán legfontosabb képviselője ugyancsak fellép a fesztiválon, akárcsak az Editors, a posztpunk mozgalom egyik legkarakteresebb zenekara, valamint a szintén brit énekes-slágergyáros, Alex Clare, valamint az elektronikus, metál és rockzenei elemekkel kísért hardcore zenét játszó Enter Shikari, továbbá a legendás britpop-formáció, a Blur vagy a német Die Arzte. Az A38 színpadon ad koncertet az idei Szigeten az észak-londoni énekes-gitáros-dalszerző, Michael Kiwanuka, és jön a punk-rock zenekarok és zenészek tucatját inspiráló Los Angeles-i Bad Religion is, amely tavaly adta ki tizenhatodik albumát. Fellép az A38 sátorban a lassú tempójú, hűvös és melodramatikus alternatív popszámokat író francia előadó, Woodkid, a svéd indie rock formáció, a Peter Bjorn & John, Katy B brit énekesnő, dalszerző, a dubstep kultúra egyik fontos képviselője, Netsky belga drum'n'bass előadó, a pszichedelikus rock albumával tavaly az egész világot elbűvölő ausztrál Tame Impala. Jegyek: Mínusz 1. napi jegy - augusztus 5. - Cipő Emlék Nap Elővételben augusztus 4-én éjfélig: 4 900 Ft Augusztus 5-én és a helyszínen: 5 900 Ft 0. napi jegy - augusztus 6. - Quimby és Muzsikás nap Elővételben augusztus 5-én éjfélig: 6 990 Ft Augusztus 6-án és a helyszínen: 7 990 Ft 0. napi jegy + "Quimby" könyv 1000 Ft-ért az első 5000 online jegyet vásárló vendégnek: 7 990 Ft Napijegy: 14 000 Ft Hazamenős bérlet: 58 000 Ft Ottalvós bérlet: 66 000 Ft Sziget - Budapest Citypass Érvényes 2013. augusztus 1. (csütörtök) 00.00-augusztus 13. (kedd) 24.00-ig, ára: 8 700.- HUF 48 órás Citypass: érvényes a kiváltás napjától másnap 24.00-ig, ára: 2 700.- HUF Karaván kemping jegy: 38 000 Ft VIP Kemping jegy: 38 000 Ft
Tovább »
 

Alig pár hónapja járt Budapesten a !!! (ejtsd: chkchkchk), de Nic Offer és zenekara ismét idelátogatott, hogy a Sziget nagyszínpadán riszálja magát a legdögösebb diszkódobra és funky gitártémákra. A koncert előtt magával Offerrel beszélgettünk a Rolling Stones-os rövidnadrágjának történetéről, az újhullámos amerikai hiphopról és arról, miért nem volt menő Sacramentóban zenélni.

Muszáj megtudnom, hogy mi a története az A38-on is látott Rolling Stones-rövidnadrágodnak.

A georgiai Athensben turnéztunk a zenekarral, ahol találtam egy vintage ruhaboltot. Ott volt ez a rövidnadrág. Ahogy ránéztem éreztem, hogy ez szerelem első látásra. Az eladónő még meg is jegyezte, hogy jó bulit a buzinaciban. Természetesen ezt bóknak vettem.

A pesti koncerten teljesen átszellemülve felpattantál a bárpultra és a fejedre öntöttél egy korsó sört. Mennyire voltál részeg?

Semennyire, nem szoktam inni koncertek előtt. És bedrogozva sem voltam. Az ilyen dolgok csak úgy megtörténnek velem, aztán csak a koncertek után kezdem felfogni mit is csináltam.

A zenekar Sacramentóban alakult, ami mondjuk nem éppen egy Nashville, New York vagy Chicago, hogy zenei nagyvárosokat mondjunk.

Sacramentóban soha sem volt egy konkrét színtér, inkább csak sok zenekar, akik tisztelték egymást. Ráadásul a legtöbb együttes a városban kifejezetten furcsa, nehezen emészthető zenét játszott, úgy mint mi. Ezért sem mondja senki, hogy Sacramento a dancepunk fővarosa, mert Sacramentóban két hasonló zenét játszó együttest is nagyon nehéz találni. Legalábbis a '90-es években így volt. A Bay Areában persze más volt, ott már ment a klikkesedés, a trendkövetés és megmondták, hogy most éppen mi a menő. Sacramentóban semmi sem volt menő, és San Francisco-iak gyakran röhögtek rajtunk emiatt. Aztán New Yorkba költöztünk, és hirtelen mi lettünk a cool arcok.

