A 90-es évek ma már abszurdnak hatnak

Májusban jelent meg Szatmári Gergely és Fabricius Gábor közös fotókönyve, a Nálunk/Villanások. A fotóanyagot akkor a PH21 Galéria is kiállította, most az Indexen is bemutatunk egy válogatást. A kiadvány Szatmári 90-es években készült polaroidjaiból áll: nem törekedtek reklámtörténeti áttekintésre és a retróhullámra sem akartak felkapaszkodni, egyszerűen csak be akarták mutatni a 90-es évek korai reklámvilágának ma már kontextus nélküli, nehezen értelmezhető, szinte abszurd világát, amikor még polaroidra készültek a próbafelvételek. Nagykép.

„Ebben a korszakban digitális technika nem lévén még mindenki filmre dolgozott. A polaroid egyfajta próbája volt a később filmre rögzített végső vizuális tartalomnak, amely segítette az alkotókat és a megrendelőt” – írja Szatmári Gergely a könyv ismertetőjében. 

A vizuális kultúra is egy érdekes átalakulási folyamaton ment keresztül. A régi vizualitás keveredett a beáramló nyugati vizuális kifejezési módszerekkel. (…) Ma, 20 év távlatából már időszerű egy autonóm alapon és megközelítésen nyugvó reflexió. A képek légüres térben lebegnek, hiszen az őket létrehozó aura megszűnt és kontextusuk elenyészett. Meghatározó headline nélkül saját, önálló, mindentől elkülönülő, csak bennük rejlő jelentéstartalom az egyedül kulcs az értelmezésükhöz. Ebben a vákuumban még inkább szembeötlő az abszurditásuk.

Ne maradjon le semmiről!