Budapest 100: az első világháborús hátország fényképésze

A háborús Budapest képei az első nagy világégés idejéből nem a háborús kliséket nyújtják; dörgő ágyúk és heves hadmozdulatok helyett gulyáságyúk és utcán őgyelgő katonák, lövészárkok legfeljebb a polgári közönségnek szóló propagandakiállításon, spriccelő vér helyett a rokkantak hiányzó végtagjai – hiányjelekkel és sebhelyekkel teli város, valahol a békevilág és a világot romba döntő kataklizma között, egy önmagából kimozdult térben.

A száz évvel ezelőtti nagy háború hadmozdulatai mindvégig elkerülték a magyar fővárost, a második világháborúval összehasonlítva az ország is inkább csak ízelítőt kapott a frontvalóságból. Azt ellenben mélységesen megtapasztalhatta az első nyár háborús láza után, hogy mit jelent a gyakorlatban hátországnak lenni – annak egyre csak súlyosbodó nehézségeivel, lelki megpróbáltatásaival, éhezésével és fokozódó gyűlölködésével együtt.

A háborús Budapest életét több ezer felvétellel dokumentálta Müllner János fotóriporter, korabeli megnevezése szerint „fényképillusztrátor”. Miközben több kollégája – köztük a nagyhatású Balogh Rudolf – klasszikus haditudósítóként dolgozott, ő itthon készítette lemezes fényképezőgépével egymás után a felvételeket. Ma nagyrészt a Kiscelli Múzeumban őrzik a hagyatékát, melyből páratlan módon követhető nyomon a főváros életének változása a hadüzenetről szóló első pletykák fogadtatásától a hadirokkantak hazatéréséig.

BTM Kiscelli Múzeum kiadásában megjelent Demeter Zsuzsanna – Stemlerné Balog Ilona: Müllner János 1870-1925.  A háborús Budapest fotóriportere című album. A kötet a Kiscelli Múzeum shopjában kapható. (1037, Bp., Kiscelli u. 108)