A kétezres évek közepétől sokan titeket is a brit indie-new rave kategóriába soroltak, azonban azok az együttesek vagy eltűntek azóta vagy váltottak zeneileg.

Az amerikai könnyűzene szerintem sokkal konzervatívabb, mint mondjuk az általad említett, főleg brit zenekarok. Anglia túlságosan szereti a saját kis trendjeit, míg Amerika inkább hagyományőrző. Mi az elején tisztában voltunk vele, hogy még azelőtt kezdtünk el ilyen zenét játszani mielőtt menő lett és azt is tudtuk, hogy trend lefolyása után is folytatjuk majd. Mondd meg nekem például azt, hogy mitől cool a Get Lucky? Teljesen lejárt a hangzása, de mégis imádják, mert egyszerűen egy jó szám.

Azért a Get Lucky tényleg rohadt unalmas már.

Az hát, ilyen a jó dalok sorsa. Az előbb kérdezte egy újságíró, hogy miért kezd visszajönni a disco? Erre csak annyit válaszoltam, hogy fogalmam sincs. Mindig visszajön valamennyire, de nem igazán értem, mi izgatja az embereket benne annyira.

Szerinted a Daft Punk elindított ezzel valamiféle trendet?

Ez szerintem maximum nyár végéig fog tartani, aztán a következő nyáron valamelyik nagy kiadó talál magának egy másikat.

A '90-es években még nem volt Soundcloud, Youtube vagy Bandcamp, nem volt ennyire gyors egy dal vagy album felfutási ideje.

Engem ez abszolút nem zavar, mindig is gyorsan túl voltam a lemezeken. Egyik srác a zenekarból egy lemezboltban dolgozott és egy rakás ingyen CD-t hoztunk el tőle hétről-hétre. Így nagyon hamar meguntam a lemezeket és valami újat kerestem utána. Az internetnek hála ez a szokásom csak erősödött, de szerintem globális jelenségről beszélünk, amikor a túl gyors zenefogyasztás a téma.

Mit hallgattál legutoljára?

A legutóbbi Kendrick Lamar-albumot. Tudom, hogy tavalyi, de ezt a lemezt valahogy mindig előveszem az utóbbi időben.

Mennyire követed figyelemmel az újhullámos hiphop előadókat?

Igyekszem, mert nagyon jó látni a változást, amit az olyan arcok okoznak, mint Chance The Rapper, Kendrick Lamar vagy az Odd Future. Régen az volt az elvárás, hogy hiteles legyél az utca számára, ezzel azonban a társadalmi osztályok egy része kiszorult a rapzenéből. Mára viszont a popkultúra szerves része a hiphop, így várható volt valamiféle változás. Nézd meg Chance The Rappert. Egy középosztálybeli fekete gyerek jómódú szülőkkel. Mégis bátran kimeri mondani a saját gondolatait és megosztani a látásmódját másokkal. Sőt, szerintem még előnyére is vált, hogy okos szülők nevelték biztos anyagi háttérrel, mert így olyan meglátásai vannak, amik mondjuk egy gettóban felnőtt srácnak nincsenek. Ez pedig hosszú távon nagyon jó hatással lehet a társadalomra és összehozhatja a különböző háttérrel rendelkező embereket a rapzenével.

Mondtad, hogy viszonylag hamar túl vagy egy-egy albumon. Melyik az, amelyiket viszont képes vagy bármikor, bárhol ugyanúgy végighallgatni és élvezni?

Amin mindig képes vagyok valami újat felfedezni az Sly and the Family Stone There's a Riot Goin' On lemeze vagy a Black Uhurutól a Red. Mindkettőnek van valami magával ragadó, mocsári hangulata, amitől belesüppedsz a székedbe és képtelen vagy a zenén kívül mást érzékelni.