Van egy remek diákszívató ötletünk Magyarország összes tanára számára
A University of Maryland szociálpszichológia-hallgatói nem kicsit döbbenhettek meg, amikor az év végi legutolsó, online beadandó feladatuk végén a következő kérdés várta őket:
Elnézést a gyenge minőségű képért, az egyik diák egyszerűen lefotózta a képernyőt, ahelyett hogy nyomott volna egy alt-printscreent, de hát alapvetően bölcsész évfolyamról szól a történet. A bónusz feladat tehát a következő: választhatsz, hogy 2 vagy 6 pontot kérsz ajándékba a dolgozatod pontszámára. Csakhogy van egy kis csavar: ha a hallgatók több mint 10%-a kéri a 6 pontot, akkor senki nem kap semmit. És hogy ki kért kettőt, és ki hatot, az természetesen teljesen anonim, a lebukás veszélye nélkül kérhetsz hatot, és veszélyeztetheted ezzel mindenki bónuszát.
Ez ugye a klasszikus fogolydilemma, a játékelmélet egyik leghíresebb példafeladata, amit, ha máshonnan nem, hát az Egy csodálatos elme című filmből illik ismerni. Ahogyan a megoldást is, ami film és játékelméleti tudás nélkül is tök logikus: együtt kell működni a többiekkel, a kisebb pontszámot választani, és így jár jól mindenki. Ez elméletben szép is, és pont a szociálpszichológus hallgatók azok, akik pontosan tudják, hogyan lehet jól kijönni a dologból. Csakhogy éles helyzetben megjelenik a mérsékelten tudományos kisördög, aki azt súgja a résztvevőknek, hogy működjenek csak együtt a többiek, te válaszd a 6 pontot, és még többet nyersz. A tét nagy, a 2 vagy 6 pontokon múlhat valakinek, hogy átmegy-e, vagy jobb jegyet kap, amivel picit feljebb mozdul az átlaga, ami meg ösztöndíjban, tandíjban, felvételiben jelenthet sokat.
Mit gondol, mi történt?
Hát persze hogy győzött a kisördög, túl sokan kérték a 6 pontot, és senki nem kapott semmit. A professzor, Dylan Selterman a Baltimore Sunnak elmondta, hogy 2008 óta szívatja a diákjait ezzel a feladattal, és eddig mindössze egy évfolyam volt képes kollektíve önmérsékletet tanúsítani és bezsebelni a bónusz pontokat. A legszebb az egészben persze az, hogy a megszívatott diákok még csak nem is haragudhatnak a tanárra, csak egymásra.
És akkor volna itt egy kihívásunk Magyarország összes tanára számára: amikor szeptemberben elkezdődik az iskola, ismételjék meg a kísérletet, és számoljanak be nekünk az eredményről! A diákoknak most van annyi előnyük, hogy jó eséllyel hozzájuk is eljut ez a sztori, tehát pontosan tudni fogják, hogyan nyerhetnek. Csak hát ugye a kisördög...