A világrendőrség mindennapjai

Egy 2009-es adat szerint az Egyesült Államok hadserege 4,7 milliárd dollárt költ médiamegjelenésre és arculatépítésre, magyarul reklámra. Ez mindössze egy százaléka a katonaság teljes költségvetésének, ráadásul a nagy része a toborzásra megy el. Az amerikai közvéleménynek szánt anyagokra 547 millió dollár ment el abban az évben, ebből a pénzből fizetik a sereg hivatásos fotósait is. A hadsereg életét bemutató számtalan fotók egy része persze ma is az épp aktuális háborúkról szól, de a békeidőben, hadgyakorlatokon lőtt képeknek is van ereje. Ez utóbbiak azok, amikből kiderül, hogy az USA hadseregének bármelyik haderőnemében is szolgálnak a katonák, a hétköznapjaik akár tisztes polgári foglalkozásként is bemutathatók: árut szállítanak, betonoznak, vagy épp fejest ugranak az óceánba.

Persze a hadi fotósok munkája sem veszélytelen, Ralph Fabbri például Afganisztánban halt meg, egy nappal a 21. születésnapja és három héttel a hazautazása előtt. A neten kutatva az is kiderül, hogy a hadsereg fotósainak sem mindennapos esemény, hogy infracsalikat hányó repülőket vagy zárótüzet lövő lövegeket fotózzanak: általában protokollesemények, előléptetések, kitüntetések, állománygyűlések és érdektelen gyakorlatok dokumentálásával bízzák meg őket, és persze a személyi aktákban lévő portrékat is nekik kell elkészíteni.