Ez neked réztömb? 3765 éves fogyasztói panasz egy babiloni agyagtáblán
Az átverős küldemények és a dühös fogyasztók egy idősek a városi léttel, legalábbis már a világ egyik legelső településén is voltak a leszállítás utáni csalódott vásárlók, mint arról egy ránk maradt agyagtábla is tanúskodik. A fogyasztóvédelem korai történetének csodálatos darabját a British Museumban lehet megtekinteni, a Krisztus előtti 1750 körüli tábla egy bizonyos Nanni panaszait rögzíti.
Nanni több mindent is sérelmez annak a szégyentelen Ea-Nasirnak küldött levelében. Hogy is ne lett volna zabos, amikor:
- A megérkezett rézérc gyenge minőségű volt;
- Az egyik szállítmány késve és
- rossz helyre érkezett meg;
- ráadásul kisebb sérülésekkel.
Szóval csak a szokásos, ahogy azt az elmúlt 3765 évben megszokhattuk az ilyen Ea-Nasiroktól.
De nyavalygás helyett vegyünk inkább példát a tudatos fogyasztó Nannitól:
Mégis minek néz engem, hogy olyasvakait mint én, így semmibe vesz? Vegye tudomásul, hogy a jövőben semmilyen rezet sem fogadok el magától, ami nem üti meg a kiváló minőséget. A saját udvaromon fogom egyenként kiválogatni a megfelelő réztömböket, és élni fogok a visszautasítási jogommal, mert most lenézően viselkedett velem.