Magyar, aki beszkennelte a metrót
A jelenleg Berlinben dolgozó Magyar Ádám ipari kamerával készült fotókkal dokumentálta a világ nagyvárosainak metróit és metrózóit, hogy megmutassa, ami macera az átlagembernek, az szupernagy felbontásban meditatív csoportkép. A művész a megapoliszok hangulatát saját fejlesztésű állégifotókkal is igyekezett visszaadni. A szituációk ebben a formában sosem léteztek, a művész hidakról készített képeket, majd utólag terelte a járókelőket egy térre.
A Pelham Bay Parkba tartó New York-i metró. A kép ipari célokra gyártott kamarával készültek. A szerkezet, amelyet a tömegtermelésben gyorsan mozgó tárgyak minőségellenőrzésre használnak, nem hagyományosan exponál, inkább úgy működik, mint egy szupergyors szkenner. Az előtte elhaladó objektumot csíkról-csíkra rögzíti és ebből a százezernyi egyetlen pixel széles képből épül fel végül a fotó. (Fotó:
Magyar Ádám)
Párizsban egy téli délutánon. A szerelvény 30 km/óra sebességgel robog el néhány méterrel a fotós előtt. (Fotó:
Magyar Ádám)
Lenyűgöző felbontásának köszönhetően képcsík milliónyi részletet rejt, épp csak az utasok zsebeibe nem látunk be (Fotó:
Magyar Ádám)
Tokyo, 03-621-es vagon a Hibiya vonalról. A képek elkészítéséhez több körülménynek kell passzolnia, mint gondolnánk. Magyar Ádám három hetet töltött a tokiói metróhálózat feltérképezésével, hogy megtalálja azokat az állomásokat, ahol a feltételek adottak a projektjéhez. A hagyományos nenonfény például csíkos képet eredményez, ezért csak magasfrekvenciás neonmegvilágítás mellett készíthetők képek, és ebből Tokióban alig néhány akadt.
(Fotó:
Magyar Ádám)
A kamera másodpercenként 6000-8000 pixelsort rögzít. A technikának köszönhetően nincs bemozdulás, a képek a sebesség ellenére is nagyon élesek. (Fotó:
Magyar Ádám)
A 6-os metró New York legrégebbi és talán legforgalmasabb földalatti vonala. A New York-i metrószerelvények rozsdamentes acélból készülnek. Innen a sorozat címét: Stainless. (Fotó:
Magyar Ádám)
Ez csak egy részlet az előző kép egyik ablakáról nagyítva. (Fotó:
Magyar Ádám)
6423. Tokyo, Chiyoda vonal. A projekthez használt rendszer magja egy ipari kamera, a működtetéséhez használt rendszert és programot azonban a művész fejlesztette a feladat követelményeihez igazodva. (Fotó:
Magyar Ádám)
Magyar Ádám sorozatában sosem létezett tereket hozott létre mesterségesen. Első lépésben a művész több száz felvételt készített hidakról, csupán néhány méter magasságból. A felvételek különböző pontokról készültek, hogy a kész képen létrehozható legyen a helyes perspektívikus hatás. A képen Hong Kong forgataga látható. (Fotó:
Magyar Ádám)
Az alakok mindegyikéről egyenként készült fotó, az ezekből összeállított montázsok nagyjából 400 megapixelesek. (Fotó:
Magyar Ádám)
Bogárgyűjtemény Tokióból. (Fotó:
Magyar Ádám)
Az Urban Flow a művész legrégebben készült sorozata a kiállításon látható munkák közül. A képek célfotógépeknél alkalmazott technikával készültek városi körülmények között Rómában, Hong Kongban, Tokióban, Londonban és New Yorkban. (Fotó:
Magyar Ádám)
A projekt tecnikai hátterének szemléltető videója itt található. (Fotó:
Magyar Ádám)
(Fotó:
Magyar Ádám)
Magyar Ádám képei augusztus 30-ától láthatóak a Faur Zsófi Galériában, Budapesten.
Rovataink a Facebookon