Miklós
-7 °C
2 °C
Mindeközben ma
új poszt érkezett, kattintson a megtekintéshez!
  • Önnek is gondot okoz a gyerek Millennium Falcon legójának normális becsomagolása? Semmi pánik, lassítva mutatjuk meg, hogyan kell pöpecül csinálni a dolgot. Az eljárás a japán áruházak csomagolástechnológiai szakosztályáról származik, és bolondbiztos!

  • Helyezze magát kényelembe, nyelje le a falatot, vegyen egy mély lélegzetet, és indítsa el a videót:

    Az Év Benny Hill-díjas betörője ezt a fenomenális akciójelenetet november 27-én este egy 17. kerületi családi háznál adta elő. Az egyelőre ismeretlen performanceművészt sajnos a riasztó megszólalása elűzte, pedig még percekig tudtuk volna bámulni heves partviscsapásait.

  • hehe.gif

    Ha az általános iskolai fizikakönyvből próbáljuk megtanulni, mi a tehetetlenség, akkor azt kell bebifláznunk, hogy "a tehetetlenség a fizikai testek azon tulajdonsága, mely ellenállásukat fejezi ki a mozgási vagy nyugalmi állapotuk megváltoztatásával szemben, vagy a testek azon hajlamát, hogy ellenálljon a mozgásállapotában fellépő bármilyen változásnak".

    Ha viszont az internetet hívjuk segítségül, akkor elég csak megnézni ezt:

  • Mint ördög a tömjénfüstöt, legalább ennyire kerülik december 6 közeledtével a Mikulás másik nevét, Télapót. Bárhol is botlottam ünnepségbe, óvodától önkormányzati rendezvényen át iskoláig, sehol nem hallottam volna, hogy valaki akár csak véletlenül is kimondta volna ezt a szót.

    Mi a baj a Télapóval?

    • 916
      Nincs vele baj, Mikulás és Télapó, egyre megy
    • 593
      A kommunisták találták ki a nevet Mikulás helyett
    • 117
      Pogány szó, nincs helye a keresztény kultúrában

    De tényleg az ateisták találták ki Télapót? Kétségtelen, hogy télapó előtérbe került Rákosi alatt, de a szó valójában sokkal korábban is bevett volt, használta verseiben Arany János, írt róla Krúdy Gyula, Szabó Dezső.

    A Télapó persze lehetne az orosz – már a szovjet idők előtt is létező – Gyed Moroz fordítása , bár a pogány szimbólumból ki-, majd Szent Miklóssal összenőtt figura Nyugat- és Észak-Európában is hasonló utat járt be. (A szovjet hatás ellenére egyébként a krampuszt nem váltotta fel Hópelyhecske – Sznyegurocska – és nem vette fel a Télapó Gyed Moroz kék ruháját sem.)

    Mürai Szent Miklós, vagyis a Mukilás ajándékot ad be az ablakon a Veleméri templom freskóján
    Mürai Szent Miklós, vagyis a Mukilás ajándékot ad be az ablakon a Veleméri templom freskóján
    Fotó: Wikipedia

    Sőt, annak is van jele, hogy a Télapót Mikulásította a történelem: Joulupukki például sokkal korábbi, mint a keresztény Miklós kultusz elterjedése, mára mégis a Mikulás otthonaként nézünk Lappföldre. Joulupukki egyébként a nevében is őrzi a pogány múltat: a pukki bakkecskét jelent – a név Skandinávia-szerte elterjedt – , és még száz éve is inkább kecskealakban riogatta a gonosz gyerekeket, semmint mosolygós bácsiként osztogatta az ajándékokat. A Mikulás ma ismert formájának magyarországi népszerűsége is csak a 19. század végén indult.

    A nem-Mikulás Télapó térhódítása valójában a reformációval kezdődött a katolikus szent visszaszorítására, így valóban volt ideológiai ellentét a két alak között, csak épp nem a Szovjetunióból indult. Szóval, ne ijedjünk meg, ha Mikulás helyett véletlenül télapó csúszik ki a szánkon, nem az ateista Lenin-fiúk szekerét toljuk vele.