Itt az ideje komolyan venni a fotográfiát: tekintsük végre hobbinak

2017.07.12. 22:16
A fotográfia Woody Allenjeként számon tartott Elliott Erwitt képeit át- meg átszövi az ironikus humor. Soha nem vette túlságosan komolyan az életet és saját magát sem. Így fogalmazott: „A legtöbb kortársammal ellentétben én nem vagyok komoly fotográfus. Inkább azt mondanám: komolyan veszem a komolytalanságot.”

1928-ban született Párizsban, orosz szülők gyermekeként. A család nem sokkal ezután Milánóba költözött, ahol Elliott tízéves koráig éltek. Miután az édesapja összetűzésbe került a fasiszta olasz kormánnyal, visszaköltöztek Párizsba egy évre. A második világháború előtt, 1939-ben költöztek az Egyesült Államokba. Erwitt a középiskolában kezdett a fotózás iránt érdeklődni, az első keresetéből vett is egy Rolleiflexet. Esküvőket és rendezvényeket fotózott, később magazinokhoz dolgozott be. A nagy áttörést a Robert Capával való ismeretség és a Magnum hozta el számára. Szabadúszóként olyan nagy nevű magazinokban publikált, mint a Life, a Time, a Holiday vagy a Look. A hetvenes évektől a mozgókép felé fordult, dokumentumfilmjeiben és vígjátékaiban is megjelenik az elmaradhatatlan irónia.

Erwitt képeit két kiállításon, az Elliott Erwitt: Retrospektív címmel futó tárlaton a Capa Központban (Budapest, Nagymező u. 8.) és az Elliott Erwitt Magyarországon című kiállításon a Mai Manó Házban (Budapest, Nagymező u. 20.) nézheti meg szeptember 10-ig.