A Népszabadság fotórovata az elmúlt évtizedek meghatározó sajtófotós műhelyeként működött. Fotóriporterei minden meghatározó eseményen jelen voltak - a vasfüggöny átvágásától a vörösiszap-katasztrófán át a tiszai halpusztulásig, a Magyar Gárda meneteléseitől az internetadó elleni tüntetéseken át a 2015-ös menekültáradatig mindent megörökítettek. Ikonikus képeket köszönhetünk nekik. A Népszabadság fotósainak a Magyar Sajtófotó pályázatokra beadott képeiből válogattunk. A képeket a MÚOSZ bocsátotta rendelkezésünkre.
A Londonban élő, argentin-olasz származású Paula Zuccotti arra kért meg a világ minden tájáról összesen 62 embert, hogy pontosan jegyezze fel, mik azok a tárgyak, amikhez 24 óra alatt hozzáért.
Persze voltak megkötések: nem kellett felírni a kilincseket, villanykapcsolókat, vagy vízcsapokat, és szintén nem kellett feljegyezni az autókat, villamosokat, metrókocsikat. De a használati tárgyakat igen. Zuccotti megbízott a hat kontinensről toborzott alanyokban, megkérte őket, hogy tartsák meg azokat a dolgokat is, amiket más esetben a szemétbe dobnának, jegyeket, újságokat, szórólapokat. A romlandó ételeket a fotózás kedvéért ugyanolyanokkal pótolták, ahogy a fizetésre használt pénzt is.
Zuccotti aztán az összes tárgyat a maga valóságában kiterítette egy egységes méretű vászonra, és három méter magasságból lefotózta, kronológiai sorrendbe rendezve. Az eredmény – amellett, hogy a rendezettség és az egységes színek miatt egyszerűen szép – olyan, mint egy régészeti feltárás, amiből szinte pontosan össze lehet rakni, hogyan zajlott egy résztvevő napja. Miközben persze egy teljesen felületes képet kapunk, hiszen csak a tárgyakat kapjuk meg, a hogyanokat és a miérteket nem. Zuccotti összesen több, mint 6800 tárgyat fotózott le.
Hogy mégis milyen volt ez a munka, arról maga Paula Zuccotti fog mesélni szeptember 26-án, ugyanis az idei Design Hét keretében Magyarországra érkezik, hogy a PH21 Galériában tartott kiállításáról személyesen is lehessen kérdezni. További információt az esemény Facebook-oldalán lehet találni.
A World Press Photo kiállítás szeptember 23-tól látogatható a Néprajzi Múzeumban.
Sam Wolson három éven át követte nyomon Shanon „Bam” Fulcher életét Oaklandben. A képsorozat az olyan mindennapi apróságoktól, mint egy rántottasütés, az elvonóról való elszállításon át a Shanon és barátnője közti erőszakos jelenetekig dokumentálja a kábítószer-függőségétől szabadulni igyekvő férfi életét, és egyben betekintést nyújt a kaliforniai Oakland utcáinak mindennapjaiba – oda, ahol a társadalom különböző rétegei között legalább akkora különbség van, mint egy fejlődő országban.
Platon, a jelenkor egyik legjelentősebb portréfotósát legtöbben csak a világ vezető politikusairól készült ikonikus fotóiról ismerik. 2016-ban azonban egy ettől eltérő album jelent meg, melyben az amerikai hadsereg kevéssé közismert pillanatait mutatja meg az olvasóknak. Korábban sosem látott helyeken készített képein bevetésre készülő vagy épp onnan hazatérő katonák szerepelnek, esetleg olyanok, akik megtagadták a szolgálatot, és azóta háborúellenes aktivistává váltak. Készült kép a brutális kiképzésről is, de nem a megszokott, fatörzset cipelő kommandósokat látjuk, hanem a földi pokolra készülő, egyszerű bakákat. Érdekesség, hogy bár a fotóalanyok között akad komolyan megsérült férfi is, a kép mégsem csak a máskor megszokott, a háború szörnyűségeinek üzenetét képviseli, a szomorúság és a gyász mellett a szeretet, a magabiztosság és az elszántság is megjelenik az arcokon.
A képek között szerepel a 2008-as elnökválasztási kampány egyik legnagyobb hatású felvétele is, melyen Platon egy amerikai muszlim anya öleli át az iraki hadműveletek során elesett fiának sírkövét. Ezzel válik talán teljessé a kör: a fényképek a jelentkezés, a kiképzés, a bevetés, a sebesülés és végül a hazatérés pillanatait is megmutatják, függetlenül attól, hogy pontosan mit is jelentenek ezek a szavak a képen szereplő embereknek.
Rovataink a Facebookon